Citat:
Ursprungligen postat av
chickenodogo
Äntligen något svar:
https://twitter.com/henrik_ullum/status/1247966082029232130
1/450 negativa som testat positivt i deras kontrolltest rapporteras det. De kommer komma med vetenskaplig rapport också, så småningom. Vi får hoppas att de här resultaten faktiskt håller nu.
Det lutar åt att jag hade fel och dessa siffror verkar nu mer och mer pålitliga om än aning orealistiska. Huruvida mörkertalet är 10x eller 40x spelar ingen roll egentligen. Folkimmunitet är på väg och vi kanske är där inom en snar framtid.
Det lät ju verkligen positivt.
Om jag förstår rätt så hade testet mindre än 77% träffsäkerhet på positiva, så de kan till och med missat några positiva.
I så fall har Köpenhamn med all sannolikhet minst en halv miljon smittade i dagsläget, och bör nog trenda nedåt inom en månad även om de har ett R på 0.9.
Om man utgår från 500k smittade i Danmark, och inför åtgärder som trycker ner R till 0.9, så betyder det att 5 miljoner danskar totalt blir smittade innan viruset dör ut p.g.a. R-värdet. Dvs. man räknar på att dessa 500k smittar 450k andra, som smittar 405k andra andra, osv.
Nu kommer inte 5 miljoner danskar att smittas i praktiken, eftersom R-värdet kommer att sjunka drastiskt i takt med att man närmar sig en position av flockimmunitet. Men slutsatsen man kan dra är att Danmark inte kan undvika en situation där viruset får full utbredning. Så det enda som återstår är att fundera på om man kan styra flockimmuniteten till en viss demografi, eller rädda ekonomin.
Norge ser lite annorlunda ut. Ponera att de börjar från 100k smittade, och har ett R-värde på 0.7. Då kommer bara 333k att smittas totalt innan viruset kvävs. Nu vet jag inte om dessa siffror stämmer, men det betyder att Norge faktiskt kan bli en ensam ö i Europa utan immunitet mot covid-19. Det känns som en ganska riskabel position att sitta på.