Situationen i Ungern :
Jag bor i Ungern och här är allt väldigt lugnt. Min man har ett företag med 40 anställda och skicade hem dom för 3 veckor sen och stängde ner. Här var uppmaningen från myndigheters håll att ge obetald ledighet tills det är över. Han sa även till ägarna till hans affärer att han inte kommer att betala på några månader och om dom vill kan dom säga upp hans avtal (han vet att det kommer vara jäkligt svårt för ägarna att hitta nya hyresgäster inom 6 månader). Så I Ungern kunde han som ägare stänga ner allt och sluta betala löner inom ett par veckor. Synd för dom anställda som inte får lön men de hade valet att bli uppsagda och få typ a-kassa från staten (vilket är max 2000 kronor eller härda ut). Alla gör så här, det är på i princip direkt uppmaning av Orban. Inga protester alla sitter snällt hemma och väntar, om man behöver mat kan man ringa till distriktet man bor i och de levererar matkassar och nödvändigheter. Och alla fattiga ungrare har råd att ordna masker

Ingen går ut utanför husen utan mask nu. Alla småaffärer har börjat med hemkörning, till och med grönsakshandlarna typ Hötorget kör ut till kunder efter arbetsdagen.
Man kan snacka mycket skit om Orban och hans metoder men han e fan pro på att styra upp saker. Var tredje dag kommer skyddsutrusting influgen från hans polare som lånar ut plan och fabriker. Han styrde om i fängelser att internerna ska syr skyddmasker. (JAG ÄR INTE SVERIGEDEMOKRAT, min kille är en av få araber i Ungern haha och till och med han har börjat gilla Orban)
Jag tror lätt folk kan sitta så här i några månader till utan att protestera mycket. Ingen klagar något på det utan så länge det finns mat så är allt ok. Och Ungern är ju självförsörjande på det
Nu till en scary del ang dödsfall från covid 19.
Jag har en kompis som dog i Usa i helgen av corona-skiten. Han var 31 år och amerikansk fotbollsspelare, lite bitig och svart. Han blev sjuk i mitten av mars, ena dagen var han lite småförkyld men ändå ute och körde bil och jobbade och hade varit så i några dagar innan. Dagen efter i respirator och koma. Under de veckorna i koma började hans organ lägga av. Han fick dialys pga njurarna och de kunde se att hans hjärta började bli riktigt svagt. I början av koman hade han fungerade njurar, starkt hjärta och perfekt blodtryck. Efter ett par veckor i koma la kroppen av helt och han bara dog. Det här är en kille som varit betalt proffs i Europa i Amerikansk fotboll, bra fysisk form och hade ett kort sjukdomsförlopp från insjuknande till respirator!