2020-04-05, 23:54
Medlem
Jag ser inget slut på detta. Jag menar att vi har ett virus som på vissa människor ger så svaga symptom medan känsligare personer, eller äldre med sämre immunförsvar, får allvarliga symptom. Då kommer ju hela tiden dom med svaga symptom att smitta runt. Det kan ju faktiskt gå i omgångar och flockimmuniteten vet vi ju inte hur den blir när det förbaskade viruset muterar.

Detta blir mycket svårt att lösa. Men att USA har över 1000 döda på ett dygn är ju egentligen inte skrämmande för lägg ihop Europas siffror då är det 3000 minst som dör per dygn. Men vad ville jag ha sagt egentligen? Att jag känner mig väldigt osäker.
Citera
2020-04-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Bara efterblivna som resonerar så här.

Men vänsterkräk vet väl inte bättre.

något som sticker ut i denna tråd är att
den verkar representeras av följande två grupper:

1. de som är av den uppfattningen att det kommer bli bättre
2. de som är av den uppfattningen att det kommer bli sämre

grupp 1. betraktas av grupp 2. som vänsterkräk (pro Tegnell)
grupp 2. betraktas av grupp 1. som högerpopulister (anti Tegnell)

varför är det så?
Citera
2020-04-05, 23:55
Medlem
saijas avatar
Ni som drabbats, kände ni av någonting av inkubationstiden? Att ni tex tränade på måndagen och blev extremt sjuka på onsdag/torsdag.
Känner mig otroligt svag på träningen idag, sådär som man kan göra om det ligger en infektion och puttrar.

EDIT : upptäckte att jag skrivit i fel tråd.
Senast redigerad av saija 2020-04-06 kl. 00:14.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Vadå går all-in på Tegnells linje ? vart skriver de det ?
Det siger hun i et interview i 21 Søndag på DR1.

- Det er absolut sandsynligt, at vi kigger ind i en kontrolleret, gradvis, stille og rolig åbning af Danmark efter påske, siger statsministeren.
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE12061135/mette-frederiksen-gradvis-aabning-af-danmark-efter-paaske-er-sandsynlig/
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.bbc.com/news/uk-52177125

Han får säkert en röntgen CT scan iallafall

Verkar som sambon har även dragit sig på det :

On Saturday, his pregnant partner Carrie Symonds tweeted that she has spent a week in bed with the main symptoms.

She said she had not been tested for the virus.

https://www.bbc.com/news/uk-52177125
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Den här videon lärde mig många detaljer om varför detta viruset är så jäkla framgångsrikt, varför (inte bara om) det är farligare än vad vi stött på hittills

https://youtu.be/NRzddVgSyho

Det är, som de säger i videon, ett nära nog perfekt virus om virusets mål hade varit att maximera antalet döda. Man inser varför detta nog det farligaste viruset vi stött på, hittills

De förklarar t.ex. ner på molekylnivå orsaken till att detta viruset kräver mycket färre viruspartiklar för att orsaka en infektion och hur (inte bara om) det kombinerar flera olika metoder för att generera så mycket skada som möjligt

Viruset har flera av de värsta egenskaperna möjliga. Utöver saker som smittsamhet, dödlighet och uthållighet så har det t.ex. en för virus ovanlig egenskap — den har en kontrollmekanism för att korrigera mutationer. Så vi drömmen om att den ska sänka dödligheten av sig själv likt hur andra virus gjort kan vi nog glömma.

”Ett ondskefullt geni” kallas viruset i videon

Infektionsförloppet är snarlikt influensa, som också muterar. Anledningen till att så många blir smittade är att det är ett främmande virus för kroppen. Sen kan det diskuteras huruvida starkt det binder in jämfört med tex influensa (dock olika receptorer som target, vilket såklart spelar roll). Perfekt är väl lite av en definitionsfråga. Det dödar trots allt inte alla som blir infekterade, vilket ju är bra.
Citera
2020-04-05, 23:56
Medlem
allt.o.ingets avatar
Antingen har corona tagit helgledigt eller så ser man en klar förbättring i de rapporterade siffrorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej men när det gäller smittspridning är det inte säkert att de kraftfullaste åtgärderna är de som räddar flest liv.

Om vi stänger Sverige tjänar ingen några pengar och vården kan inte längre fungera. eftersom ingen har råd att betala skatt.

De åtgärder som görs är bra. Råden som ges är också bra; Stanna hemma om du känner dig sjuk, undvik folksamlingar och i möjligaste mån - undvik kollektivtrafik.

Självklart är det bra. Men nu måste vi se vad det ger för effekt. Är effekten för liten måste ytterligare restriktioner införas. Det går inte att ha en situation där antalet fall bara fortsätter att öka om många andra länder lyckas vända trenden. Knappast någon idag förespråkar fri spridning och flockimmunitet.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Det fetade:

Var läste du det?
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE12061135/mette-frederiksen-gradvis-aabning-af-danmark-efter-paaske-er-sandsynlig/
Citera
2020-04-05, 23:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vart har du hört det?
Jag vågar inte satsa emot, för konstigare saker har ju skett med detta virus, men en källa hade ju varit trevligt.
Kanske rätt men det känns ju som att de flesta då lär vara i stockholm och det borde kommit ut om över hundra hade dött kan jag tycka. Borde liksom märkts.
Citera
Medlem
Redas avatar
Känns som att Boris Johnson bör hamna i en egen Corona-tråd.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och du gick på det där?
Jo, för jag tror att en premiärminister överbeskyddas av sina läkare som är livrädda att anklagas för att inte ha gjort tillräckligt. Till en oviktig person skulle samma läkare ha sagt att hen snällt skulle sitta hemma och inte belasta vården med sitt gnäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in