2020-04-05, 08:13
Medlem
santos_devilles avatar
Danmark hyllas på Flashback men deras kurvor är på väg upp snabbare än innan. Jag hoppas Stefan stänger gränsen om Danmark öppnar sin, annars är vi helt rökta i Malmö.

Danmark: 4,077 bekräftade, 142 på IV, 161 Döda

Malmö: 332 bekräftade, 13 IV, 14 Döda

Vi har tiotusentals Danskar som bor i Malmö och pendlar dagligen mellan Köpenhamn och Malmö,men öppnar dom helt är vi fan körda. Urs
Citera
2020-04-05, 08:13
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Nu säger aftonbladet att vi ev. har 750 döda och inte 373. Här får ni era idioter. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Det är ett antagande baserat på en matematiskt uträkning, dvs ingen konkret siffra.
"På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda."

KÄLLA.AFTONBLADET.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-05, 08:14
Medlem
Merwinnas avatar
Och detta att FHM mörkat dödssiffrorna är också väldigt pinsamt, men jag är faktiskt inte förvånad. Jag förväntar mig vad som helst av dom numera.

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Har Anders uttalat sig och sagt att smittan omöjligt funnits längre i Sverige? Det kan ju vara så att det funnits dödsfall i Sverige tidigare men de har ju inte testats för Covid-19 så de dödsfallen kan ju ha gått under radarn de med. Jag försvarar inte Anders - de borde agerat tidigare efter fallen upptäckts i Iran och Italien bland annat. Det jag pekar på är vikten av att veta hur långt vi kommit i spridningen i Sverige. Vet vi det så är det lättare att agera rätt därefter varför tester är så viktigt. Något Anders inte håller med om dock.

Men Regeringen måste ju ta makten över smittan nu, och sluta lyssna på AT. Självklart måste det göras tester. Om man gör dem på slumpvist utvalda personer i hela befolkningen - precis som en SIFO-undersökning - så kan det räcka med tusen st för att få ett hyfsat statistiskt säkerställt resultat. Då VET vi hur långt vi har kommit.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Vet vi något mer om inkubationstiden? Har läst mig till att 5 dagar är vanligast. På andra håll förekommer uppgifter på ända upp till 21 dagar, men det måste väl ändå vara extremt ovanligt? I det senare fallet måste det väl handla om folk som smittade utan symtom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Han kanske inväntar resultat från Lund? De skulle undersöka saken vill jag minnas.

Kan bara instämma.
Speaking to Japanese lawmakers, the deputy prime minister said the WHO should change its name to the "CHO," or China Health Organization.
<klipp>
And now, at last, the petition has gathered 300,000 signatures – or rather, 500,000 signatures. People think the World Health Organization should change its name. It shouldn’t be called the WHO. It should be renamed the CHO. This appeal is truly resonating with the people.
https://www.youtube.com/watch?v=U-746eJGyUI

WHO består av massvis med experter så nödvändigtvis behöver det inte vara dåliga råd. Säkerligen har topporganisationen som är politisk en stor del PK-kultur i sig men experters råd är nog rätt bra.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar kring det här med sociala koder och munskydd.

Någon som använder munskydd i det offentliga rummet? Upplever ni att folk stirrar?

Läste att i Österrike delar de ut munskydd utanför butikerna till alla besökare. Oklart vilken klass dock.

Jag tror det är bra för att förhindra smittspridning. Tänker att många nog ändå bär på någon slags social barriär för att ta steget. Att man blir sedd som en knasboll, men det kanske är på väg att ändras? Vad tror ni?

Skulle stirra som bara den. Tro att personen som bar munskydd var smittad. Tro det var en knasboll. Det är ju inte socialt accepterat i Sverige att springa runt med munskydd. Tror inte det kommer ändras på lång tid.
Citera
Medlem
Jag köpte handsprit och handskar redan i januari. Träffar mycket sällan folk, är lite av en enstöring, slutade gå till gymmet och har generellt sett varit väldigt försiktig. Dammade av den gamla hederliga paranojan, så att säga. Jag fick skiten ändå. Visst, det går inte att bekräfta förrän vi har antikroppstester, men jag vet vad jag tror, för jag har aldrig känt så här i lungorna av något annat jag haft. Det bara måste vara corona.

Om till och med jag fick skiten måste det vara mycket smittsamt. Jag tror minst en halv miljon svenskar är smittade vid det här laget. säkert fler. De flesta asymtomatiska. Jag tror dödligheten därmed är överdriven, om än fortfarande ett stort problem. Men så klart, jag gissar ju bara.
Citera
2020-04-05, 08:15
Medlem
Reviderade officiella dödssiffror vittnar om att antalet döda i covid-19 hittills har varit klart högre än tidigare rapporterat. Det framgår av en granskning som TT har gjort.
Varje dag presenterar Folkhälsomyndigheten de senast rapporterade dödsfallen i coronavirusutbrottet, uppgifter som snabbt blir stora nyheter. Myndigheten påpekar hela tiden att totalsiffran inte är dagsaktuell och väntas öka.
Nu finns reviderade, uppdaterade siffror från myndigheten. De visar att dödstalet, dag för dag, har varit betydligt högre än de tidigare uppgifterna.
Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på.
På lördagen rapporterades att 373 hittills har dött. Om eftersläpningen blir lika stor för den noteringen betyder det rent matematiskt att den verkliga siffran skulle visa sig vara cirka 750 döda.
Statsepidemiolog Anders Tegnell hymlar inte med att statistiken släpar efter, och att även de senaste totalsiffrorna kommer att stiga. Men kanske inte till det dubbla, som exempelvis den 26 mars.
– Jag tror inte det. Nu jobbar vi med det här mer systematiskt. Då borde eftersläpningen bli mindre, säger han till TT.
– Det är absolut inte så att vi försöker dölja någonting. Men vi får heller inte skapa en felaktig bild av att det finns en massa dödsfall därute som vi inte hittar. Vi hittar dem, men ibland hittar vi dem lite sent, säger Tegnell. (TT)

Flera av Er verkar ha koll på siffrorna för döda, FHM har det uppenbarligen inte!
Vad är det sanna antalet döda?

Källa: TT publicerat på Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-05, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
En jävla skillnad tydligen, aerosol sprider sig vid hostattacken eller nysningen och dalar sen ner till golvet efter en distans och en tid.

Luftburen tar sig väl mellan städer typ 😀

Hm? Det låter som att man ska undvika att cykla och promenera. Hålla sig inomhus, inte gå ut alls. Vilket liv som väntar. Vi har hiss i huset, bor fyra trappor upp. Man deppar ihop snart.
Citera
2020-04-05, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Han kanske inväntar resultat från Lund? De skulle undersöka saken vill jag minnas.

Kan bara instämma.
Speaking to Japanese lawmakers, the deputy prime minister said the WHO should change its name to the "CHO," or China Health Organization.
<klipp>
And now, at last, the petition has gathered 300,000 signatures – or rather, 500,000 signatures. People think the World Health Organization should change its name. It shouldn’t be called the WHO. It should be renamed the CHO. This appeal is truly resonating with the people.
https://www.youtube.com/watch?v=U-746eJGyUI

Så här ser kedjan ut hittiills:

1. Björn Olsen påstår att Tegnell och WHO har fel
Media och Agnes Wold rasar.

2. WHO utreder ---> kommer fram till att man hade fel. Ändrar sig.
Tegnell och FHM är kritiska mot WHO och övriga världen.

3. Tegnell ändrar sig sist i världen med orden "jag gick på fakta jag hade just "

Repeat.

Och ingen ber Björn Olsen och alla kritiker (som har haft alla rätt hittills) om ursäkt.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej men enligt Britton och Gisecke får man fäkna med 2000-3000 döda en svår influensasäsong i Sverige.
Britton hävdar ju även att vi har 500,000 smittade idag och kommer att ha 5,000.000 smittade i slutet av april.
Jag tycker att han är lite väl ambitiös när han uppskattar smittade.
Senast redigerad av Corona-Ezpecial 2020-04-05 kl. 08:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Nu säger aftonbladet att vi ev. har 750 döda och inte 373. Här får ni era idioter. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Svenska Dagbladet skriver om samma. Det är en granskning som TT gjort.
Artikel här:

Det är så mycket ”tror” och ”ingen vet” från Anders Tegnell. Hur länge ska de hålla på och försöka dribbla bort det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in