2020-04-10, 17:14
Medlem
Vasterass avatar
Vi har en väldigt hög dödlighet i denna smitta och detta är ändå bara början.
Om vi inte vidtar åtgärder så går det åt helvete, det går inte att bara blunda för utvecklingen.
Agera eller riskera att dö!
Citera
2020-04-10, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
I och med att vi har en kris så är det alltid bättre för sittande regeringar att överdriva denna. Sällan någon inte blir återvald efter att ha ridit igenom en stor kris. Finns undantag såklart. Sossarna brukar alltid vara valtaktiker så i detta fall ska de ha all heder av att inte hoppat på domedagståget.

Om tex USA och medelhavsländerna efter krisen kan använda Corona som förklaring till depressionen så är det väl bekvämt. Alternativet är att man kommer med sanningen som är att riksbankerna har pumpat upp en tillgångsbubbla i 10 års tid bara för att skjuta staternas dåliga ekonomi framför sig. Efter krisen kommer Italien, Spanien, Portugal och Frankrike behöva ställa in betalningarna.

Frankrike är väl ett rikt land.
Citera
2020-04-10, 17:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
600 platser i Älvsjö var vid maxutbyggnad tror det var runt 100 inledningsvis varav bara 10 IVA platser. Dom har säkert inte iordningställt fler än etapp 1 nu när det finns platser ledigt på sjukhusen. Kan tänka mig att delar av Älvsjös kapacitet kan flyttas till Malmö Lund eller norrut om det blir värre där. I stället för att flyga ner patienter till Stockholm.

Svårt att fastställa ett maxtak när det hela tiden varierar.
Aha, tack för info!
Dock förklarar det inte den plana kurvan, men kanske fattas tex respiratorer? 200 är ju beställda till slutet av April.
Citera
2020-04-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi har en väldigt hög dödlighet i denna smitta och detta är ändå bara början.
Om vi inte vidtar åtgärder så går det åt helvete, det går inte att bara blunda för utvecklingen.
Agera eller riskera att dö!

Början har varit nu snart är sommaren och värmen här då går det ner igen.
Citera
2020-04-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
https://www.covid.is/data
Islandic data is suggesting 0.3% mortality rate, same as recent studies from Germany.

Germany’s median patient age is 49. They aggressively contact trace and quarantine and take after South Korea’s methods. Through this, they’ve managed to contain the spread from hitting the older population. It also has to be mentioned that other parts of Germany are reporting a much higher IFR.

What is more telling is their expansion of intensive care beds up to 40,000. They’re modeling for a higher IFR than the one in that study and I don’t think they’ve changed course yet. The Icelandic study isn’t closed yet and should be examined when finished. Both South Korea and Germany had low IFR’s until they exploded.
Citera
2020-04-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det säger ju ingenting om vilka det är som fått covid-19. Om en svårt cancersjuk person får covid-19 kommer den med säkerhet att dö ganska snabbt. Frågan är dock vad det egentligen är som var mest dödligt i det fallet?

Vid flera tillfällen i tråden har de pro-corona hävdat att det är fel att jämföra olika dödsfall. De vill inte att man ska reflektera över att det dör cirka 250 i genomsnitt varje dag i Sverige. Det ska bara räknas döda i covid-19 som om det hela tiden vore ett netto-tillskott.

Vad tror du är den mest sannolika döden i covid-19: att en fullt frisk person som får covid-19 dör eller att en redan sjuk person som får covid-19 dör?

De flesta som har dött i Covid-19 har det som den primära dödsorsaken, det finns sannolikt ett ganska stort mörkertal av döda i Covid-19 också.
Citera
2020-04-10, 17:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
"Lugnar ner sig" i hans mening är om du kollar på den avtagande lutningen i en log-graf.
I faktiska tal accelererar det.

Ja, de ökar naturligtvis. Men alla länder kommer, förr eller senare att nå flockimmunitet, alternativt där det går åt helvete, hela befokningen smittas.
Citera
Medlem
sluskjohans avatar
Någon som är insatt eller bara kunnig som kan svara på min fråga? Jag är 28 år och har rökt cigg i ca 14 år, är inte överviktig eller något annat problem. Kommer jag dö direkt om jag får Corona? Har fått för mig det efter läst allt i media. Vet att det troligtvis är omöjligt att svara på men vet någon här om det finns rökare som klarar sig? Kommer sluta nu med cigg men det tar ca 9 månader för lungorna att återhämta sig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det säger ju ingenting om vilka det är som fått covid-19. Om en svårt cancersjuk person får covid-19 kommer den med säkerhet att dö ganska snabbt. Frågan är dock vad det egentligen är som var mest dödligt i det fallet?

Vid flera tillfällen i tråden har de pro-corona hävdat att det är fel att jämföra olika dödsfall. De vill inte att man ska reflektera över att det dör cirka 250 i genomsnitt varje dag i Sverige. Det ska bara räknas döda i covid-19 som om det hela tiden vore ett netto-tillskott.

Vad tror du är den mest sannolika döden i covid-19: att en fullt frisk person som får covid-19 dör eller att en redan sjuk person som får covid-19 dör?

Självklart måste man särskilja Covid-19 och andra random dödsorsaker.

Hur tänker du nu?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
statistik finns redan sverige har högsta infekterade i europa .
men för dig måste fler dö för att förstå helvetet.

färsk statistik idag på cnn

https://edition.cnn.com/2020/04/10/europe/sweden-lockdown-turmp-intl/index.html
För att förstå vilket helvete? Jag har redan i början av virusets framfart tillhört de som förespråkat stränga regler för hur människor får umgås. Redan då Stadsministern, FHM och Tegnell inbillade sig att människor kommer att ta sitt eget ansvar i denna kris, så insåg jag hur illa de resonerar. Människor skiter fullständigt i allt vad moral innebär i vår del utan världen. I en sådan här kris är det diktaturstyre som gäller om man ska få människor att agera som man vill.

Om det sedan är rätt att helt stänga ned ett land kan jag inte uttala mig om, det kan ingen göra i dagsläget då vi inte vet utgången av det hela. Men att som vi i Sverige har gjort, lämnat över ansvaret på folket, tror jag har varit en illa strategi. Det är jag nästan övertygad om och resultatet av detta agerande tror jag vi kommer få se inom kort.
Citera
2020-04-10, 17:19
Medlem
Jofs avatar
Hur kommer det sig att Norwegian flyger Oslo - Stockholm och retur, varje dag.
Citera
2020-04-10, 17:19
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Du har såklart rätt i att CFR ligger på 9%. Medelåldern på de avlidna ligger dock på 70+ så det motbevisar inte bilden av en dödlighet på 1-2% sett över hela befolkningen. Såvida inte medelåldern i Sverige är 70+?

Detsamma gäller Italien med CFR på 12% och en medelålder på 75+ bland de döda.
Jag läste att medelåldern var runt 65 i läkartidningen för drygt en vecka sedan (gällande Italien). I Sverige är medelåldern 50 bland de smittade, vilket säger sig självt iom. att man är så pass sparsam med tester.

Jag oroar mig inte per se för min egen hälsa, men jag tar det säkra före det osäkra iom. att jag har högt blodtryck. Däremot oroar jag för mina släktingar och nära och kära, särkilt dom som jag känner som är läkare som kan tänkas bli kanonmat i den här striden. Du hade också försökt spridit "alarmerande siffror" istället för viruset om du var i min sits.

Det som är mest prekärt i den här situationen är att vi befinner oss strax efter startskottet i händelseutvecklingen, Kina går inte att lita på, så vi observerar händelseutvecklingen i andra länder där det inte ser särkilt ljust ut på sina håll.

By the way, I Kina är väldigt många män rökare, men i USA/UK osv. är många överviktiga/lider utav fetma (BMI över 28-30 eller vad det nu är), vilket är en till stor riskgrupp som inte nödvändigtvis har med ålder att göra. Inte undra på att Covid 19 är bland de vanligaste dödsorsakerna just nu i USA.
Senast redigerad av Ravenbox 2020-04-10 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in