2020-04-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jo det har jag också hört. Men vad innebär det egentligen, fastnar fettet lätt på händerna och sitter kvar? Om det sitter kvar, borde ju det även ha svårt att släppa när det skall in i kroppen osv.

Men tack för ditt svar i vilket fall som helst.
Huden är ingen inkörsport för SARS.CoV-2.

Det måste ha ACE-2 receptorer att binda till och för att börja en infektion. Dessa receptorer finns bara i slemhinnor. Extra många i lungorna. Ytterligare extra i rökares lungor . . . . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Men ändå är Stefan Löfven sååå populär att hans väljarstöd och siffrorna skjutit i höjden.

Helt otroligt.

Jag tvivlar dock på propagandan.

Tänk på att Eliasson tänker på att ingen skugga får falla på regeringen i en kris värre än WW2. Detta är ju hans stund på jorden så nu styr han massmedia och oponionsinstitut i Sveriges intresse !
Arma Sverige som styrs av nollor.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Omöjligt att veta med säkerhet givetvis men förmodligen en betydande andel skulle dött i närtid ändå. Denna är intressant: https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/have-many-coronavirus-patients-died-italy/

Om det stämmer skulle alltså minst 80% av patienterna troligtvis dött inom en relativt snar framtid även utan covid-19.

Det sätter saker i perspektiv. I dessa tider verkar folk glömma bort att en stor del av befolkningen i alla länder, och speciellt i Italien, är otroligt nära döden även utan C-19.

I Sverige dör ca 250 pers om dagen i vanliga fall och om man slår ut de som dött och kommer dö av C-19 på ett helt år kommer förmodligen ökningen av antalet döda bli marginell.

Men det återstår dock att se. Om nåt år vet vi.
Citera
2020-04-02, 17:26
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är inget kul, det är en allvarlig sak. Du kan få fängelse för det.

Vilket straff? Finns det någon källa som jag kan läsa om det?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Frågan är hur smittan kunnat spridas på äldreboenden runt om i landet? Finns det någon röd tråd ifråga om personal och besökare? Många iranier?

Eller är det snarare så att smittan nu är så utbredd i samhället att äldreboenden enbart sticker ut därför att de är överrepresenterade i fråga om riskgrupper?

Mycket personal som kommer och går. Man kan ju även fundera kring huruvida man smittar innan man får symtom eller ej..Dessutom verkar det vara så att många är smittade utan ha symtom, men smittar naturligtvis vidare. Fruktansvärt tragiskt, förstår inte hur det ska gå att stoppa. Det skulle vara att testa all personal innan de kliver in genom dörrarna men det är ju en omöjlighet.

Slutligen är det så att äldreboenden har mycket bristfällig skyddsutrustning. Av naturliga skäl sämre än sjukvården, eftersom äldreboenden är inte utformade som infektionskliniker eller ens menade för att ta hand om sådana här smittoutbrott.

Personligen tror jag att smittan är så pass utbredd i samhället, och vi ser resultaten på äldreboenden.
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har också lekt på ICA idag om corona. Runt kassan finns det rutor som handlar om att skapa några meters avstånd mellan människor. Jag kom för nära en person och litet skämtsamt hoppade jag tillbaka på min plats, till rutan bakom personen i fråga. Det var litet småkul, tycker jag. Det var fler som skrattade. Det är litet kul att driva med corona paranoia, måste jag säga.
It is all fun and games until someone gets Corona...
Citera
2020-04-02, 17:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Har du själv tics? Om inte så avfärdar jag dig som ett troll. Det har inget med lögner att göra utan stressnivån i kroppen. Källa: ett liv med tics.

Inte vad jag vet. Men om jag skulle ljuga skulle jag säkert kunna uppvisa sådana då jag inte är en bra lögnare. Det var ju inte riktat till dig, jag vet att det finns människor som lider av det.

https://www.forbes.com/2010/05/13/body-language-lie-physical-tics-forbes-woman-well-being-workplace.html#206421672fd9

Citat:
Ekman, who acts as a consultant on the FOX show Lie To Me, says that while we are much worse at detecting lies than we would like to admit, there are certain physical tics that give clues of trustworthiness or deception that can be seen by the trained eye.
Citera
2020-04-02, 17:28
Medlem
nu säger de på tv att spädbarn har extremt dåligt smittskydd..äntligen nån som kan komma fram med sanningen
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Det här verkar ju inte direkt hoppfullt. Svårt sjuka coronapatienter ska inte behöva vårdas av personal utan tillräcklig utrustning och kunskap, personal utan skydd.

Citat:
Hennes mamma dog av corona

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hennes-mamma-dog-av-corona

De sjuka gamlingarna förs inte ens till sjukhus. I många fall om de inte har anhöriga som trycker på så får de stanna i ålderdomshemmet tills de dör.
Undrar om de då ens räknas in i statistiken.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Men Norge är ju beroende utav oljan, som jag fattade det, så gick Nkr från 1,16 Svenska till 0,85. Norge är avhängit olja framför allt. Dock är ditt exempel just ett exempel och varje exempel skall tas på allvar.

Det har du rätt i, för Norge blev det en "double dip" i.o.m att oljepriset sjönk som en sten. Sen går det j-vligt snabbt nu (as we speak) :

Kjempehopp i oljeprisen – opp nesten 20 prosent

Oljeprisen spratt rett til værs etter uttalelser fra USAs president Donald Trump som kan få slutt på oljepriskrigen.

https://www.nrk.no/norge/kjempehopp-i-oljeprisen-_-opp-nesten-20-prosent-1.14970875
Citera
2020-04-02, 17:29
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kollade på det avsnittet med. Han räknade på förväntat antal smittade jämfört med rapoorterade dödstal. Dock missade han ju att om rapporterat antal smittade är underrapporterat så är antalet döda det också. Finns ju rapporter från Italien när man tittar på överdödligheten o det verkar finnas en klar underrapportering där också.

Synd när Dr John brukar ha koll men här missade han.

Dubbla det Dr John säger så är det mer rätt. CFR 0.4-2.32 vilket stämmer bra med tidigare uppskattningar kring 1.

Modellen verkar bygga på en antagen IFR på 1%. Så jag förmodar att det blir ett slags cirkelresonemang att räkna fram ett CFR mha den.

Men oavsett detta så ger den stöd för att en lockdown strategi verkar fungera.
Senast redigerad av Kvantskallen 2020-04-02 kl. 17:31.
Citera
2020-04-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Bättre sent än aldrig. Funderar på ett påstående och fråga från en journalist till Socialstyrelsen vid presskonferensen idag. Som jag uppfattade det fanns det en del kvalificerade företag som var beredda att börja inhemsk skyddsutrutningstillverkning men dessa hade inte fått någon körorder från Socialstyrelsen. Någon som vet mer om detta?

Jag reagerade också starkt på det. Företagen hade inte fått specifikationer på vilken skyddsutrustning det är som ska tillverkas, enligt den frågande reportern från Trygghetspodden.
Taha började yra om näringslivsdepartementet och omställningsbidrag innan hon fastslog med säkerhet att alla företag vet vad som ska tillverkas för att det är samma skyddsutrustning i hela världen.

Jähäpp.

Inga kritiska frågor efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in