2020-04-09, 09:02
Medlem
När tror ni vi peakar här i Sverige? Och är det troligt att vi får en andra våg i höst? Inte fått nån klar data på det...
Citera
2020-04-09, 09:02
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag argumenterar inte med mördare. Ska bara önska dej all lycka under respiratorn till dej, din mamma, din pappa och resten av din familj. Hoppas ni slutar andas.
Klart du inte gör, du har ju inga argument.
Citera
2020-04-09, 09:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Som jag skrev.
Det behövs ytterligare några dagar med positiva siffror innan man kan konstatera detta som en trend. Nästa vecka går detta att avläsa tidigast.
Har du missat läran om trendanalys i dina skolstudier? 😃

Tegnell ser trender efter en dags (påstådd) nedgång, men det är för lite data för att se en trend när det går upp i 3 veckor. Han är en mycket märklig människa, konstigt att han får så mycket medietid med sitt svammel.
Citera
2020-04-09, 09:04
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Kunde varit jag som skrivit detta då jag har exakt dessa symptom också.
Brukar normalt gå Power walks på mellan 1 och 2 timmar, men nu knappt en timme i lugnare tempo då jag känner av det i lungorna och sämre ork.

Köp en pulsoximeter (den anger puls och syresättning i blodet). Kostar mellan 400-600:-
Går den under 93% är det besök på akuten direkt.
Mycket otrevligt att läsa hur folk går omkring och känner efter medan viruset får härja i lungorna utan att en läkare har kollat upp er. Vet inte om ni kör kraftiga c och d-vitamin kurer och käkar zink, men det är nog er enda chans att fightas med detta virus.
Citera
2020-04-09, 09:06
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Sant, jag funderade mest på hur stor sannolikheten är att den skulle kunna komma på långfredagen. Känns inte troligt.

Ja det skulle såklart vara tungt. Denna som kommer nu var väl för hela landet? Skulle det inte göras en bara för Stockholm innan också? Har vi sett något där?
Den skulle bli klar förra veckan.
Citera
2020-04-09, 09:08
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Jag påstår att Sverige i hög grad har en befolkning som tenderar att hantera kriser genom normalcy bias:
One of the most relevant psychological biases is called the normalcy bias. This bias refers to our tendency to expect that things will continue to occur in the future the way they have typically occurred in the past (to continue to be “normal”), which can lead us to underestimate both the likelihood of a disaster occurring and how bad the disaster is when it does occur. And apparently, 70 percent or so people thought to fall prey to this bias during a disaster . Källa: https://www.psychologytoday.com/us/blog/between-you-and-me/202003/how-psychological-biases-shaped-my-response-pandemic

Jag tro att siffran i Sverige dock är högre än 70 procent för normalcy bias (framförallt för två veckor sedan).

Du har helt rätt, jag har själv fallit offer för det, man tror man själv kommer klara sig bra, man är ju odödlig trots allt. Ända tills det otroliga inträffar första gången. Det förändrar en totalt från topp till tå. Resultatet av det är att man sedan blir extra misstänksam mot allt, garderar sig och räknar med det värsta. Naiviteten försvinner. När man sedan försöker få andra att fatta att det otroliga faktiskt kan hända, så blir resultatet att man får kämpa mot deras normalcy bias, med resultatet att de ofta tror man är en foliehatt.
Citera
2020-04-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Sant, jag funderade mest på hur stor sannolikheten är att den skulle kunna komma på långfredagen. Känns inte troligt.

Ja det skulle såklart vara tungt. Denna som kommer nu var väl för hela landet? Skulle det inte göras en bara för Stockholm innan också? Har vi sett något där?

Denna är bara för Stockholm. Och ett väldigt litet antal också, så man skall nog inte fästa för stor vikt vid den.
KTH drar ju igång ett antikroppstest nu i påsk. Den rundan känns mycket mer intressant. Svaren på den kommer inom två veckor.
Citera
2020-04-09, 09:10
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
När tror ni vi peakar här i Sverige? Och är det troligt att vi får en andra våg i höst? Inte fått nån klar data på det...

Verkar ju väldigt svårt och få ut någon data på detta, folkhälsomyndigheten har ju sagt att vi varit nära peak i 2-3 veckor snart.

I USA sägs att peak förväntas ske runt 16:e april och i UK runt 12:e april. Hur långt före USA och UK ligger Sverige i allmän spridning är ju svårt att avgöra, tror personligen de haft samhällsspridning mer än två veckor längre än oss i Sverige. Jag tror vi peakar i slutet av April om 3 veckor eller något.
Citera
2020-04-09, 09:11
Medlem
Sverige Döda 1 vecka
  • 3 april 358
  • 4 april 391 + 33
  • 5 april 428 + 37
  • 6 apri 506 + 78
  • 7 april 618 + 112
  • 8 april 696 + 78
  • 9 april - Hur många döda idag?
Citera
2020-04-09, 09:11
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Du har inga bevis för den procenträkningen på dödlighet. Det kommer att visa sig.
Att poängtera att covid 19 är influensa är enbart ett utryck för normalcy bias. Du kan inte hjälpa det, det är din kognition som påverkas av att befinna sig i en krissituation.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30243-7/fulltext
Citera
2020-04-09, 09:12
Medlem
absolut-justices avatar
Har någon langat upp något diagram på tidigare flunsor i sverige, så man kan jämföra diagram bakåt typ 3-5 år i smittspridning/sjukskrivna/dödsfall?. Skicka gärna länk eller pm i så fall.
Citera
2020-04-09, 09:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Det är lättare att leva i förnekelse, till en början. Det blir svårare när flera familjemedlemmar ”mystiskt” insjuknar ungefär samtidigt med dubbelsidig lunginflammation.

Men vem vet, han/hon kanske ser det som att naturen hade sin gång och fortsätter leva på som vanligt innan han/hon själv ligger dör på mage och andas ur en tub.

Ditt inlägg insinuerar att det skulle var/bli mycket vanligt att insjukna med dubbelsidig lunginflammation. Få se nu det är 10 miljoner i Sverige. Hur många tror du har insjuknat i dubbelsidig lunginflammation under den senaste månaden? Jag har inte hört om en enda bland människor jag träffat och deras bekantskapskrets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in