2020-03-30, 14:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kanske var korrekt när han sa det. Saker förändras med tiden, har du inte märkt det?

Har man en position som han har så måste man även kunna göra rimliga gissningar om den nära framtiden. Han gjorde sitt uttalande 8 februari, men redan i januari konstaterade italienarna att det finns corona i Italien:

Citat:
An ongoing worldwide pandemic of coronavirus disease 2019 (COVID-19), a novel infectious disease caused by severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), was first confirmed to have spread to Italy on 31 January 2020, when two Chinese tourists in Rome tested positive for the virus.

On 31 January, the Italian government suspended all flights to and from China and declared a state of emergency.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy

Fast det viktigaste av allt. Om det är så att man inte vet, då ska man säga det. Hans huvudproblem är att han låter så självsäker på saker han inte har den minsta aning om. Många blir lurade och sedan får han äta upp sina egna ord efteråt. Gång på gång.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är inte helt ineffektivt.
Dom som ändå åker iväg med sitt ego, kommer få åtnjuta förmånen att inte kunna uppdatera sin facebook med bilder från skidbacken/afterski, spa-vistelsen, osv osv, inte heller kunna röra sig fritt/njuta fullt av vistelsen.
Skammen är stor hos en normalfuntad, skulle jag gissa. Det går inte att berätta för vare sig kollegor eller vänner, eller ens övrig familj att man ändå minsann kommer åka iväg på nöjen, för man kommer för alltid vara stämplad som ett djävla rövhål.

Spelar roll? Alla (idioter) gör ju så, så det kommer inte bli något att skämmas för ...de blir bara en i mängden hah
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
HAHA nu kommer en vädjan om att inte ut att resa i påsk.
Nåt förbud kommer inte, "Vi arbetar inte så".

Hoppas Tysken är där och har några kritiska frågor. De enda man har att se fram emot på dessa pressträffar.

Jag vet flera som kommer resa från storstäder till mindre städer i påsk även fast man går ut med en vädjan. Folk bryr sig inte.

Det är bara ett förbud som biter, tyvärr.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ni minns den gode Baghdad Bob:

https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Saeed_al-Sahhaf

His pronouncements included claims that American soldiers were committing suicide "by the hundreds" outside the city, and denial that there were any American tanks in Baghdad, when in fact they were only several hundred meters away from the press conference where he was speaking and the combat sounds of the nearing American troops could already be heard in the background of the broadcast.

Man ser otroligt stora likheter med Anders Tegnells dagliga presentationer. Det spelar ingen roll hur mycket siffrorna ökar, för Tegnell så kommer det alltid att vara en minskning och läget ser gott ut.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Hur kan inte 146 döda vara en ökning?
Rubriken på Expressens första sida säger:
Just nu: Kurvan pekar uppåt
Dock ändrat till: Just nu: Vädjar om att inte resa till påsk

Rubriken länkar till Expressens live-TV, så jag kan inte kopiera in rubriktexten, men ni får tro mig.

Notera ”Vädjar”
Ska läkare på de olika ”påsklovsorterna” i sin tur behöva med gråten i halsen ”vädja” om att folk inte ska komma dit.

Man använder ”vädja” för att ge sken av ”frihet under ansvar” (floskelbingo). Notera dock att Statsministern förra söndagen aviserade om skärpta åtgärder vid behov - och det ser jag som ett förtäckt hot.
Sverigebilden, var det ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ökningen är dock långsammare vilket var min poäng.
Förra veckan var tydligt mer smittade och döda än veckan tidigare vecka.
Citera
2020-03-30, 14:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Var väl 92 i fredags? Och nu 146.. det är 54 fler? Allt över senaste siffror är ju fler

Enligt honom är det som sagt var eftersläpande dödsfall för 4-5 dagar plus de som dött det senaste dygnet.

Så här är det varje måndag. Då kommer höga siffror. Så det intressanta är hur många som dött vid nästa rapporteringstillfälle, dvs i morgon.

Men visst, det är ju uppenbart att det tyvärr går fort fram med dödsfallen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Han menade att dagsuppgiften med 16 nya döda, så handlar om en del av dessa personer som har dött några dagar sen och inte det senaste dygnet. Han sa det klart och tydligt.
Vill man vantolka så gör man tydligen den.

Det är inte vantolkning. Det är deras strategi. Varje måndag så är det "bla bla det har varit helg".
De hade inte ens siffrorna rätt i fredags kl 14:00.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Hvorfor aviker tallene fra c19 de offisielle tallene i media?

Media går efter FHMs siffror som uppdateras en gång dagligen dvs sammanställs en gång dagligen. https://c19.se/ tar uppgifter direkt från regionerna så man får en tydligare och klarare bild.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Varför vädjar de att folk inte ska resa ut från Stockholm?

Vilken stockholmare, vill inte fly till annat område i Sverige när stockholms region i morse hade krismöte med PK där Björn Eriksson sa att storman har ökat i styrka. De som har råd kommer att åka iväg, helt klart.
Jag är inte så säker på att det är så smart att resa ut från Stockholm. Små regioner med låg vårdkapacitet och du får trängas med folk i "byhandeln" för att köpa in mat etc. I stan kan du beställa mat på distans och isolera dig bättre.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Nejdå, menar bara att sannolikheten att en ensam expert vet bättre än den samlade kunskapen av en gruppering på 500 Pers är väldigt låg. Dessutom verkar de flesta experter som går emot fhm vara Up and comers utan erfarenhet.

WHO går emot FHM liksom nästan alla andra europeiska länder.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Kommer funka sååå bra det har man ju sett hittills 🤦

Visst resandet har säkert minskat en del men ändå är det väldigt många som reser t.ex från och till vår huvudstad för nöjes skull.

Vi får väl se hur många som lyssnar på detta "vädjande" att inte åka ifrån Stockholm detta påsklov.

Blir INTE många som lyssnar!

Det räcker att EN gör som den vill och att EN åker som den behagar, så börjar det.

"Men de gjorde ju så! Då får ju jag också"

"Men de gjorde ju OCKSÅ så! Då får ju jag också"

"Och DE MED!!! Då får ju jag också"

osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här