2020-04-06, 09:42
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Främsta orsaken att det är lindrigare i Tyskland är åldern. 45 år i snitt på insjuknade och ännu mer uppseendeväckande, snittålder på döda 48.7 år.
Sen ger ju mycket testning att man fångar upp större del milda fall o dödsandel blir lägre.
Men frågan är hur man hittills lyckats isolera de äldre?

Som jag redan skrivit några gånger i tråden. Tyskland har låst in personalen tillsamman med de boende på hemmen. Innan du går på ett tvåveckorsskift får du sitta i kort karantän och blir testad.
Citera
2020-04-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Lager av läkemedel har inget med privata apotek att göra, återigen är det staten som beslutar om det, det låg inte i händerna på Apoteket.

Men jag kan hålla med om att det vansigga nyliberala , tänker på Annie Lööf, borde utraderas en gång för alla.

Nyliberalism är normalläget hos samtliga partier och EU. Tyvärr. Nyliberalism kombinerat med svängdörrspolitik, korruptipn och allmän inkompetens.

Citat:

Tidigare hade Sverige ett beredskapslager med läkemedel avsedda att användas om våra gränser av någon händelse skulle stängas. Lager som även kunde användas om tillverkningsproblem skapade brist på läkemedel. Folkhälsomyndigheten i uppdrag att hålla vissa lager av antibiotika och vaccin. Men till skillnad från exempelvis Finland har Sverige inte längre något beredskapslager med livsviktiga läkemedel.

https://www.fokus.se/2019/06/medicinbrist-eskalerar-beredskapslager-saknas/

Nyliberaler hatar per definition allt statligt och nationellt.

Citat:
I dag finns ingen myndighet som ansvarar för läkemedelsförsörjningen. Ansvaret låg tidigare hos Apoteket AB men ansvaret togs bort när apoteksmonopolet avreglerades 2009. Då avvecklades också de nationella beredskapslagren.

https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2019/07/Ny-myndighet-ny-lag-och-beredskapslager-av-lakemedel-foreslas/

Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Dramatiskt minskat flöde till psykakuten: "Aldrig varit med om det"

Aldrig någonsin har det varit så lågt tryck på den psykiatriska akutmottagningen på Östra sjukhuset som nu. 40 procent färre söker sig till psykakuten nu i coronatider i jämförelse med en vanlig dag.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7443542
Kan tänka mig att de som främst söker stöd och gemenskap håller sig borta i dessa tider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
"Redan före pandemin hade Tyskland 28 000 intensivvårdsplatser med respirator, 34 per 100 000 invånare – nu är siffran uppe i 40 000.

Sverige hade före pandemin 526 intensivvårdsplatser i hela landet, enligt Svenska Intensivvårdsregistret."

Liiite skillnad här.
EU måste se till att dela bördan jämnt. Har Tyskland tusentals lediga platser måste andra EU länder kunna skicka sin patienter dit. Sedan får de skicka räkningen i efterhand.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Varför vill du ha lagar som nekar oss att åka dit vi vill? Är det inte bättre att följa råden och känna att du har kvar din frihet när det här kaoset slutar?
Finns gott om folk som vill störta samhället i avgrunden och leva i en totalitär mardröm över det här lilla viruset.
Citera
2020-04-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vem som har rätt? Jag har inte tagit ställning i frågan.
Jo enligt dina andra inlägg så är du en förespråkare för FHM och regimen. Du sväljer allt de säger.
Citera
2020-04-06, 09:45
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Får man sticka emellan med en vetenskaplig fråga i den här tråden, förresten?

Detta med tappat luktsinne. Om man INTE har tappat luktsinnet vid något tillfälle under sjukdomsperioden. Betyder det att man inte har haft corona, utan att det var något annat man hade? Jag hade förkylningsymptom i drygt en vecka nämligen, och sov konstigt mycket - det är nästan bra nu - men jag tappade aldrig luktsinnet.

Vad jag har förstår så finns det inget enskilt symptom som varken utesluter eller bekräftar Sars-2 Cov infektion eller CoVID-19.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Skulle ha varit så himla bra om det varit coronan, så vore man fri nu...

Det där är en farlig tanke, inte bara för dig utan för alla i din omgivning också.

Jag är själv i litet samma båt (mycket märklig sjuka efter mässresa till Frankfurt i slutet av januari, milda symptom men ändå inte helt återställd än), men vi får nog snällt vänta tills det finns pålitliga antikroppstester för osskreti och pleti. Min tippning är att detta kommer i början av hösten eller slutet av sommaren om vi har tur.

Jag försöker själv hantera min lilla misstanke om att jag redan kan ha haft viruset genom att fokusera på att inte smitta andra - dvs min paranoia/oro för att själv bli smittad är litet nedsatt, men jag fortsätter att fokusera på att inte smitta andra. Litet samma inställning som jag har med livsmedelshygien: äter glatt vad som helst själv, men är mycket mer noga med både datum och hygien om jag bjuder andra.
Citera
2020-04-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Finns gott om folk som vill störta samhället i avgrunden och leva i en totalitär mardröm över det här lilla viruset.
Lilla viruset? Svininfluensan krävde 28 liv i Sverige.
Citera
2020-04-06, 09:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Den här tycker jag är värd att ses, så jag postar den igen:

Såhär gör de i Tjeckien:
https://www.youtube.com/watch?v=2_WxtSavZR4

Way to go Tjeckien !!

Det blir mycket mask framöver då, tills vaccin kommer om 18 månader. Tjeckien lär ha gått i konkurs då eller så får de återgå till kommunismen.
Citera
Medlem
Skyddsutrustningen borde bli en het fråga på presskonf. idag. Man får hoppas på många pressande "motfrågor" den här ggn.! Kanske "tysken" också är på plats?
Citera
Medlem
Soterns avatar
Allt avgörs av hur Boris Johnson klarar coronan. Dör han av sjukdomen kommer världen och världens ledare gripas av panik. Klarar han sig bra, kommer det skapa ett lugn.

Så är det tyvärr i vår kändisfixerade värld.
Citera
2020-04-06, 09:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jo enligt dina andra inlägg så är du en förespråkare för FHM och regimen. Du sväljer allt de säger.

Jag lyssnar inte på dem alls. Jag lever efter eget huvud. Men det är bra att du avslöjar hur du ser på saker och att du anser dig vara någon som kan bestämma över vad andra tycker. Det kan du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in