Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Du har såklart rätt i att CFR ligger på 9%. Medelåldern på de avlidna ligger dock på 70+ så det motbevisar inte bilden av en dödlighet på 1-2% sett över hela befolkningen. Såvida inte medelåldern i Sverige är 70+?
Detsamma gäller Italien med CFR på 12% och en medelålder på 75+ bland de döda.
Jag läste att medelåldern var runt 65 i läkartidningen för drygt en vecka sedan (gällande Italien). I Sverige är medelåldern 50 bland de smittade, vilket säger sig självt iom. att man är så pass sparsam med tester.
Jag oroar mig inte per se för min egen hälsa, men jag tar det säkra före det osäkra iom. att jag har högt blodtryck. Däremot oroar jag för mina släktingar och nära och kära, särkilt dom som jag känner som är läkare som kan tänkas bli kanonmat i den här striden. Du hade också försökt spridit "alarmerande siffror" istället för viruset om du var i min sits.
Det som är mest prekärt i den här situationen är att vi befinner oss strax efter startskottet i händelseutvecklingen, Kina går inte att lita på, så vi observerar händelseutvecklingen i andra länder där det inte ser särkilt ljust ut på sina håll.
By the way, I Kina är väldigt många män rökare, men i USA/UK osv. är många överviktiga/lider utav fetma (BMI över 28-30 eller vad det nu är), vilket är en till stor riskgrupp som inte nödvändigtvis har med ålder att göra. Inte undra på att Covid 19 är bland de vanligaste dödsorsakerna just nu i USA.