2020-04-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Germany’s median patient age is 49. They aggressively contact trace and quarantine and take after South Korea’s methods. Through this, they’ve managed to contain the spread from hitting the older population. It also has to be mentioned that other parts of Germany are reporting a much higher IFR.

What is more telling is their expansion of intensive care beds up to 40,000. They’re modeling for a higher IFR than the one in that study and I don’t think they’ve changed course yet. The Icelandic study isn’t closed yet and should be examined when finished. Both South Korea and Germany had low IFR’s until they exploded.

Tyskland smittspårar inte alls. De har inte ens tester nog till att testa alla med symptom. Drosten har för övrigt sagt att de inom kort ska ställa om till att testa på samma sätt som Sverige vill. De som läggs in och sjukvårdspersonal. Sedan har Tyskland likt alla länder utbredd smitta på äldreboenden. Inte dock i samma utsträckning som Sverige, men de hade bl a 29 personer på samma boende som smittades och det fanns för några dagar sedan på mer än 120 boenden.
Citera
2020-04-10, 17:26
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Av den data som finns tillgänglig idag (vilken jag nästan tycker du borde vara inläst på med tanke på hur mycket åsikter du har) så finns det ingenting som tyder på att den är ofarlig. Riskgrupperna äldre och sjuka (ofta i kombination) riskerar att bli svårt sjuka och till och med avlida. Människor som inte befinner sig i riskgrupperna kommer - enligt datan - överleva. Givetvis kommer det finnas undantag åt båda hållen, som med allt annat.
Tycker du att det är fel att jag har åsikter i olika frågor? om inte så varför ens skriva att jag har det?
Du påstår mycket men inte en enda länk har du med i dina inlägg.
Men för att summera vad du säger så är risken att bli sjuk i Covid19 obefintlig såtillvida att man inte väldigt gammal och har en underliggande sjukdom eller flera, samt personer som har en underliggande sjukdom eller flera?
Med andra ord samma riskgrupper som det är vid en vanlig influensa, men varför säger världens samlade experter/forskare mf att dödligheten är mycket högre i Covid19 än en influensa? För om det är som du säger kan man betrakta Covid19 vid en influensa? om inte så vad är skillnaden enligt dig?.
Citera
2020-04-10, 17:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Aha, tack för info!
Dock förklarar det inte den plana kurvan, men kanske fattas tex respiratorer? 200 är ju beställda till slutet av April.

Mycket möjligt att det fattas respiratorer. Man tog fram en del äldre som stått i lager men det räcker säkert inte man behöver fler. Leverans under mitten av april till mitten av maj läste jag de kommer nog efterhand som de monterat dem. Krävdes tydligen utbildning kan vara för personalen obekanta modeller.
Citera
2020-04-10, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Hej! Någon från FoHM säger att peaken kan vara nådd för Stockholmsområdet. Hur kan peaken nås om man samtidigt uppkattar att bara 5%-10% inom samma område är smittade? Hur hänger detta ihop logiskt. Vad är det jag inte fattar.

Det hänger inte ihop logiskt. Det är bara ett sätt för att inte skapa panik. På så sätt kan folk tycka att det är ok att åka runt ändå och smitta andra. Så att till slut dör det fler och fler oönskade människor.
Citera
2020-04-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad menar du med ett hinder för vaccin?

Varje höst kan man ju vaccinera sig mot årets influensa? Man får ju ingen längre tids immunitet mot influensan även om man haft den. Trots detta tas det fram nya vaccin mot varje säsongs influensa.

Hur menar du?
Det är ju möjligt att man kan vaccinera alla riskgrupper med täta mellanrum för all framtid. Det återstår att se. Men det krävs ju omfattande klinisk prövning, och är knappast aktuellt för massvaccination av icke-riskgrupper under 2020-talet. Möjligheten att utrota sjukdomen globalt är i alla fall helt utesluten.

Man kommer säkert att kunna kombinera partiell flockimmunitet, som drar ner spridningstakten, med vaccination av enbart riskgrupper vid känsliga punkter på året. Och då är det som en säsongsinfluensa. Man kanske får längre immunitet om man får sjukdomen en andra gång. Man kanske får längre immunitet om man blir allvarligt sjuk. Man blir kanske får färre symptom andra gången, eller smittar mindre. Inget av det här är i dagsläget känt. Men det är osannolikt att samhället inte har nån fördel alls av tidigare smitta.
Citera
2020-04-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skywiper
Ok, så då är det språkförbistring? För min egen del så är ju min moster och morbror syskon.

Ja, men även ingifta morbröder och mostrar finns, så det är korrekt att säga att min moster (mammas syster) är gift med min morbror (inte mammas syster). Ett av få fall där svenskans släktord inte är så specifikt som annars.
Citera
2020-04-10, 17:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
???

Det är ju så som viruset spridits över hela klotet.

Genom sina uppmaningar gjorde dessutom WHO viruset flygburet. Det skall dom ställas till svars för.

Jag klagar inte.
På min nya aktieportfölj ligger jag i dagsläget 140 tkr plus.

Jag tittar ut från min balkong med en GT o konstaterar att tragedin inte berör mig.

Löfven har gjort ett gott jobb med att behålla det sociala lugnet. Vi får hoppas det håller i sig. Och de fattiga i slummen dör med värdighet i tysthet.
Citera
2020-04-10, 17:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Tyskland smittspårar inte alls. De har inte ens tester nog till att testa alla med symptom. Drosten har för övrigt sagt att de inom kort ska ställa om till att testa på samma sätt som Sverige vill. De som läggs in och sjukvårdspersonal. Sedan har Tyskland likt alla länder utbredd smitta på äldreboenden. Inte dock i samma utsträckning som Sverige, men de hade bl a 29 personer på samma boende som smittades och det fanns för några dagar sedan på mer än 120 boenden.

Tyskland har dock, ännu, en imponerande låg andel avlidna, så, i alla fall i detta stadium av deras pandemikurva, så verkar den äldsta åldergruppen inte extremt drabbad.
Citera
2020-04-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag

They’re testing up to 500,000 a week alongside raising their capacity to 1,000,000 a week. I don’t know where you’re getting this disinformation from. The median age of patient is 49, that’s a major sign that the infection is prevalent in the younger generations and not the older ones currently. If it has reached elderly homes, then I’m sure this will be represented in the future statistics, raising the CFR.
Citera
2020-04-10, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Det är ju liksom lite det som är problemet och det som gör att domedagsepidemiologerna har lite svårt att sova, förstår du?

Hypotesdrivna magkänslor utan vetenskaplig grund tillför ytterst lite, du är i medicinforumet kompis.

Det är alltid intressant med andras åsikter i diskussioner. Vad vore en diskussion annars?

Jag kan förstå att du har svårt för det, forumets egenutnämnda expert på dessa frågor. Som jag har uppfattat det, verkar du vara den enda användaren i hela tråden ingen orkar ta på allvar.
Citera
2020-04-10, 17:32
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG4eA/langt-fler-svenskar-kan-ha-dott-av-corona

Tack!

Den stödde dock inte påståendet som gjordes, så jag är fortfarande nyfiken på om man kan få belägg för påståendet.

Som vi vet så registreras ju idag de som dör, hemma eller på sjukhus eller vårdhem, som varit smittade (och testats). Men det är ju något annat än påståendet som gjordes.

För tydlighets skull så var den länkade en artikeln en debatt artikel i Aftonbladey som talade om att det fanns folk som dör i hemmet utan att ha blivit testade som kan ha varit smittade av corona viruset, och det stämmer säkert.
Citera
2020-04-10, 17:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De starkastes överlevnad. Naturen sorterar bort.... de andra. För att uttrycka mig försiktigt.

Sedan till deras försvar kan sägas att de kanske inte tog corona på allvar p.g.a. svenska myndigheters velande och förminskande av viruset.

Det stämmer inte. Dom som klarar sig bäst och även blir minst sjuka, om dom ens insjuknar, är barn i förskoleåldern. Dessa har det minst utvecklade immunförsvaret och blir normalt sjuka av lite av varje, som vuxna ofta undgår.
Senast redigerad av LeeVan 2020-04-10 kl. 17:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in