2020-04-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det är alltid intressant med andras åsikter i diskussioner. Vad vore en diskussion annars?

Jag kan förstå att du har svårt för det, forumets egenutnämnda expert på dessa frågor. Som jag har uppfattat det, verkar du vara den enda användaren i hela tråden ingen orkar ta på allvar.
Ja hen är en riktig expert som ej länkat ngt för sina belägg.. Jo Jennifer på expressen länkade hen..
Citera
2020-04-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
För att förstå vilket helvete? Jag har redan i början av virusets framfart tillhört de som förespråkat stränga regler för hur människor får umgås. Redan då Stadsministern, FHM och Tegnell inbillade sig att människor kommer att ta sitt eget ansvar i denna kris, så insåg jag hur illa de resonerar. Människor skiter fullständigt i allt vad moral innebär i vår del utan världen. I en sådan här kris är det diktaturstyre som gäller om man ska få människor att agera som man vill.

Om det sedan är rätt att helt stänga ned ett land kan jag inte uttala mig om, det kan ingen göra i dagsläget då vi inte vet utgången av det hela. Men att som vi i Sverige har gjort, lämnat över ansvaret på folket, tror jag har varit en illa strategi. Det är jag nästan övertygad om och resultatet av detta agerande tror jag vi kommer få se inom kort.

Vi ser det redan om vi jämför med resten av Norden.
Citera
2020-04-10, 17:34
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tack!

Den stödde dock inte påståendet som gjordes, så jag är fortfarande nyfiken på om man kan få belägg för påståendet.

Som vi vet så registreras ju idag de som dör, hemma eller på sjukhus eller vårdhem, som varit smittade (och testats). Men det är ju något annat än påståendet som gjordes.

För tydlighets skull så var den länkade en artikeln en debatt artikel i Aftonbladey som talade om att det fanns folk som dör i hemmet utan att ha blivit testade som kan ha varit smittade av corona viruset, och det stämmer säkert.

"För att tala klartext: Ingen som dör i Covid-19 hemma kommer att ingå i dödsstatistiken, eftersom deras Covid-19-sjukdom aldrig har verifierats.

Även om den läkare som utfärdar dödsbevis och skriver dödsorsaksintyg faktiskt skulle misstänka att dödsfallet orsakats av coronaviruset, kommer det aldrig att kunna bevisas."
Citera
2020-04-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tyskland har dock, ännu, en imponerande låg andel avlidna, så, i alla fall i detta stadium av deras pandemikurva, så verkar den äldsta åldergruppen inte extremt drabbad.

Dödligheten verkar ligga på 0,3-0,4 för sjukdomen. Det Tyskland gör just nu är som sagt att dom testar mycket och även vissa med milda symptom. Självklart sänker det medelålder. Det ska dom dock sluta med. Titta på Island som någon sa, de testar mest i världen, även slumpmässigt med personer utan symptom.
Citera
2020-04-10, 17:35
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Den är dödligare eftersom ingen är immun ännu och det går inte att vaccinera mot covid. Hade ingen varit vaccinerat mot vanlig influensa hade den varit dödligare än den är idag.
Så du säger alltså att Covid19 är lindrigare än en influensa men när inget vaccin finns mot Covid19 så blir dödligheten högre tack vare detta?
Det betyder om jag har förstått dig rätt att Covid19 i sig är en ganska harmlös virussmitta och inget att oroa sig för, om man inte tillhör någon riskgrupp alltså? och en influensa utan vaccin hade varit farligare än Covid19 är idag?
Vad har du för källor till dessa påståenden som går emot den informationen vi får om Covid19?
Citera
2020-04-10, 17:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tyskland har dock, ännu, en imponerande låg andel avlidna, så, i alla fall i detta stadium av deras pandemikurva, så verkar den äldsta åldergruppen inte extremt drabbad.

Har du jobbat med tyskar så vet du att de tamefan fungerar som Excelark.

Det är en mekanisk hirarisk stat med kvalitetskontroll.

Inte som i Sverige där man tycker manjana manjana tillskottet är berikande.
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Jag läste att medelåldern var runt 60 i läkartidningen för drygt en vecka sedan. I Sverige är medelåldern 50 bland de smittade, vilket säger sig självt iom. att man är så pass sparsam med tester.

Jag oroar mig inte per se för min egen hälsa, men jag tar det säkra före det osäkra iom. att jag har högt blodtryck. Däremot oroar jag för mina släktingar och nära och kära, särkilt dom som jag känner som är läkare som kan tänkas bli kanonmat i den här striden. Du hade också försökt spridit "alarmerande siffror" istället för viruset om du var i min sits.

Det som är mest prekärt i den här situationen är att vi befinner oss strax efter startskottet i händelseutvecklingen, Kina går inte att lita på, så vi observerar händelseutvecklingen i andra länder där det inte ser särkilt ljust ut på sina håll.

Medelåldern av döda pratar jag om, inte smittade. Jag vet att man inte testar folk med symptom som inte är i behov av sjukhusvård. Jag själv är sjuk (dessutom rökare) precis som två andra i nära relation. Jag vet att minst 10 kollegor har varit sjuka och att minst en pensionerad tidigare kollega har avlidit till följd av sjukdomen.

Men att bara plocka ut och belysa allt negativt tjänar ingenting till. De flesta som blir sjuka, blir milt sjuka. De flesta som hamnar på sjukhus blir utskrivna. Men ja, folk dör och kommer fortsätta dö på grund av viruset, men det kan varken du, jag eller FHM göra något åt.

Tänk om Cancer kunde få samma respons av allmänheten. 10 miljoner människor dör av cancer varje år, men Corona är inne just nu och då ska man slå på stora trumman och man ska trycka in Sveriges BNP gånger jag vet inte vad för att bekämpa det.

Jag har full förståelse och respekt för din oro vad gäller nära och kära... jag har också förståelse och respekt för de människor som tror allt detta är en enda stor konspiration för gud vet vad. Ingenting i denna soppa är särskilt väl genomtänkt eller kommunicerat.

Ingen vet någonting och alla vet allting.
Citera
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det stämmer inte. Dom som klarar sig bäst och även blir mist sjuka, om dom ens insjuknar, är barn i förskoleåldern. Dessa har det mist utvecklade immunförsvaret och blir normalt sjuka av lite av varje, som vuxna ofta undgår.
Du använder ordet "mist" ett par gånger i ditt inlägg. Skall detta tolkast som "mest" eller som "minst"?
Citera
2020-04-10, 17:37
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Den unika svenska hanteringen av coronaepidemin fortsätter att väcka förvåning utomlands. Snart har i stort sett alla världsmedier gjort större kritiska reportage om Sverige. En av dessa är det amerikanska magasinet Time som också avslöjar att svensk vårdpersonal beordras fortsätta arbeta även vid bekräftad smitta.

https://samnytt.se/time-avslojar-vardpersonal-med-bekraftad-corona-beordras-fortsatta-jobba-i-sverige/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Tycker du att det är fel att jag har åsikter i olika frågor? om inte så varför ens skriva att jag har det?
Du påstår mycket men inte en enda länk har du med i dina inlägg.
Men för att summera vad du säger så är risken att bli sjuk i Covid19 obefintlig såtillvida att man inte väldigt gammal och har en underliggande sjukdom eller flera, samt personer som har en underliggande sjukdom eller flera?
Med andra ord samma riskgrupper som det är vid en vanlig influensa, men varför säger världens samlade experter/forskare mf att dödligheten är mycket högre i Covid19 än en influensa? För om det är som du säger kan man betrakta Covid19 vid en influensa? om inte så vad är skillnaden enligt dig?.
Skrev jag något om huruvida dina åsikter var rätt eller fel? Vill minnas att jag skrev att du hade mycket åsikter utan att verka särskilt påläst, vilket lätt kan bli lite farligt och kontraproduktivt (vill du att jag specificerar detta kan vi göra det i PM?).

Din summering är vad den tillgängliga datan från det italienska civilförsvaret (https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Report-COVID-2019_2_aprile.pdf) säger. Sedan existerar givetvis undantag, åt olika håll.

Om du nu vill fortsätta tjata om influensan så är problemet med covid-19 att det saknas hos immunitet och vaccin, vilket betyder att de riskgrupper som under influensaperioder är vaccinerade mot just influensan blir 100% mer sårbara mot denna sjukdom. Där har du en skillnad. Eftersom hela befolkningen saknar immunitet blir sedan spridningen stor, vilket självklart ökar risken för tidigare nämnda riskgrupper. Där har du ytterligare en skillnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
They’re testing up to 500,000 a week alongside raising their capacity to 1,000,000 a week. I don’t know where you’re getting this disinformation from. The median age of patient is 49, that’s a major sign that the infection is prevalent in the younger generations and not the older ones currently. If it has reached elderly homes, then I’m sure this will be represented in the future statistics, raising the CFR.

De har kommit fram till attt de kommer kunna skala upp till 500 000 men inte mer, vilket Drosten inte bedömer kommer räcka för smittspårning. De kommer därför sluta testa brett då det är meningslöst. Finns på ARD, orkar inte leta upp länk.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Så du säger alltså att Covid19 är lindrigare än en influensa men när inget vaccin finns mot Covid19 så blir dödligheten högre tack vare detta?
Det betyder om jag har förstått dig rätt att Covid19 i sig är en ganska harmlös virussmitta och inget att oroa sig för, om man inte tillhör någon riskgrupp alltså? och en influensa utan vaccin hade varit farligare än Covid19 är idag?
Vad har du för källor till dessa påståenden som går emot den informationen vi får om Covid19?

Ta upp det med de på våra sjukhus som försöker rädda folk från att drunkna i sitt eget slem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in