2020-04-06, 00:00
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men nu avslöjar Expressen att det där med masker är dåligt, men ändå inte dåligt.
Vill de räta till oklarheter så kan de börja med att göra en vettig rubrik.
Och definitivt inte ägna sig åt pajkastning.

Är säker på att de olika länderna är medvetna om vilket syfte ansiktsmaskerna har. Ändå måste man plocka fram en ”svensk expert” som få såga dem.

Aha, så det finns ändå en vits med munskydden. Förvirrat värre.

Men givetvis måste den svenske experten ändå få säga att det är bäst att stanna hemma (fast han håller ju med om munskyddens funktion). Men de som inte har symptom, ska de gå ut och smitta andra?

Och Frankrike ger alltså dubbla budskap. Det kan ju finnas en anledning till att de har ändrat sig, har inte tillgången på dessa varit dålig (de norpade ju några laster munskydd som skulle vidare)?
Nej, städa framför egen dörr innan ni klankar på andras ”bud”. Det är ju inte en tävling det är frågan om.

Inget förvirrande för mig. Maskerna ska gå till vården i första hand och vi andra kan gå runt med kalsonger i ansiktet, huvudsaken vården får maskerna.
Citera
2020-04-06, 00:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
något som sticker ut i denna tråd är att
den verkar representeras av följande två grupper:

1. de som är av den uppfattningen att det kommer bli bättre
2. de som är av den uppfattningen att det kommer bli sämre

grupp 1. betraktas av grupp 2. som vänsterkräk (pro Tegnell)
grupp 2. betraktas av grupp 1. som högerpopulister (anti Tegnell)

varför är det så?

Tegnell är för värdegrund så vänstern ska skydda ideologin till varje pris (se invandringen som exempel), och sedan har man oppositionen som ser att det inte fungerar.
Citera
2020-04-06, 00:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men nu avslöjar Expressen att det där med masker är dåligt, men ändå inte dåligt.
Vill de räta till oklarheter så kan de börja med att göra en vettig rubrik.
Och definitivt inte ägna sig åt pajkastning.

Är säker på att de olika länderna är medvetna om vilket syfte ansiktsmaskerna har. Ändå måste man plocka fram en ”svensk expert” som få såga dem.

Aha, så det finns ändå en vits med munskydden. Förvirrat värre.

Men givetvis måste den svenske experten ändå få säga att det är bäst att stanna hemma (fast han håller ju med om munskyddens funktion). Men de som inte har symptom, ska de gå ut och smitta andra?

Och Frankrike ger alltså dubbla budskap. Det kan ju finnas en anledning till att de har ändrat sig, har inte tillgången på dessa varit dålig (de norpade ju några laster munskydd som skulle vidare)?
Nej, städa framför egen dörr innan ni klankar på andras ”bud”. Det är ju inte en tävling det är frågan om.

Jag har funderat på att köpa mig en symaskin, limpistol, piprensare, gummiband samt hepa-filter.
Citera
2020-04-06, 00:01
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Ni som drabbats, kände ni av någonting av inkubationstiden? Att ni tex tränade på måndagen och blev extremt sjuka på onsdag/torsdag.
Känner mig otroligt svag på träningen idag, sådär som man kan göra om det ligger en infektion och puttrar.
Jag blev med all säkerhet smittad den 8e mars...den 10 mars var jag trött och hade ont runt ögonen och från där blev det värre. Att känna sig trött och svag känner jag inte igen fråm min infektion eller andras i den långa tråden.
Citera
2020-04-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi kan alltid hoppas. De flesta länderna i Europa har nu signifikant minskning av antal nya smittade. Vi får se om de åtgärder Sverige har vidtagit tillsammans med folks ändrade beteende räcker för att få en nedåtgående kurva här också. Nu börjar vi i alla fall komma så långt att vi kan se utvecklingen och resultat av åtgärder i olika länder. Fortsätter Sverige uppåt och samtidigt som nästan alla andra minskar så måste restriktionerna skärpas.

Precis. Redan för 8 dagar sedan interpolerade jag kurvor ganska långt för både Italien och Spanien (sök i tråden). När nu flera dagar plottas är den bästa anpassningen av en e^(ax²+bx+c)-kurva mycket snarlika de jag ritade då. Här är de nyaste med 7 dagars extrapolering, sen med full extrapolering för Italien och Spanien.

Då dödsantalet per dygn inte helt tycks följa en klassisk normalfördelningskurva utan vara något tung åt höger (så var det bland annat i Kina) skall det tilläggas att de talen som Italien och Spanien egentligen pekar på ska anses vara något högre på grund av detta, så lägg kanske till en 5-10% så har du en mycket teoretiskt prognos rent matematiskt åtminstone, men den slipper ju basera sig på massa gissningslekar om mörkertal och dödlighet, samt det totalt befängda antagandet att R0 är någon form av universalkonstant.

https://cdn-17.minfil.com/l4O3D7m7o7/2d0d3c2e-1586124360/graf7.png

EDIT: Jämför med kurvorna jag extrapolerade för Spanien och Italien 29 Mars:

Citat:
Ursprungligen postat av 235711
29 Mars: Vänlig läs det under innan om ni tänkt kommentera kurvorna

Extrapolering av Italien och Spanien just nu

I och med vi inte har någon aning hur många som faktiskt är smittade eller var smittade för ett visst antal dagar sedan, samtidigt som dödligheten i hög grad ser ut att vara beroende av sjukvårdens kapacitet, är simuleringar som antar värden på antal smittade samt dödlighet extremt osäkra i detta läge och enligt mig bör de ej utföras över huvud taget. Dels då det är stor osäkerhet kring dessa parametrar, men dessutom eftersom dessa simuleringar som en del nu provar göra är de man inom den numeriska analysen kallar för illa-konditionerade problem; En liten förändring i indata ger stora förändringar i utdata.

Jag blir personligen direkt arg när man ändå hör akademiker som provar göra simuleringar om COVID19 där de antar en viss konstant dödlighet samt att de råkar veta hur många som faktiskt är smittade. Detta vare sig det är antal smittade eller hur många som kommer dö de provar spå. De borde veta bättre och låta bli att simulera det i dagsläget då de bör inse att journalister ofta kommer bortse från graden av osäkerhet i prognoserna då de bara vill skapa en klick-vänlig artikel.

Jag påstår inte det jag visar under är någon träffsäker prognos på något sätt och jag vill på det starkaste betona detta. Det är extremt svårt att spå i detta. Jag visar detta bara mer som en intressant grej. Det kan bli 20 gånger mer. Vi har ingen aning. Jag vet och påstår inte något annat.

Men jag tänkte bara visa hur extrapoleringen av de kurvor som visar den bästa anpassningen av en funktion på formen integralen av e^(ax²+bx+c) där a är negativ just nu ser ut för Spanien och Italien (observera att man dock inte har med värden i början då enbart några få dog om dagen). Detta innebär att man skapar en klassisk klock-formad kurva som representerar antal döda per dygn och dess integral blir då antal döda totalt. Som ni kanske ser har Kinas dödstal detta utseende.

Ett vanligt misstag är att anta att antal döda växer exceptionellt. Det kan se ut som det i början, men det kommer naturligtvis inte ge en trovärdig kurva när den extrapoleras.

Det finns en del som tyder på att de faktiska dödstalen inte är helt normalfördelade utan har en viss asymmetri där de avtar långsammare på vägen ner (tänk mer svans åt höger), därmed kommer dessa kurvorna som anpassas utan asymmetri i genomsnitt underskatta totalen något, åtminstone när man provar extrapolera tidigt. Men återigen det är extraordinärt svårt att spå i detta och jag visar det mer som en illustrativ grej och av matematiskt intresse.

Fördelen med detta sätt är dock att man inte baserar sig på parametrar som är osäkra i sig. Antalet döda per dygn kan man med hög grad lita på, åtminstone i väst-världen. Så det är ju ingen simulering, utan bara en anpassningen av kurvor baserade på trovärdig data.

USA och Frankrike är fortfarande lite för tidiga i sina förlopp till att det blir vettigt att göra kurvor, men plottade med deras data så man kan jämföra. Sverige har för få fall än så länge och dessutom också tidigt i förloppet.

https://i.ibb.co/BZmT1gx/grafer.png
Senast redigerad av 235711 2020-04-06 kl. 00:06.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Danmark går all in på Tegnells linje efter påsk

Öh. Nej. Det gör de inte.

Snarare tvärtom. De gör raka motsatsen.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Torde vara det minsta problemet vi står inför nu ja. "Kan en tiger smitta människa med covid-19?".

From BNO News:
20:39: The Bronx Zoo in New York says Nadia, a 4-year-old Malaysian tiger, has tested positive for coronavirus. Her sister, 2 Amur tigers, and 3 African lions have developed a dry cough as well. All are expected to recover. This is one of only a few known cases in the world in which an animal has caught COVID-19. (Source)

Det är kanske inte så lätt för en en tiger eller ett lejon att smitta en människa men det är inte bra om viruset hoppar mellan människor och djur.

Jag vet att i Kina hade de hittat massa döda fåglar som de trodde hade dött av besprutning med desinfektionsmedel.

I Israel har de hittat massa döda fladermöss.

I Hong Kong pratades det om en hund som smittats "lite grann" av Corona.

Jag har läst om katter som smittar varannan med Corona men det skulle vara en annan sorts Corona virus tror jag.

Men skulle det här kunna spridas fram och tillbaka mellan djur och människor så kommer det vara väldigt svårt att stoppa och sannolikt kunna mutera.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Verkar som sambon har även dragit sig på det :

On Saturday, his pregnant partner Carrie Symonds tweeted that she has spent a week in bed with the main symptoms.

She said she had not been tested for the virus.

https://www.bbc.com/news/uk-52177125
Kvinnor har bättre motståndskraft än överviktiga män

Men mina tankar går till fostret
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kanske rätt men det känns ju som att de flesta då lär vara i stockholm och det borde kommit ut om över hundra hade dött kan jag tycka. Borde liksom märkts.

Jag håller stenhård koll på Skåne, och här nere i södern verkar det vara väldigt lugnt. Några nya fall varje dag några enstaka nya iva då och då, och bara totalt 14 döda.
Att det plötsligt skulle ha dött 187 st utöver de rapporterade i resten av Sverige, låter ju väldigt konstigt, och varför man skulle ”spara” dom fallen, ter ju sig ännu konstigare. Men som sagt, måndagssiffrorna har ju inte varit speciellt trevliga de andra veckorna heller.
Jag hoppas det är någon som i sin fantasi hittat på detta, med TTs tidigare prognoser som grund.
Men vi får se imorgon helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Självklart är det bra. Men nu måste vi se vad det ger för effekt. Är effekten för liten måste ytterligare restriktioner införas. Det går inte att ha en situation där antalet fall bara fortsätter att öka om många andra länder lyckas vända trenden. Knappast någon idag förespråkar fri spridning och flockimmunitet.
Javisst ska man vara på tå och agera utefter utvecklingen.

Nu fick ju regeringen kritik för sin senaste remiss om att öka sina befogenheter, i samband med COVID-19 epidemin.

(M) , (l) och (v) kritiserade förslaget, liksom JO och SKR och det är bra, så ska det fungera i en demokrati.

En lite märklighet är att de vill kunna fördela lkm och utrustning mellan regionerna (bland annat). Det lustiga är att de kan de göra redan, enligt smittskyddslagen . . . .
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Han skulle aldrig ta risken att åka till sjukhuset för att ”ta prover”.
Detta görs såklart i hemmet om så vore fallet. Han behöver vårdas på sjukhus, inget annat
Fast de kanske vill röntga hans lungor? Då är det lättare flytta en premiärminister till sjukhus än att kånka in en röntgenapparat och blyforkläden på nummer 10 inför skaror av nyfikna journalister och fotografer.
Citera
2020-04-06, 00:03
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Som alla större kriser slutar det med ett världskrig.
Nej det kommer det inte att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in