2020-03-31, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att COVID-19 redan är allmänt sprid eller på väg att bli det. Därav FHM:s riktlinjer. Jag tror också att det fanns spridning i Kina, USA, Italien, Spanien och kanske även Frankrike och fler länder före årsskiftet d.v.s. under 2019. Det finns indikationer på det åtminstone i Kina, i USA och i Italien. Jag tror att det kommer att visa sig så småningom. Merkel har ju redan gått ut och sagt att minst 60% av tyskarna kommer att bli smittade. Så nog finns det information man inte har släppt på som kan förklara de märkliga turerna i Sverige.

Att så småningom uppnå flocksmitta är väl rätt tänkt men det är hur man når dit som det blir fel.
Sydkorea, Japan, Tyskland och Kuwait har alla implementerat ett gäng billiga åtgärder som gjorde att dom fick utbrotten under kontroll och det spred sig i lugnare takt.

I sverige är det på väg att bli en extrem pucket för att man inte gjorde någonting och anledningen till att man inte gjorde någonting var att man ville ha omedelbar flockimmunitet.

Har vi 30 000 döda så kommer FHM säga att det här var en succe, nu har vi flockimmunitet först av alla länder.

Jag är av den åsikten att vi måste göra allt vi kan för att hålla ned antalet dödsfall och så resonerade också alla andra länder.

Man blir tjock i halsen av att läsa hur situationen är i Italien och Spanien.

vänder du på steken, att totalisolera nu, inte få flockimmunitet, drabbas av utbrott nummber två, isolera igen, drabbas av nummer tre, isolera igen, det funkar såklart inte.

Men en reglerad väg till flockimmunitet har funnits och det valde FHM att inte implementera.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"BULGARIA OG ØSTERRIKE PÅBYR ANSIKTSMASKER I OFFENTLIGHETEN
Bulgarere og østerrikere blir pålagt å bruke ansiktsmasker i offentligheten, på tross av Verdens helseorganisasjons (WHOs) anbefalinger, skriver NTB.

I Bulgaria gjelder påbudet offentlige steder, både innendørs og utendørs, til tross for at landet mangler ansiktsmasker.

I Østerrike gjelder påbudet det alle butikker. Maskene skal deles ut av butikkene selv ved inngangen.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e8247d8313ebc0018d7ac34"

Det blir interessant å se effekten av dette.

Har jag sagt borde ske i Sverige också. Folk är för fega att använda mask även om de vill det.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I San Marino bor det blott 33 000 invånare. Jag förmodar att här är medelåldern högre än på Island och generationerna lever tätt tillsammans, (ungefär som hos somalierna i Järva). Nästan alla i San Marino har eller har haft covid-19, då den andel som kräver sjukhusvård uppgår till 0, 68 procent av den totala befolkningen Ändå fortsätter nya fall att rapporteras in.

Vilket tyder på att siffran 0,6% sjukhusvårdade är snyten ur arslet på någon. Inget tyder på flockimmunitet vare sig på Island eller i San Marino.

San Marino ligger för övrigt före Island då de gränsar till Emilio Romagna i Italien som är en av de värst drabbade regionerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Extrem fettma utgör som jag förstår det en riskgrupp. Dock oklart hur pass fet man måste vara för att klassas in i den riskgruppen.

BMI över 20
Citera
2020-03-31, 09:16
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det låter inte bra med uppror, det har jag missat. Det jag har sett är att dem gör ett otroligt uppoffrande jobb och tar egen risk för att rädda liv trots en situation som kommer bli mkt pressad. Riktiga hjältar, speciellt jmf med alla samhälsparasiter som fullt frisk sitter hemma i isolering på eget initiativ och lever på bidrag.
Sen vore det intressant att se, statistiskt hur mkt intensivvård en ger avseende dödlighet procenten. Dvs hur mkt går %upp om överbelastad sjukvårdsystem? Jag killgissar att det inte blir något stor effekt. Pensionärerna kommer tyvärr prioriteras bort och få palliativ, men dessa har tyvärr ändå väldigt dåliga utsikter även om intensivvård kan ges (kanske 10% att klara sig givet iva)

Ja, man kan säga att det är hjältar men är det rimligt att de ska behöva göra det? Riskera sin egen hälsa, sina anhörigas hälsa för att de offrar sig? Självklart ska det ställas hårda krav på skyddsutrustning. Det kommer få oerhörda konsekvenser. Om vårdpersonal insjuknar vem ska ta hand om alla sjuka?? Men framför allt VARFÖR ska de offras för att man inte lyckas ordna fram rätt och säker utrustning??
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Detta fallet har räknats in i statistiken och hon dog på ett boende.

https://nxt.blt.se/karlskrona/en-avliden-pa-aldreboende-i-karlskrona/

Hon blev provtagen iallafall så nån måste ha misstänkt Covid. Frågan är om man "slösar" tester på de som dör utan att man misstänker covid?

En kvinna i 80-årsåldern avled av coronavirus natten mot torsdagen. Hon avled i sitt hem på omvårdnadsboendet Fregatten på Pantarholmen bara två dygn efter provtagning.
- Vi vet inte hur hon smittades, säger Bengt Wittesjö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är en mycket bra och nyttig känsla. Den får oss att reflektera över vad som är viktigt (kärleken till nära och kära) och sådant som är oviktigt (likes på Facebook), kanske kan det få oss att bli bättre som människor, få oss att vilja förbättra oss själva och bli värdiga som människor? Kanske kan vi ägna en tanke åt dem som har det sämre ställt än oss själva, kanske kan vi hjälpa dem på något sätt? Den narcissism vi sett på senaste tiden har ju de facto gjort oss till monster, kanske det moder jord försöker förtälja oss?

Jupp- jag skulle kunna skriva en hel bok över hur bra corona är för oss. Menmen denna tråd är ej platen för det
Citera
2020-03-31, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Många son lider hemma. Många som dör hemma. De kommer inte med i statistiken.

Nu dör ju långt i frän alla som tur är😀😀
Kommer finna lika stort mörkertal bland dom som knappt vet om dom haft denna sjukdom och kanske rimlighet med arbetat under tiden
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Helt enig. Därför ska man inte låsa sig fast vid statistiken i dagsläget.
Nej, men den ger ju ändå en liten fingervisning. Perfekt kan det aldrig bli i något sammanhang
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Att hacka på Sverige är populärt men bevisa att vår frivilliga metod att hålla sig i undan är sämre det kan dom inte göra. Jag hatar att behöva skriva det men FHM kan komma att triumfera i slutänden. Givetvis blir vi inte bäst i klassen men inte sämre än alla andra.

I början gjorde de väldigt mycket fel och fortfarande har de inte infört testning av alla misstänkta. Det fanns absolut ingen beredskap, inga lager ingen egen tillverkning, trots att risken för pandemi ständigt har diskuterats.
Jag tror FHM tar hänsyn även till det samhälle vi ska återvända till den dag krisen är över. Ett samhälle vars ekonomi är slagen i spillror, där medborgarna förlorat alla sina sparade pengar, där deras fastigheter förlorat stor del av sitt värde, där deras barn blivit överviktiga och stillsittande, där deras egna äktenskap kan ha pajat under månader av påtvingad karantän... det kan kosta tiotusentals liv. Den svenska "modellen" kan undvika just detta.

Jag minns situationen i Italien runt 2011-12, när finanskrisen kulminerat. Jag var i en liten ort i norra Italien, där lokaltidningen utan omsvep skrev om alla självmord som till stor del drabbade småföretagare, den italienska ekonomins ryggrad. Rikspressen var förbjuden att skriva om detta: La Repubblica, Corriere della Sera, La Stampa, Il Messaggero osv dryftade inte ett ord om det. Den kris som väntar Italien - och Spanien, och Frankrike, och USA osv osv - kan bli tiofallt värre.

Så det kan mkt väl vara så att Sverige blir ett slags moralisk stormakt i coronas kölvatten. Den enda nationen som respekterade invånarnas behov på kort, medellång och lång sikt och som inte lät sig påverkas av extern - ofta hysterisk och osaklig - kritik.
Citera
2020-03-31, 09:19
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nej, men den ger ju ändå en liten fingervisning. Perfekt kan det aldrig bli i något sammanhang

Den ger en möjlighet att laborera med olika infallsvinklar. Det tycker jag är intressant.
Citera
2020-03-31, 09:19
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
BMI över 20

Fetma är BMI över 30.

Hoppas att du var Ironisk här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera