Citat:
Ursprungligen postat av
Ravenbox
Jag läste att medelåldern var runt 60 i läkartidningen för drygt en vecka sedan. I Sverige är medelåldern 50 bland de smittade, vilket säger sig självt iom. att man är så pass sparsam med tester.
Jag oroar mig inte per se för min egen hälsa, men jag tar det säkra före det osäkra iom. att jag har högt blodtryck. Däremot oroar jag för mina släktingar och nära och kära, särkilt dom som jag känner som är läkare som kan tänkas bli kanonmat i den här striden. Du hade också försökt spridit "alarmerande siffror" istället för viruset om du var i min sits.
Det som är mest prekärt i den här situationen är att vi befinner oss strax efter startskottet i händelseutvecklingen, Kina går inte att lita på, så vi observerar händelseutvecklingen i andra länder där det inte ser särkilt ljust ut på sina håll.
Medelåldern av döda pratar jag om, inte smittade. Jag vet att man inte testar folk med symptom som inte är i behov av sjukhusvård. Jag själv är sjuk (dessutom rökare) precis som två andra i nära relation. Jag vet att minst 10 kollegor har varit sjuka och att minst en pensionerad tidigare kollega har avlidit till följd av sjukdomen.
Men att bara plocka ut och belysa allt negativt tjänar ingenting till. De flesta som blir sjuka, blir milt sjuka. De flesta som hamnar på sjukhus blir utskrivna. Men ja, folk dör och kommer fortsätta dö på grund av viruset, men det kan varken du, jag eller FHM göra något åt.
Tänk om Cancer kunde få samma respons av allmänheten. 10 miljoner människor dör av cancer varje år, men Corona är inne just nu och då ska man slå på stora trumman och man ska trycka in Sveriges BNP gånger jag vet inte vad för att bekämpa det.
Jag har full förståelse och respekt för din oro vad gäller nära och kära... jag har också förståelse och respekt för de människor som tror allt detta är en enda stor konspiration för gud vet vad. Ingenting i denna soppa är särskilt väl genomtänkt eller kommunicerat.
Ingen vet någonting och alla vet allting.