2020-04-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jahapp, då var hoppet ute vad gäller klorokin :

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sahlgrenska-stoppar-behandling-med-malariamedicin-mot-covid-19-1.26236140

Sorgligt att de behandlar patienter utan att varken sätta sig in i hur medicinen fungerar eller hur den skall användas.

1. Klorokin skall kombineras med zink. Klorokinet möjliggör för zink att komma in i cellen där zinket förhindrar virusets förökning. Det är alltså zink som är det verksamma ämnet.

2. Ett flertal studier har visat ännu bättre effekt om man nu lägger till antibiotika i behandlingen.

3. Liksom andra antivirala medel så ges störst effekt när de sätts in tidigt. Dvs. långt innan den sjuke hamnar på intensiven. När de hamnar där är det nästan alltid för sent.

Absurt att avfärda en behandling när de använder den helt fel.
Citera
2020-04-02, 10:14
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det där blir alltför mycket foliehattsteorier för mig och jag tycker man ska undvika sådant.

Vad svamlar du om egentligen? Är knappast "foliehattsteorier" när de som kampanjar emot behandlingen bara råkar vara tätt sammankopplade med Gilead som då bara råkar ha patent på en dyr behandling som eventuellt också kan fungera. Det du undviker är sunt förnuft.
Citera
2020-04-02, 10:15
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Hur många dör av vanlig influensa varje år?

Börjar mer och mer misstänka att detta till stor del endast är (media)hysteri...

Massor med sjukvårdspersonal har dött av Coronan runt om i världen.
Detta samtidigt som tomtar spottar på dem genom att jämföra epidemin med influensa.
Får väl se när du eller någon anhörig drabbas.
Tomte.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja antingen så går de inte att ta world press freedom index på allvar eller så säger det mer om omvärlden än sverige. Sverige har långt ifrån fri press, det är ett extremt åsiktsmonopol i sverige där avvikande åsikter inte tillåts.

...
Precis. Tillståndet är självvalt, och då kan det inte uppstå nåt ”hot” eller bli frågan om inskränkningar.
Dessutom så citerar man bara de agendasättande tidningarna, och därifrån kan det bara bli ryggdunkningar.
Sen så har vi Sverigebilden. Även om den är solkig, så föredrar omvärlden att behålla bilden med den polerade ytan (Kejsarens nya kläder).

Utöver det så är Sverige en liten aktör med stor trut och som hänger de stora, etablerade, mäktiga och agendasättande länderna i kjolarna, och för det får man beröm. Lägg därtill att vi torde vara ohotade mästare på floskelbingo, fullt i nivå med värsta B-film från Hollywood.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du gör en falsk citering. Jag har inte skrivit det du säter inom citat ovan. Jag har skrivit: ...tror inte att de länder som tagit till skarpa åtgärder kommer att ha »lyckats« särskilt bra. Det är något helt annat än din falska citering om att: ...andra kommer inte ha lyckats bättre.

Jag tror att det kommer att handla om »minst dåligt«.

Påminn mig gärna om du tycker att det är meningsfullt, men citera mig korrekt.

så kan man ju också föra en diskussion om coronaviruset
Citera
Medlem
staticages avatar
Läste i lokalmedia att antal döda är högre,pga att man rapporterar inte alla som avlider som just avliden av covid-19.

Man har ingen koll på det riktiga antalet.
Citera
2020-04-02, 10:16
Medlem
Frågan är om "flock-immunitets-principen" är jämlik som de påstod i början? Elitskolorna i stan har stängt ner, de rikaste flyr till sina landställen, tjänstemännen med fina jobb stänger in sig. Dessutom har många av dem sjukvårdsförsäkringar, egna läkare, kanske till och med privata ventilationer.
Med iver förespråkar de sedan snabbare smittspridning, stoppdatum och andra tokerier. (De vill inte vänta för länge med att sitta i sina paradvåningar och häcka.)

Kvar står alla de som ska bli virussköldar, ta emot smittan, och kanske hamna på intensiven.
Peu en peu ska vi smittas. Jag hävdar fortfarande att Melodifestivalen, Vasaloppet, SL-bussarna, datahaveriet på Arlanda passkontroll och bunkringshelgen var ett medvetet sätt för staten att sprida smittan tilll sina medborgare. Detta utan att upplysa om farorna, som man visste om redan före nyår och som inte har förändrats.

Jag skulle säga att man kan använda Manillaskolan och prinsessan Estelle som riktmärke. Den dagen de springer ut på skolgården bland de andra barnen, först då början faran avta.
Citera
2020-04-02, 10:16
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Om du ger mig 40-50 lax netto per månad så lovar jag att inte åka till jobbet men om inte du eller någon annan är intresserad av detta så fortsätter jag jobba och då behöver jag använda SL.

40-50 lax? Finns det inga billigare likkistor?
Citera
2020-04-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Risken är mycket stor att detta glöms bort. Det arbetar också kineserna för.
Kolla t.ex. på Youtube. Har dykt upp misstänkt många filmer positiva till Kina den sista tiden. Både filmer gällande corona och annat.

Trump kommer inte tillåta det. Dels är han sådan som person och dels försöker Kina nu flytta fram positionerna ekonomiskt när land efter land kraschar, dom köper upp företag och fastigheter.

Detta hotar USAs dominans och en pushback mot Kina låg i korten.

Hur Kina agerat under coronaepidemin ger dom en öppning att agera.

Först blir det sanktioner.

sen krig
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nån som bor i Stockholm här och kan förklara varför ni är så jävla dumma i huvudet och packar ihop er i trånga bussar? Haha jävla idioter. Men det är väl Tegnell som står och hotar er med maskingevär om ni inte kliver ombord om man får tro flashback.

Ja, nej, jo, det har du iofs rätt i.
Nu när hela samhället i Sverige har gått i lockdown och inte en enda människa längre behöver gå till sitt arbete är det extremt konstigt att folk fortfarande tränger sig i bussarna.
Kung Anders Den Store och Vise Tegnell (aka Mördell) sa till och med att man ska stanna hela 2 dagar efter att man blivit frisk innan man tar sig till jobbet.
Detta är uppenbarligen folkets fel. De äro dumma i huvudet. Heil Anders.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Hon dör inte på grund av mig hon dör på grund av något utav detta:i

1) Stockholms resepolitik inte är lämplig i denna situationen. Jag har inte med den att göra, jag är inte politiker på lokal nivå.
2) Att hon som riksgrupp gick ut trots att hon borde varit hemma alternativt:
3) hon blev smittad av någon vårdpersonal som inte borde ha arbetat.

Ingenting av detta är mitt fel, jag har bara åkt till jobbet.
Jag håller med dig
Citera
2020-04-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Långsammare än i de flesta länder.

Utveckling i antalet COVID-dödsfall de sista 5 dagarna jämfört med föregående 5 dagar:

567% Ryssland
533 Argentina
250 Irland
235 Indien
238 Polen
232 UK
200 Ungern
198 Turkiet
187 Rumänien
159 USA
152 Belgien
143 Japan
126 Tyskland
124 Brasilien
120 Österrike
108 Norge
79 Kanada, Portugal
77 Grekland
67 Australien, Finland
60 Sverige
54 Frankrike
52 Schweiz
33 Danmark
26 Spanien
10 Italien
-5 Iran
-16 Marocko
-26 Sydkorea

Och först på listan kommer Ryssland med sina 24 döda totalt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in