2020-03-31, 13:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeleporteraTaliban
Det är nog hemtjänsten som står för majoriteten av smittspridningen bland våra äldre i landet. Hur i hela helvetet kan det komma sig att dom får springa från åldring till åldring helt utan skydd? Obegripligt.

Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Omsorgen hamnar vanligtvis längst ner i prioritetskedjan och så är det även nu.

Hur stämmer med det med målsättningen att värna att just de äldre inte blir smittade?

Det känns som om nån inte tänkt färdigt här ...

... skydd till just hemtjänstpersonalen borde väl vara väldigt högt prioriterat?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej att många på flashback sagt att skåne skulle få en dramatisk utveckling?

Gå igenom tråden med 100.00000 inlägg pallar inte.
Citera
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Jag bor nära ett regemente i södra Sverige, och det är otroligt mycket aktivitet sen i slutet av förra veckan. Något är helt klart på gång.

De är säkert inkallade för att hjälpa till i vården. Dock är de som är utbildade sjukvårdare i Hemvärnet för gamla så de är nog inte med i auktionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det här är SÅ JÄVLA ILLA

Minst två coronasmittade läkare intensivvårdas nu i Stockholm, enligt uppgifter till Svenska Dagbladet.
Samtidigt har tre andra läkare på ett annat sjukhus i Sverige smittats efter att kravet på skyddsutrustning sänkts. (Expresen)

Riktigt jävla illa är det. Jag och säkerligen många andra förutspådde detta när man fick höra att man var en alarmist av randoms här på fb. Tyvärr kommer det att bli allt värre. Sverige är så jävligt släpiga när det gäller till att ta steget till att agera.

Helt ärligt känns det inte som att gemene svensk har vaknat upp. Mentaliteten är fortfarande "kör på som vanligt, tvätta händerna lite ba så blir jag inte sjuk".

Lyckligtvis är Sverige relativt frånskiljt ifrån de övriga städerna, men där en lokal expanderande spridning givetvis kommer att ske. Jag kommer inte åka kollektiv på ett bra jävla tag framöver iallafall och bara handla när jag verkligen måste ha föda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Skyddsutrustning är ju onödigt enligt FHM och Anders "det här är lugna pungen" Tegnell.

Det är knappast FHMs rekommendation, utan snarare att den i så fall inte följs.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/r/rekommendationer-for-handlaggning/?pub=70196

Citat:
Stänkskydd vid risk för dropp- och kontaktsmitta
Visir och skyddsglasögon

Skyddsglasögon eller visir används för att skydda ögon-, mun- och nässlemhinna. Visir skyddar hela ansiktet mot stänk. Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift (AFS 2018:4) ska visir användas vid arbetsmoment som innebär risk för stänk mot ansiktet av kroppsvätskor.

Munskydd

Vätskeavvisande munskydd (IIR) rekommenderas i kombination med visir eller skyddsglasögon vårdtagarnära arbete.

Skyddsförkläde och skyddsrock

Enligt SOSFS 2015:10 ska skydd av arbetsdräkten användas vid kontakt med vårdtagaren, vårdtagarens säng och vid risk för kontamination av kroppsvätskor. I de flesta situationer räcker det med skyddsförkläde utan ärm. Vid risk för kraftig förorening av kläder eller underarmar rekommenderas långärmat plastförkläde.

Skyddshandskar

Enligt AFS 2018:4 och SOSFS 2015:10 ska skyddshandskar användas vid arbetsmoment som innebär risk för kontakt med kroppsvätskor. Byte av skyddshandskar görs mellan varje vård- eller omsorgsmoment (SOSFS 2015:10) samt vid behov och baseras på lokala riskbedömningar, i linje med lokala rutiner.

Vid risk för aerosolsmitta
Andningsskydd

Aerosolgenererande moment som medför kontakt med luftvägssekret innebär ökad smittrisk. Verksamhetens riskbedömning ligger alltid till grund för beslut om vilka särskilda skyddsåtgärder, exempelvis användning av andningsskydd, som behöver vidtas som tillägg till de basala hygienrutinerna. Användning bedöms från fall till fall, enligt lokal riskbedömning med utgångspunkt från vilka arbetsmoment som ska utföras.

Tillpassat andningsskydd FFP2, FFP3, PAPR (powered air purifying respirator) eller motsvarande används vid arbetsmoment där lokal riskbedömning visar att det är nödvändigt.

Andningsskydd FFP2 och FFP3 är av engångstyp, men om de inte tagits av, skadats eller förorenats kan de enligt WHO:s rekommendationer användas upp till 4 timmar.

Mer information om andningsskydd hittar du på Arbetsmiljöverkets webbplats.

Tillpassning av andningsskydd

Alla typer av andningsskydd passar inte alla. Om andningsskyddet inte sitter tätt reduceras skyddseffekten markant. Genom ett tillpassningstest säkerställs att det tilltänkta andningsskyddet passar för användaren. Tillpassningstest behöver göras innan en viss modell av andningsskydd används första gången. Tillverkaren kan ge förslag på metoder som kan användas.
Citera
Medlem
Igår talade jag med en bekant som arbetar inom vården i Västra Götaland och där använder de.......håll i er........over-head papper som visir (droppskydd) för ansiktena då de inte har den skyddsutrustning som behövs. Man tror fan det är ett skämt. Men icke. FHM måste se till att ALLA inom vården har den utrustning de behöver. Fasiken va svårt det ska vara....
Citera
2020-03-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
De är säkert inkallade för att hjälpa till i vården. Dock är de som är utbildade sjukvårdare i Hemvärnet för gamla så de är nog inte med i auktionen.

Nej. De har övning.

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/skjutfalt-avlysningar/bjorka/tilltradesforbud-bjorka-mars.pdf
Citera
2020-03-31, 13:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Undrar vad han ska säga förutom tvätta händerna och social distansering? Några idéer?
Haha, ja. Jag tror att han säger:

Vi kommer att masstesta
Stanna hemma i Påsk
Tvätta händerna.

🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-03-31, 13:33
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Igår talade jag med en bekant som arbetar inom vården i Västra Götaland och där använder de.......håll i er........over-head papper som visir (droppskydd) för ansiktena då de inte har den skyddsutrustning som behövs. Man tror fan det är ett skämt. Men icke. FHM måste se till att ALLA inom vården har den utrustning de behöver. Fasiken va svårt det ska vara....
Det var väl ingen nyhet att man tillverkar egna visir?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det här är SÅ JÄVLA ILLA

Minst två coronasmittade läkare intensivvårdas nu i Stockholm, enligt uppgifter till Svenska Dagbladet.
Samtidigt har tre andra läkare på ett annat sjukhus i Sverige smittats efter att kravet på skyddsutrustning sänkts. (Expresen)

Med detta kan man konstatera att det kommer gå riktigt illa för Sverige. Vänta er dåliga siffror framöver.

Hur fan kan man sänka kraven på skyddsutrustning? Alla vet ju varför, brist på resurser.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
På detta stadium finns det ingen information om de långsiktiga effekterna av COVID-19. Men vi kan titta på efterverkningarna av andra akuta virala luftvägssjukdomar som influensa, SARS och respiratorisk syndrom i Mellanöstern (MERS).

I dessa sjukdomar, kollektivt kallade akuta andningsbesvärssyndrom (ARDS), kan de ömtåliga små luftvägarna och luftsäckarna skadas av inflammation, kan blockeras av vätska och blod och ersätts av ärrvävnad när de läkar. Detta kan stelna lungorna - först från vätska och sedan från ärrvävnad - vilket kan försämra deras förmåga att överföra syre och göra andningen mer ansträngd. Hos SARS och MERS verkar denna skada uppstå när viruset förstörs av immunsvaret.

Hur lång tid tar det att återhämta sig från ARDS? En undersökning av 396 tyska patienter fann att 50% var inlagda på sjukhus under 48 dagar eller längre under året efter deras ursprungliga återhämtning. En mindre översyn av 37 ICU-överlevande av pandemisk influensa 2009 konstaterade att ungefär hälften klagade fortfarande på allvarlig andnöd vid ansträngning...

Fy farao... Man lär vara halvt invalid då det närmaste året med andra ord om man blir riktigt sjuk i Covid-19!
Citera
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
För att bli registrerad som död i corona i tysk statistik får du inte ha annan bidragande sjukdom, om jag förstått det rätt (någon bättre insatt får gärna korrigera mig!).
Man behöver därför jämföra tysk statistik på ett annat sätt.

Jag har hört/läst samma sak men jag hittade ingen källa just nu. Men då är det fler än jag som hört det.

Det verkar vara en bra ide att låta bli att dra några slutsatser baserade på tyskarnas siffror just nu iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in