Citat:
Jag tror att COVID-19 redan är allmänt sprid eller på väg att bli det. Därav FHM:s riktlinjer. Jag tror också att det fanns spridning i Kina, USA, Italien, Spanien och kanske även Frankrike och fler länder före årsskiftet d.v.s. under 2019. Det finns indikationer på det åtminstone i Kina, i USA och i Italien. Jag tror att det kommer att visa sig så småningom. Merkel har ju redan gått ut och sagt att minst 60% av tyskarna kommer att bli smittade. Så nog finns det information man inte har släppt på som kan förklara de märkliga turerna i Sverige.
Att så småningom uppnå flocksmitta är väl rätt tänkt men det är hur man når dit som det blir fel.
Sydkorea, Japan, Tyskland och Kuwait har alla implementerat ett gäng billiga åtgärder som gjorde att dom fick utbrotten under kontroll och det spred sig i lugnare takt.
I sverige är det på väg att bli en extrem pucket för att man inte gjorde någonting och anledningen till att man inte gjorde någonting var att man ville ha omedelbar flockimmunitet.
Har vi 30 000 döda så kommer FHM säga att det här var en succe, nu har vi flockimmunitet först av alla länder.
Jag är av den åsikten att vi måste göra allt vi kan för att hålla ned antalet dödsfall och så resonerade också alla andra länder.
Man blir tjock i halsen av att läsa hur situationen är i Italien och Spanien.
vänder du på steken, att totalisolera nu, inte få flockimmunitet, drabbas av utbrott nummber två, isolera igen, drabbas av nummer tre, isolera igen, det funkar såklart inte.
Men en reglerad väg till flockimmunitet har funnits och det valde FHM att inte implementera.