2020-04-01, 00:02
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Man kan ju inte mer än försöka varna dem. Svårt att agera ÅT dem.

Don’t think that I didn’t try sir!
De lyssnar inte, det går inte in.
Men nu har jag lärt mig att mina medmänniskor är tondöva grottmänniskor.
Citera
2020-04-01, 00:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Jag fick svaret att det inte ens var lönt att boka tid nu vilket jag inte begriper. Varför skulle astmaläkare har mer att göra nu än innan? Är det coronafall som sållas där numera?
Lungläkare behövs nog för coronapatienter eftersom de som tas in för vård ofta har lunginflammation. Antar att många utredningar skjuts på framtiden. Astma och allergiförbundet kan nog ge råd och information.
Citera
2020-04-01, 00:03
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Lär inte fungera om han har ihjäl 100.000 personer i Sverige, då är det oförlåtligt.

No comments. Det är märkligt att man inte kan svara på kommentarer?
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-04-01 kl. 00:06.
Citera
2020-04-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Den visade kurvan "utan restrektiva åtgärder" 1.8 - 2.2 miljoner döda.
Kurvan med åtgärd visade 100.000-200.000 döda (best case scenario)

Edit: 100 000 - 240 000 döda skulle det vara (best case scenario)
Ja så är det. 200 000 döda i USA är ett bra facit sjukt nog.
Citera
2020-04-01, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ja. Vi satt i karantän etc med.

Ok! Hur länge satt symptomen i, och vad upplevde du?
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Detta stämmer bara på virus med en kort inkubationstid och/eller ett snabbt sjukdomsförlopp(för virus som bara är smittsamma under sjukdomsförloppet).

Ett virus med lång inkubationstid och som smittar under denna har inget intressa av att värden skall överleva, då det redan hunnit sprida sig innan sjukdomen slår ut.

Det är spridningsförmågan som är det viktiga.

Om den inte vill bli bofast.
Varför är spridningsförmågan det viktiga?

Lite spännande (men ovetenskapligt) att tillskriva ett virus intresse.
Senast redigerad av Jof 2020-04-01 kl. 00:06.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
774 döda med 5d medelökning på runt 20%...och en trendkurva som pekar rakt upp...de kommer ha dubblerat dessa 774 om fyra dagar...
Tyskarna verkar ju se det mer optimistiskt och skickar iväg utrustning och personal till sina grannländer i nöd.
Citera
2020-04-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag vet inte vad jag har men ikväll är det tufft igen att andas. Ni tar lätt på något ni inte haft.
Så har jag också kännt för flera v. sedan..nu mest snuva
Citera
2020-04-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur länge har symptomen jävlats med dig? Och vad har du upplevt?

Några sjukdomar?

Ca 11 dagar sen jag testades. Anhörig är en av de avlidna.
Första dagarna en lätt sjukdomskänsla, knappt märkbar mer än att något kändes fel i kroppen. Sen hög feber, hosta, ont i halsen, tryck över bröstet och en jävla jobbig huvudvärk som aldrig försvann. Ingen kraftig huvudvärk för mig utan ganska mild men som höll i sig hela tiden så man blev galen på det.

Nu har jag ont i halsen, hosta men känner mig okej annars.
Citera
2020-04-01, 00:06
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jämfört döda per capita istället. Finns lista på worldometers.
Förstår inte invändningen. Tyskland har färre döda per capita ja men efter de testar så många finns det väl ingen anledning att anta att enormt mörkertal just där. I så fall är det intressant att andelen döda av de smittade kryper upp över 1 procent. Samma sak med Sydkorea. De lyckas uppenbarligen men trots detta mer än procent som dör.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jämfört döda per capita istället. Finns lista på worldometers.

Döda per capita är ju bara intressant om alla inom hela landet är bekräftat smittade och helst när sjukdomsförloppet är genomgånget. Innan dess är det bättre att titta på de som faktiskt har gått igenom sjukdomen i första hand, bekräftat smittade i andra hand(många bekräftade kommer dö innan de är klara).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Detta stämmer bara på virus med en kort inkubationstid och/eller ett snabbt sjukdomsförlopp(för virus som bara är smittsamma under sjukdomsförloppet).

Ett virus med lång inkubationstid och som smittar under denna har inget intressa av att värden skall överleva, då det redan hunnit sprida sig innan sjukdomen slår ut.

Det är spridningsförmågan som är det viktiga.

Det där är en tänkbar utkomst bland flera olika, på samma sätt som att viruset kan bli mer eller mindre dödligt beroende på hur viruset muterar. Visst kan man gissa sig fram till tänkbara scenarier men innan dess att facit finns så utgår jag ifrån att viruset beter sig som andra virus i den benämningen att den drabbade kommer att erfara ett mildare sjukdomsförlopp i förhållande till vad vi ser idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in