2020-04-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Nä de vanliga dödsfallen fortsätter men man måste plussa på det som dör i covid-19

Så dör 250 i vanliga fall och nu 300, ja då har ju 50 dött av corona

Jävlar, vad arrogant byfånen är på PK.

Norge kanske har vunnit tid - men det är frågan när man vill ha tiden. Man vill ha tiden NU!
Citera
2020-04-07, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag blir vansinnig när jag tänker på hur Tegnell i början stod och sa att:

- Italien fick tidigt in smittan bland äldre och eftersom vi skyddar våra äldre får vi inte samma ”kaos” som dem.

Nu säger han samma sak om Norge, varför deras döda är färre än Sveriges.

- Norge har lyckets stoppa smittan från att komma in på äldreboende. Därför är deras döda färre.

Han vägrar konsekvent att nämna restriktioner som anledning.

Det är därför att då skulle han bli tvungen att erkänna att han hade fel. Och han är en sån mongolid/kaxig/arrogant/aspie/idiot/inkompetent som aldrig i livet kommer att erkänna att han hade fel.
Citera
2020-04-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Antal döda per capita (per miljon)

Sverige 59
Norge 15

Dvs i de närmaste 4 ggr fler i Sverige än i Norge. Först var det 2 ggr så många. Sen 3 ggr så många. Nu 4 ggr så många alltså. Var kommer det sluta?

Sverige ligger nu topp 12 i världen per capita när det gäller antal döda. Och det har inte ens smällt till ännu.

Och så finns det fortfarande folk i tråden som försvarar Mördar-Anders strategi. Man blir mörkrädd, på riktigt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Knapp 40 har rapporterats döda senaste dygnet, men du menar att det är en eftersläpning på omkring 75 för senaste dygnet? Eftersom du slog fast 114 döda, menar jag.
Enligt Anders Tegnell (dagens presskonferens) existerar den här eftersläpningen i alla länders rapportering. Mig veterligen är det trots detta bara i Sverige som myndigheterna dagligen väljer att upprepa detta nya mantra. I alla andra länder rapporterar man "dödsfall senaste dygnet" och försöker inte bortförklara höga siffror med det svenska favoritordet "eftersläpning". Varför är det så, tror du? Och varför ser vi inte den här typen av siffror hos våra nordiska grannar?

Jämför bara föregående veckors siffror från måndag-tisdag, där siffrorna från helgen innan ofta räknas in, så ser man tydligt att det ökar stadigt - eftersläpning eller ej.

Vi är just nu på 13:e plats i världen i antal dödsfall trots vår ringa folkmängd på en stor yta. Det finns sex länder med flera tusen bekräftat smittade men som har färre dödsfall än oss just nu. Däribland Sydkorea och Brasilien.

Folk som försöker tona ned detta borde ta sig en titt på de länder strax ovan oss i statistiken samt deras folkmängd så kommer man snart se att våra siffror är oerhört höga när det kommer till dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
När Danmark gjorde random sampling på friska blodgivare så hade 2.7% antikroppar.

Det tar tre veckor att utveckla antikroppar, från att man blir smittad.

Det betyder att cirka 150,000 danskar hade Covid-19 för över tre veckor sedan.

Har du källa? Försöker inte vara dryg, utan är faktiskt intresserad. Inget är bättre för mänskligheten än att ha ett mörkertal på x100.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Endelig har Norge skremt ut noen journalister som kan stille kritiske spørsmål til Tegnell !

Ja! Reproduktionstal 1,7-1,8 i Sverige enligt Tegnell, om han mindes rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Vad är det för fel att se risken med att det kan börja hända saker på allvar inom de närmaste veckorna/månaden.. men visst, vi får väl hoppas att du har rätt, själv tror jag att det snart blir en ökning igen!
Risken och katastrofen har redan hänt, händer det igen blir vi ännu bättre och snabbare på att hantera det, just eftersom vi alla har erfarenhet och mer kunskap.

Inte ens 5 000 kommer ha dött pga Coronaviruset vid slutet av 2020 i hela Sverige. Alla, typ 80% kommer må bra och ha immunitet för 2021. Viruset lika bortglömt som bronsen 1994.
Citera
2020-04-07, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas

Igår (måndag) rapporterades det in +78 döda. Propaganda flosklerna funkar inte längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Ja, detta kunde säkert blivit 50-100 gånger värre än spanska sjukan. Det låter alldeles rimligt.

Vad är din siffra då?
Du vet inte?
Det skulle bara sluta vid 200 000 ändå?

Du vet ju inte vad du pratar om.
60% av 325 miljoner människor i en smitta som sprids exponentiellt- tar väl ett år så är det uppnått.
Hur tror du sjukvården hade hanterat det?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Det spelar egentligen ingen roll med eftersläpning osv på en längre kurva. 101 bokförda dödsfall idag. 30 bokförda whenever... Släpet är också det linjärt.
Ja.
Bäst är nog att läsa statistiken veckovis.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Ja men där kommer ju regeln in att sitta 1,5 m från varandra.

Absolut, men det är den enda förklaringen jag kan komma på för stunden, plus att Stockholmare har bevisat sig vara utomordentligt korkade så jag tror inte de vet vad 1,5 meter är ens
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag tror att svensk personal inte är så rädd att bli smittad av dom äldre Därför inga munskydd

Tänker du på andningsskydd, t.ex. FFP3 och N95?

Munskydd är väl mest effektiva för att skydda andra från att smittas av personen som bär munskyddet. Eftersom asymtomatiska kan sprida covid-19 viruset så borde väl personal bära munskydd nära personal på äldreboenden bära sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in