2020-04-05, 08:16
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och detta att FHM mörkat dödssiffrorna är också väldigt pinsamt, men jag är faktiskt inte förvånad. Jag förväntar mig vad som helst av dom numera.

Men Regeringen måste ju ta makten över smittan nu, och sluta lyssna på AT. Självklart måste det göras tester. Om man gör dem på slumpvist utvalda personer i hela befolkningen - precis som en SIFO-undersökning - så kan det räcka med tusen st för att få ett hyfsat statistiskt säkerställt resultat. Då VET vi hur långt vi har kommit.

Dom har inte mörkat, dom har hela tiden sagt att siffrorna kommer bli reviderade eftersom, därför kommer siffror vissa dagar vara väldigt höga då dom nya inräknade hamnar i dagens skörd.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Då har vi lite statistik här då :

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Totalt 373 döda, förutom några som är under 30 år, så är dom allra flesta i den s.k riskgruppen, alltså 80 plus.

60% av dom döda är 80 plus, räknar man in dom som är 70 plus också så får man siffran 88%.

Så nu kanske vi kan få lite sans och ro i denna tråd och alla som inte tillhör riskgrupper med underliggande sjukdomar eller är 70 plus kan tagga ner en aning. Dödligheten ligger förövrigt på 0,6 % så risken att nån som är under 70 år ska dö av Corona är så liten att det inte ens går att beräkna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men vad fan är du inte läskunnig själv eller?

https://newsvoice.se/2020/04/danmark-forbjuder-corona-policy/
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20191/lovforslag/l157/20191_l157_som_vedtaget.pdf
https://perbraendgaard.dk/2020/04/03/mere-om-corona-ytringsfrihed-og-censur/

Och länk till artikeln i fråga: https://samnytt.se/ny-lag-inskranker-yttrandefriheten-i-danmark-kritik-mot-myndigheter-om-corona-kan-ge-fangelse/

Vad men för mer jävla källor behöver du egentligen? Att en riksdagsman från Köpenhamn besöker dig

Du hade nog behövt ett besök men du kan börja läsa här. Man inskränker inte någons yttrandefrihet.

Lyckas du inte reda ut det kan du börja läsa om lagen i danska tidningar. Google fungerar fint

https://www.ft.dk/ripdf/samling/20191/lovforslag/l157/20191_l157_som_vedtaget.pdf
Citera
2020-04-05, 08:17
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nej. siffran 2,5 miljoner döda kommer från CDC och Fauci. Inget som Trump har hittat på.

Ok, då var min minnesbild fel. Men det baserades väl på att man inte gjorde någonting överhuvudtaget.
något som väl i princip enbart gäller vitryssland och turkmenistan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej men enligt Britton och Gisecke får man fäkna med 2000-3000 döda en svår influensasäsong i Sverige.
Dom pratar om “överdödlighet” med influensa. Som inte har räknats än för corona och kommer ta flera år.
Corona så är det än så länge bara testade fall.
Testade fall med influensa är 200-500 per år. Med det sättet att räkna kan alltså corona va så högt som 2500 döda redan nu men vi kommer inte veta förens ca 2023-24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är lite det som är min poäng ingen vet vilken effekt karantänen har varken på kort eller långsikt. Vad händer när man släpper på karantänen. Hur väl lyckas man upprätthålla en fullständig karantän och vilka är konsekvenserna av en fullständig nedstängning av ett land under ett par tre månader.

Jag har inte sett någon karantänsförespråkare besvara dessa frågor

Vad menar du med fullständig nedstängning då?
Det tror jag ingen har. I Italien är skolorna stängda och all icke nödvändigt har pausats, dvs frisörer och skönhetsvård är stängt men inte apotek och livsmedel. Viktiga transporter fortsätter och kontorsanställda jobbar hemifrån. Många är permitterade från sina jobb eller gör andra saker än vanligt. Flera fabriker som normalt tillverkar kläder gör nu munskydd, till exempel.
Landet har alltså inte stängt ner till noll. Däremot begränsas folks rörlighet eftersom folks rörlighet är samma sak som virusets rörlighet.
Citera
2020-04-05, 08:18
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skulle stirra som bara den. Tro att personen som bar munskydd var smittad. Tro det var en knasboll. Det är ju inte socialt accepterat i Sverige att springa runt med munskydd. Tror inte det kommer ändras på lång tid.

Testade själv att ha på mig ett munskydd när jag handlade på Rosengård, dom enda som stirra var Svenska människor. Dom tittade på mig som om jag hade pesten, invandrare tittade inte ens
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dom har inte mörkat, dom har hela tiden sagt att siffrorna kommer bli reviderade eftersom, därför kommer siffror vissa dagar vara väldigt höga då dom nya inräknade hamnar i dagens skörd.

Men det här gällde ju inte eftersläpning från igår, det gällde hela det sammanlagda dödstalet i Sverige. Det är alltså DUBBELT så stort som AT meddelat.
Citera
Medlem
Hur fungerar karantän om det är luftburet?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast immunitet mot SARS varade i 2-3 år för dem som vi vet hade insjuknat i den. Sen vet vi ju inte hur många som hade haft den utan att veta om det. För precis alla blev ju inte sjuka i SARS - eller vi vet inte om det var så som med Corona att bara vissa blev rejält sjuka och andra upplevde sig ha haft lite snuva..

Och SARS försvann ju..
Så lång tid tror jag inte. Det blev nog aldrig riktigt fastställt. SARS dog ut helt enkelt för att det viruset inte var så smittsamt. Min teori för det var att SARS drabbade de nedre luftvägarna vilket gör det mer dödligt men mindre smittsamt iom att viruset replikeras längre ner i lungorna och inte i de övre luftvägarna där de sedan skulle ha spritts vid hosta och utandning. COVID-19 är lömskt på det viset då man ser infektioner både i de övre och undre luftvägarna vilket gör det både smittsamt och dödligt. De fyra Coronavirus som funnits med oss under ett hundratals år är antagligen harmlösa genom att de bara replikeras i de övre luftvägarna men i gengäld då är mer smittsamma. Alla har nog varit smittade av de fyra multipla gånger under våra liv.
Citera
2020-04-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Neurologiska symptom som i encefalitis. Viruset kan infektera hjärnstammen och fördärva det autonoma nervsystemet vilket leder till plötslig död hos den drabbade med eller utan ett föregående epiliptiskt anfall.

Det borde börja trilla in döda ungblattar i statistiken om ungefär två till tre veckor. Då kommer ni att upptäcka en annan "omöjlig" finess hos det här viruset som svenska läkare ignorerar för att det inte passar in i deras narrativ.

Försökt hitta källa på det här men inte lyckats. Har du någon?
Citera
2020-04-05, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så situationen är likartad i våra grannländer; Norge, Finland och Danmark?

Nej

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-27-nyeste-corona-tal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte

Danskarna har fallande tal rakt igenom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in