2020-04-02, 17:21
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Sjukhus och krematorium är inte samma sak.

I Sverige kommer det bli samma sak.

Krematoriesjukvård. -a, -en
Ge intryck av patientskötsel, följt av dödlig injektion och kremering.

a, Att medels krematoriesjukvård justera befolkningssammansättningen.
b, Krematoriesjukvårda. Att ge intryck av sjukvård, medels dödshjälp.
c, Krematoriesjukvården användes frammgångsrikt för att minska antalet pensionärer.

(Koncept utvecklat och genomfört av FHM, samt sveriges regering 2019-20)
Citera
2020-04-02, 17:21
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag behöver inte John Campbell för att berätta saker för mig. Det är i grund och botten en modell som jag anser vara helt värdelös i.o.m. att den har så stora konfidensintervall. Totalt oanvändbart skulle jag påstå.

Jag har inte hunnit och läsa hela rapporten än men jag tvivlar starkt på att den är oanvändbar i och med att den ger stöd för att lockdown strategin verkar fungera åtminstone i Italien och Spanien.

"We estimate that major non-pharmaceutical interventions have had a substantial impact on the time-varying reproduction numbers in countries where there has been time to observe intervention effects on trends in deaths (Italy, Spain).
Citera
2020-04-02, 17:22
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Norge gick iallafall ifrån 4 till 11 % direkt, detta då med liten smittospridning och foten ner ifrån myndigheterna. Norges facit är ju inte klart ännu skall sägas.., men en liten optimism börjar komma :

Koronafrykten faller blant nordmenn – butikker åpner igjen

https://www.nrk.no/norge/koronafrykten-faller-blant-nordmenn-_-butikker-apner-igjen-1.14969992

Det är för tidigt än.., att dra slutsatser men i.o.m att Sverige inte gick hårdare fram tidigare, tror jag kommer med ett framtida pris. Missförstå mig inte, konkurser har även skett på rekordtid "nu och här", i Norge.

Men Norge är ju beroende utav oljan, som jag fattade det, så gick Nkr från 1,16 Svenska till 0,85. Norge är avhängit olja framför allt. Dock är ditt exempel just ett exempel och varje exempel skall tas på allvar.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jo det har jag också hört. Men vad innebär det egentligen, fastnar fettet lätt på händerna och sitter kvar? Om det sitter kvar, borde ju det även ha svårt att släppa när det skall in i kroppen osv.

Men tack för ditt svar i vilket fall som helst.

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna svara på det. Det är väl bara att tvätta händerna ofta och hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nja:
Döda per miljon invånare
Sverige 28
Norge 9
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Borde inte din gissning ge tvärtom siffror?

Lite vanskligt att räkna per capita. Mer relevant att jämföra så att säga epicentrum med epicentrum, Lombardiet, Stockholm, Oslo(?)...
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Japp. Det är helt klart så att situationer som dessa starkt ökar risken att demokratin blir lidande. Det syns inte minst i den här tråden, där många tävlar i vem som kan offra mest frihet för en promilles större chans att överleva corona.

- Smittskydd är en angelägenhet som kräver att samhällets ledning har möjlighet att göra stora ingrepp i medborgarnas liv. Det ligger i smittspridningens natur.

Då är frågan hur dessa ingrepp i medborgarnas liv ska gå till. Ska myndigheterna tillämpa grova verktyg, som barriärer och karantän? Eller ska myndigheterna tillämpa mindre synliga verktyg, som bygger på att övervaka varje individs rörelse?

Jag föredrar att myndigheterna väljer dom grova verktygen. Dessa grova verktyg gör så stora ingrepp i samhället, att dom inte kan upprätthållas längre än nödvändigt för att stoppa en epidemi. Det är lätt för medborgarna att se att vissa områden är avspärrade. Det är lätt att se när avspärrningarna avlägsnas. Det är svårare för medborgarna att veta huruvida den sofistikerade övervakningen har upphört när epidemi-faran är över.

Citat:
Jag skulle inte hävda att Kina borde göra som Sverige. Olika länder, olika förutsättningar. De har bättre resurser att styra och spåra sina medborgare ...

- Kina har mycket bättre förutsättningar att övervaka folket. Och nu fick myndigheterna en utmärkt förevändning övervaka folket ännu mer.

Jag känner misstänksamhet mot myndigheter som inte försöker hålla epidemier utanför gränserna. Vilka baktankar finns till att låta en sjukdom härja fritt bland folket?

Citat:
... vi har bättre resurser att ge våra medborgare vård, och isolera gamla från unga.

- Våra resurser är mycket begränsade.
Citera
2020-04-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skåningar är inte lika PK-tvättade o tänker allmänt mer självständigt. Helt klart ser det ut som om skåningarna lurar Tengele som inte riktigt lyckas få igång smittspridningen där.

Stockholmare verkar fortfarande trängas på bussar o tåg när skånetrafiken rullar med halvtomma bussar.....

Ska bli intressant att följa o hoppas Skåne klarar av att hålla ställningarna.

Det är fel läge i dessa tider att hoppas att visa delar av landet klarar sig bättre för smittspridning av covid 19. Till syende och sist står vi alla under samma flagg i kampen mot viruset.
Citera
2020-04-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Sverige har mer invånare, bor tätare, norge ligger efter oss i pandemistadiet. Sluta hylla ngt innan du vet.

Ni som smutkastar Sverige borde skämmas! Vår ledning o smittskyddsläkare gör vad dom kan, försöker taktiskt lindra eländet. Är ni så jävla missnöjda så ta en kanot till norge för fan.
Sanningen är svår för vissa

Serious or Critical
Sverige 429
Norge 105
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/
Citera
Medlem
Ambulanspersonal luleå/boden kan få använda skyddsmask 90

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/skyddsmask-90-ska-anvandas-av-ambulanspersonal
Bra!
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hålla tider och stå i kö håller jag mycket högt som positiva egenskaper hos en människa. Ser inte att dessa egenskaper skulle vara negativa i virustider.

Det där med att jobba jobba jobba tills man dör tycker jag däremot att man bör ifrågasätta.

Många stressar mycket på grund av att hålla tider så håller inte med att det är ett av det viktigaste vi vet, tid och pengar är viktigt. Men det ska absolut inte prioteras högst upp. Som jag skrev tidigare vi blir hjärntvättad tidigt så vi vet inget annat i nu läget. Hela skol systemet borde ändras. Vi lever kvar i stenåldern.
Citera
2020-04-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har också lekt på ICA idag om corona. Runt kassan finns det rutor som handlar om att skapa några meters avstånd mellan människor. Jag kom för nära en person och litet skämtsamt hoppade jag tillbaka på min plats, till rutan bakom personen i fråga. Det var litet småkul, tycker jag. Det var fler som skrattade. Det är litet kul att driva med corona paranoia, måste jag säga.

Det är inget kul, det är en allvarlig sak. Du kan få fängelse för det.
Citera
2020-04-02, 17:25
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Omöjligt att veta med säkerhet givetvis men förmodligen en betydande andel skulle dött i närtid ändå. Denna är intressant: https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/have-many-coronavirus-patients-died-italy/

Om det stämmer skulle alltså minst 80% av patienterna troligtvis dött inom en relativt snar framtid även utan covid-19.

Precis! Vi kommer offra så mycket för att rädda några som ändå skulle dött inom en snar framtid. Blir du t.ex beviljad plats på äldreboende idag är du riktigt sjuk och har max något år kvar att leva. Andra 70+:are kan ju i princip också dö när som helst, speciellt om de har andra riskfaktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in