2020-03-31, 22:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr ligger övriga landet ca 2 veckor efter Stockholm i fasen. Så det är svårt att se att de skulle ha kapacitet att ta emot stora mängder stockholmare om 1 vecka.

Dessutom handlar det ju om tiotusentals sjuka personer, har svårt att se hur de ska kunna transporteras till exempelvis Göteborg eller Malmö.

Tror helt ärligt att det aldrig var planerat att hjälpa större delen av befolkningen.
Citera
2020-03-31, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Är det verkligen det du tror jag vill

Absolut, självklart av dina inlägg att döma, du försöker hela tiden att intala dig själv.
Citera
Medlem
Träffade min underbara VC-läkare för ca 14 dar sen och sa då till honom ungefär: Jaha vad lugnt ni har här, inte så mkt oro för Corona eller så?

Han log då lite halvt sorgset och med en sån min man har när man vet nåt som inte andra vet, och sa nåt i stil med:

"Det är ett falskt lugn.. "

Nu när man ser vartåt det barkar, med fulla sjukhus i Sthlm inom 1 v, och att VC-läkarna ska börja vårda döende patienter i hemmen, så ryser man när man tänker tillbaka på det ögonblicket.... 😟
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hur håller man barnen borta från viruset då? Det skulle väl kräva att man isolerar sig totalt minst året ut?
Men vi kan naturligtvis försöka hålla undan folk med förkylnings/Coronasympton undan våra barn.

Tyvärr tror jag resten handlar om Riskminimering, vi måste ändå leva livet då Wuhanviruset kommer vara med oss under en lång tid.
Jag menar givetvis att man inte ska ta mängder av onödiga risker för att man lever i vanföreställningar om att man kan utgå ifrån att nya virus är harmlösa.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jo från de länder som testar mer.

Nej, de vet inte heller. Men allt annat lika så finns det förstås större möjligheter att skapa en mer rättvisande lägesbild ju fler man testar.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
I förrgår dog min gamla farmor i Falkenberg.

Igår kunde man läsa om att det konstaterats flera fall av Corona på hennes äldreboende. Hennes symptom var typiska för Corona, ändå reagerade ingen personal och nu efter dödsfallet mörkar boendet (ägs av Vardaga) när media granskar.

— Johan Svensson (@johansvensson82) March 26, 2020

Det finns redan idag ett mörkertal avseende avlidna i Covid-19 i Sverige.
Flera utskrivna från sjukhus har sedan dött hemma otestade och får diagnos lunginflammation utan specifikation. https://t.co/1gawUWvlIE

— Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård) (@uppsalamats) March 25, 2020

Instruktion i Stockholm angående dödsfall i hemmet:

Bekräftade och misstänkta covid19 fall – ingen specifik registrering/provtagning/smitnet-anmälan mer än att kroppen skall läggas i speciell säck märkt med ”smitta” ur smittskyddssynpunkt (Läkargrp Covid19 på FB).

— Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård) (@uppsalamats) March 25, 2020

https://samnytt.se/folkhalsomyndighetens-statistik-ifragasatts-visar-inte-alla-doda/

Jag förstår att det är svårt för dig att ta in att vi har en regering som mörkar. Men du är grymt naiv om du tror att de verkligen är transparenta. Det har de aldrig varit, med någonting!

Det sa också att det inte var livsmedelsbrist och att folk bunkrade i onödan. Kolla hur det ser ut i affärerna nu. Många hyllor gapar tomma på specifika varor. Har inte fyllts på något sedan folk bunkrade. Som sagt, man bara försöker lugna folket. De snackar bara skit.

Hur man inte kan se detta med egna ögon, även ute i verkliga livet, begriper inte jag. Jag ser det kristallklart.

Du ser det kristallklart säger du, jag såg det komma i slutet på januari och pratade med nära och kära om den kommande faran men de tyckte jag överdrev. Nu idag så gör de inte det.
Om du lyssnar på dagens media om hur tillgången på toapapper så stämmer den, vi gör egna men resten som vi importerar, ris är numera en bristvara men resten är ganska lugnt den senaste månaden.
1Kg salt kostar 10kr, jag har köpt tre för vem vill ha en pasta som smakar inget.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Handlar denna tråden om mig eller covid-19?
Inte sett dig alls i tråden så jag gissar på covid-19.
Citera
2020-03-31, 23:00
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Kolla på Tyskland. Norge. Sydkorea. Men ni faktaresistenta socialdemokratiska horungar lever i en helt annan verklighet.

Sossarna och Tegnell har med sitt sociala experiment och passivitet kört det här landet i botten precis som med alla jävla sandnegrar dom tagit hit.
Antar att du syftar till deras förmåga att masstesta?
Ja, den kunde och borde varit bättre i Sverige.

Men i det stora hela kommer det påverka marginellt, även om varje människoliv som kan sparas är värdefullt.

Vet inte var du får det ifrån att sossarna tagit hit mer folk än andra, detta är heller ej relevant för tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag känner att det nog är tisdag.
I finland är det onsdag nu. Några minuter för tidigt bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Förstår. Är ju ingen läkare men kolla med Kry och Mindoktor. Där kan du i alla fall få prata med någon och har du astma diagnostiserat sedan tidigare kanske du kan få utskrivet någon vassare kortisonbehandling som dämpar inflammation, även om dom inte kan lyssna på lungorna. Du har ingen egen PEF-mätare? Då kan man göra en egen bedömning om hur luftrören beter sig.
Tack och lov har inte coronaviruset sabbat för digitala läkare än och jag som brukar vara kritisk till dessa annars, är väldigt glad att dom finns just nu...

Är PEF-mätaren en bra vägvisare till om jag har utvecklat astma? Jag har aldrig haft luftvägssymptom i hela mitt liv men astma kan tyvärr uppstå i alla åldrar.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Exakt dessa ord, har svårt att tolka det som annat än att IVA-platserna tar slut 7/4:

Men eftersom sjukhusplatserna är begränsade har Region Stockholm satt ett förväntat slutdatum för när intensivvårdsplatserna och slutenvårdsplatserna väntas ta slut i Region Stockholm.

Enligt prognosen som omskrivs i handlingarna tar platserna slut den 7 april.
Det är ”bara” en influensa.....
Citera
2020-03-31, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Ska räddningstjänsten få jobba? Försvar? Matförsörjning? Sjukvård? Polis? Energiförsörjning? Sanitet?
Ja de viktigaste, sen slänger vi bort nycklarna för övriga.. låser in dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in