2020-03-31, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalf
Hej alla, jag har läst typ hela tråden men inte pallat skriva förrän nu.

Jag har räknat lite och kommit fram till något som oroar mig. Jag hoppas någon av er vettiga i tråden kan slå hål på detta och lugna mig något.

Sen vi började få dödsfall i Sverige har jag hållit koll på utvecklingen genom att jämföra aktuella dödstal mot takten dubblering var tredje dag. Vi följer den takten ganska bra (ibland lite före och ibland lite efter). Idag har vi på Wordometer antalet döda på 180, som säkert hunnit stiga något mer.

Ett ganska vedertaget antagande är att de som idag dör blev smittade för tre veckor sen.

Säg att vi från och med idag magiskt skulle stoppa all spridning i Sverige och samtidigt förutsätter att vården fortsatt kan leverera som idag (trots att vi egentligen är nära gränsen för IVA mm).

Detta skulle innebära att antalet döda fortsätter öka i ungefär 21 dagar innan tvärstopp. Med en dubblering var 3e dag skulle våra 180 döda alltså ändå hinna bli 23.040 döda till 21/4.

Tänker jag fel eller är inte detta ganska rimligt. Med tanke på vårdkapaciteten som snabbt närmar sig gränsen känns detta t.o.m ganska snällt räknat.

Snälla visa mig att jag tänkt fel och är en idiot. Jag skulle bara bli glad.

P.S Jag förstår såklart att kurvan kan påverkas En del av allt möjligt åt båda håll och att en dubblering på 3 dagar såklart inte fortsätter för evigt.
Sverige skulle sannolikt hinna nå flockimmunitet långt innan dess.

Inte för att vi lär nå full flockimmunitet i första vågen av corona, men sett till vad corona verkar ha för dödlighet, medräknat mörkertal av smittade, så kan vi nog räkna med drygt sex tusen döda totalt i Sverige.
Citera
2020-03-31, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om du är skickligare än de som får sina artiklar publicerade i The Lancet
så önskar jag dig all lycka med din karriär som läkare.

Men samtidigt viftar du bort den NYARE studien som visar på 0.66% dödlighet publicerad på samma platform?
Citera
2020-03-31, 20:04
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Nej då exakt på dan faktiskt för stockholmarnas, göteborgarnas och malmös påsklov

6 april, vecka 15 dvs nästa måndag stänger fjällen

Precis. Rätt sak vid rätt tidpunkt.
Citera
2020-03-31, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Halva Åre är nog redan nersmittat tack vara den slappa inställningen.

Sant inclusive vårdpersonalen men nu kanske det inte blir värre i alla fall
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Helst skulle Italien ha stoppat inflödet av smittbärare från Kina. Smittbärare som redan hade kommit till Italien borde ha identifierats, och misstänkta smittbärare satts i karantän.

s.

Den antagna superspridaren Patient 1 i Italien insjuknade 14 februari. Han sökte vård fyra gånger, men avvisades och det var först efter över 30 timmars väntan i sjukhusets akutväntrum som han sex dagar senare, den 20 februari diagnostiserades av italienska läkare.

Han är Italienare. Han hade inte varit i Kina. Han hade träffat en kollega som varit i Kina, men den personen testades för corona och testade negativt.

Håller med om ditt ”helst” ovan, men vet inte vad eller hur du menar? Det känns som att omfattningen av spridningen i Italien inte beror på att man släppt in horder med kineser, eller fler där än i till exempel Singapore, Thailand, USA eller Frankrike. Det tycks mer bero på otur och dålig intern koll hos några i början av utbrottet.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Isåfall är det WHO som generaliserar, det är nämligen deras uppgifter. (WHO world health org)

Det finns ingen som vet på ett så här tidigt stadium vad utfallet blir. Du får gärna länka till det du påstår att WHO säger.

Det är ju lite märkligt att så sent som i januari i år sades klimatkrisen vara det största hotet mot mänskligheten. det svänger snabbt här i världen:

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/larmet-klimatkrisen-storsta-hotet-mot-manskligheten/

Två månader senare har FN en annan fara högst uppe på listan:

https://www.svd.se/fn-corona-ett-hot-mot-hela-manskligheten
Citera
2020-03-31, 20:06
Medlem
Skandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige skulle sannolikt hinna nå flockimmunitet långt innan dess.

Inte för att vi lär nå full flockimmunitet i första vågen av corona, men sett till vad corona verkar ha för dödlighet, medräknat mörkertal av smittade, så kan vi nog räkna med drygt sex tusen döda totalt i Sverige.

Vad fan snackar du om? Läs mitt inlägg igen. Jag pratar om 21 dagar från idag? Hur fan ska vi nå immunitet tills dess?
Citera
2020-03-31, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Grundproblemet är att FMH inte haft ambitionen att testa mer. De har varit mycket motsträviga till detta och är nog fortfarande det.

Motsträviga till att testa mycket mer! Trots att WHO basunerat ut att det är extremt viktigt. Trots att Sydkorea tidigt visat att detta har varit mycket framgångsrikt för att hålla ner antalet dödsfall. Och trots att även Tyskland och Norge nu visar det samma.
Ja du har helt rätt!

Få döda i Tyskland
Citat:
Storskaligt testande, effektiv smittspårning och skydd av åldringar tros ligga bakom.
https://www.hbl.fi/artikel/tyskland-foljer-sydkorea-och-har-laga-dodstal/
Citera
2020-03-31, 20:07
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gova
Får man hålla sammankomster på 49 pers?

Det har varit någon typ av folksamling på 70 personer utanför migrationsverket i Göteborg.
Polisen gjorde ingenting.

Under måndagens demonstration var man runt 70 personer. Demonstrationen upplöstes dock inte av polisen vid det tillfället.
– I nuläget låter vi dem hålla på. Vi upplöser den om vi upplever att det behövs, de bedömningarna görs hela tiden. För just denna demonstration så är det väldigt lugnt eftersom de sitter ner och till och med är tysta. De verkar onöjda med Migrationsverket, sa Johan Ljung, vakthavande befäl vid polisen under måndagen.

https://www.expressen.se/gt/folksamling-demonstrerar-vid-migrationsverket/
Citera
Medlem
Ja, precis ett västeuropeiskt land på nummer 1 och många andra höga platser.
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Samma lista men från Worldmeter och senaste uppdateringen. Din lista har tex inte med San Marino som är värst drabbat per capita

"Country" "Deaths/1M pop"
San Marino 737
Italy 192
Spain 165
Andorra 104
Netherlands 50
France 46
Belgium 44
Switzerland 41
Luxembourg 35
Iran 33
Saint Martin 26
Monaco 25
UK 21
Cayman Islands 15
Portugal 14
Sweden 14
Denmark 13
Austria 12
Channel Islands 12
Ireland 11
USA 10
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Om Sverige inte vet vilka som är smittade eller friska vet inte ingenting om spridningen.

För att få en fullständig bild måste man regelbundet testa alla Sveriges invånare. Men det finns en skala mellan vet ingenting och fullständig bild. Den kan nås exempelvis genom att titta på hur många som söker vård, genom att studera rapporter och erfarenheter från andra länder, och genom stickprovstester.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Ett tips till alla "förnekare":
Om man letar hos de flesta människor så hittar man ofta flera underliggande "sjukdomar": glasögon, tunnhårighet, kortvuxenhet, långvuxenhet, blek hy, mörk hy, rödrosiga kinder, akne mm.

Men tänk på att ju fler av dessa "sjukdomar" ni förnekare använder er av, som förklaring till att människor dör av Coronaviruset, desto fler människor på jorden och i Sverige hamnar i en riskgrupp.

Fan! Jag visste det, jag tillhör en riskgrupp, långvuxenhet...i'm doomd 😳
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in