2020-03-30, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är ju otroligt. Det är 180 grader emot vad kineserna säger och de har mängder av data att gå på. Corona sprider sig som aerosol och alla slutna utrymmen kräver andningsskydd före beträdelse.

nej det här har varit känt ett tag, skärmar är det viktigaste skyddet för sjukhuspersonal.

Många sjukhus i Sverige har börjat tillverka egna med 3d printer och overheadblad som skärm

https://www.svd.se/brist-pa-visir-i-varden--da-tillverkas-hemmagjorda

Citat:
Årstapaviljongen har tagit till en okonventionell lösning: gamla overheadblad, en häftapparat och resårband.
Senast redigerad av painkiler 2020-03-30 kl. 07:30.
Citera
2020-03-30, 07:28
Medlem
santos_devilles avatar
Fan vad skönt, om två veckor har USA nått kulmen enligt Trump. Äntligen en politiker att lita på

Citat:
– Kulmen, när vi når de högsta dödstalen, kommer troligtvis om två veckor, säger Donald Trump på en presskonferens vid Vita huset, där han uppmanar invånarna att fortsätta att hålla sig isolerade.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-30/trump-kulmen-om-tva-veckor
Citera
2020-03-30, 07:28
Medlem
Menarduatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Nu pratar jag inte om kritisk vård.

Tror ni tjejer får mildare symtom är män? Eller tror ni fler män än kvinnor får högre feber och är sjukare längre??

Kan ålder spela roll hur sjuk man blir?
Tex vissa får förkylning knappt det. Medans vissa har 40 grader i 1 vecka

Nu vet jag inte om jag svarar på det du frågar efter men...

Jag har en teori, dock har jag inte tid att sitta och länka nu, men det går att hitta statistik på ex SCB. Jag TROR att lite fler män än kvinnor drabbas just för att det finns fler män än kvinnor. Män föds fler i antal, men dör oftast yngre än majoriteten av kvinnor. Iallafall i Sverige.

Finns det någon som kan hitta befolkningsstatistik (kvinnor/män) över ex. Italien och räkna på procentskillnaden över antal döda män i covid-19 och se om skillnaden mellan dödsfall och kön stämmer?

Hypotes: Det dör fler män i covid-19 just för att det finns fler män i befolkningen, därav är covid-19 lika dödlig för båda könen.

Någon som vill ge sig på ett försök att forska lite? 😃
Citera
2020-03-30, 07:29
Medlem
Utan sjukvårds möjlighet, alltså likt förhållanden som 1918-1920, undrar hur hög dödligheten varit då. 20%?
Citera
2020-03-30, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag har haft TBE och en inflammerad hjärna. Mina symptom var.

Feber
Huvudvärk (hodepina)
Svimningsnafall
Muskelvärk

Osäker på om hjärnhinneinflammation p.g.a corona ger samam symptom som TBE, men de är ju båda virus.
Takk for informasjon!
Citera
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Jag har tur denna vecka och är inte nära akutmottagningen om det inte blir väldigt många hemma p g a VAB m m.
Passade på att ta det lite lugnt så hittade en artikel som östgötarna på Slätten torde bli lite extra glad för:

Forskaren Lennart Svensson i Linköping som försöker ta reda på varför en del coronavirussmittade personer har visat sig ha diarré och virusutsöndring i avföring, men man vet inte om viruset kan föröka sig i tarmen:

https://liu.se/nyhet/har-gillras-en-falla-for-virus
Citera
Medlem
Vi har diskuterat överdödlighet till följd av coronan. Påminner om att då coronan lägger beslag på vårdapparaten då ligger alla risigt till. Trafikolycksfall, skjutna, sprängda, hjärtinfarkter, arbetsplatsolyckor etc.

Hanif Bali har hittat jämförelser i italienska och spanska medier. Föredömligt av dem.

https://twitter.com/hanifbali/status/1244376049342910469
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt

Jag har en teori, dock har jag inte tid att sitta och länka nu, men det går att hitta statistik på ex SCB. Jag TROR att lite fler män än kvinnor drabbas just för att det finns fler män än kvinnor. Män föds fler i antal, men dör oftast yngre än majoriteten av kvinnor. Iallafall i Sverige.

Finns det någon som kan hitta befolkningsstatistik (kvinnor/män) över ex. Italien och räkna på procentskillnaden över antal döda män i covid-19 och se om skillnaden mellan dödsfall och kön stämmer?

Hypotes: Det dör fler män i covid-19 just för att det finns fler män i befolkningen, därav är covid-19 lika dödlig för båda könen.

Nej, däremot har män fler ACE2 receptorer och bland åldringar är det vanligare därtill att män röker/har rökt.
Citera
2020-03-30, 07:32
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"30 personer forteller: Slik er det å være smittet"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nx2eA/30-personer-forteller-slik-er-det-aa-vaere-smittet
Flere av de fortalte om kraftig hodepine.
Hvorfor får man hodepine av corona-virus?

Den försöker infektera/komma åt hjärnstammen, som en skribent nyss skrev om, kanske?
Citera
2020-03-30, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt

Men är inte siffrorna typ 78% män, iaf den forskningen jag såg från Italien.. det är ju knappast 78% män på jorden. Tror det är u Gefle 49-51 % som föds.
Citera
2020-03-30, 07:36
Medlem
Lite positiva nyheter om verksamma mediciner i Italien.

In Padua, the autoimmune medicine Tocilizumab has proven effective, but can only be used once it is established that no other viruses or bacteria are present in the patients’ bodies, he said. The hospital where he works has also seen positive results from the antiviral drug Remdesivir, he added.

https://www.timesofisrael.com/israeli-doctor-in-italy-says-new-innovative-treatments-flattening-the-curve/
Citera
2020-03-30, 07:36
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Den försöker infektera/komma åt hjärnstammen, som en skribent nyss skrev om, kanske?

Centrala nervsystemet (CNS).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in