2020-03-30, 21:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
FHM håller på med det:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/undersokning-for-att-mata-forekomsten-av-covid-19-i-samhallet/

650 personer kommer att testas slumpmässigt. Oklart när och när resultatet kommer.

Menade utanför Island och Sverige
Citera
2020-03-30, 21:29
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
De som blir friska friskförklaras oftast inte av sjukvården. Siffrorna redovisas heller inte. Worldometer och John Hopkins bygger ju på öppna källor.
Jag förstår.
Tänkte att alla registrerade fall av sjuka har ju varit i kontakt med sjukvården i och med testning.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
"Folkhälsomyndigheten har uppdaterat sina rekommendationer om skyddsåtgärder vid behandling av coronapatienter, utifrån det underlag som kommit från Världshälsoorganisationen (WHO).

De nya riktlinjerna är mer allmänna än tidigare och myndigheten rekommenderar inte längre att vårdpersonalen ska använda sig av munskydd eller armskydd i kontakt med smittade patienter. I stället flyttas frågan över till regionerna, skriver TT. "

Munskydd till vårdpersonal är inte rekommendation alltså
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag vet inte hur smittspårningen går till. Jag tänkte mig att man frågar en sjuk individ vilka personer den har haft kontakt med under inkubationstiden, innan individen visste att vederbörande var smittsam. På så sätt kan dom 10 andra personerna identifieras, innan dom själva vet att dom har smittats. På så sätt kan man ligga steget före sjukdomen. Tänkte jag galet?

- Ja, i så fall blir det hopplöst att hitta nya smittbärare. Men ifall en sjukdom är såpass smittsam, så borde det vara en anledning att genomföra kraftfulla åtgärder?

Det kan handla om att spärra av hela områden, och hindra passage ut och in från områdena. Sådana åtgärder får inte fördröjas av personalen på smittskyddsmyndigheten sitter och väntar, och hoppas att sjukdomen dör ut av sig självt. Sådan personal måste bytas ut, innan en ännu farligare sjukdom uppstår.

- Hur reagerar tunnelbanan ifall man sträcker fram LM Ericsson's Diavox?

- Ett sådant samhälle vill jag inte bo i.

Jag vill ha ett samhälle där smittskyddsarbetarna lugnt kan fråga en medborgare vilka personer den har haft kontakt med. Jag vill ha ett samhälle där medborgaren ärligt svarar på frågorna, eftersom alla har ett gemensamt intresse att stoppa smittspridningen.

- Att isolera och stänga ner ett område kan ju göras även i västerländska samhällen.

Även i ett demokratiskt samhälle, så behöver samhällets ledning ha beredskap att genomföra göra drastiska åtgärder vid en nödsituation. Jag vill hävda att det behövs för att demokratin ska överleva. Ifall demokratiska ledare misslyckas med att genomföra nödvändiga åtgärder, så kommer medborgarna att attraheras av starka ledare som inte har tilltro till demokrati.

- Övervakningen vill jag vara utan. Men jag accepterar stora ingrepp i våra friheter i samband med en nödsituation.
Det skulle vara bra om det fungerade att bara fråga folk, men i Sverige är det svårt nog att smittspåra klamydia. Då räcker det att komma ihåg vilka man legat med. Man varken minns eller känner till alla som man varit två meter ifrån, annat än på glesbygden.

Att smittspåra corona är som att smittspåra influensa. Helt hopplöst, om du inte har ett 1984-samhälle som Kina, där staten vet mer om dig, än du själv gör. Ändå tvingades Kina till en karantän mycket brutalare än i Europa.

Jag vet inte hur det fungerar om man inte har en telefon som scannar QR-koden på vagnen (telefonen scannar, inte tvärtom). Det är möjligt att du får avdrag i social points om du inte har en smartphone. Om du inte scannar din telefon så finns det även kameror överallt med AI-igenkänning av ansikten. Du får säkert poängavdrag om du glömmer att scanna.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ja. Och man kan anta att ungefär samma antal kommer att dö i vanlig influensa i år också..Sedan får du lägga till corona döda till detta och kombinera dessa..en del skulle dött i vanlig influensa andra inte men som dör i corona istället. Så att ensidigt mena att corona ersätter den vanliga influensan är fel.
Båda orsakerna till död skall adderas och sedan får man estimera andel corona döda och döda av vanlig influensa från de totala antalet döda

Statistiken stödjer dock inte din tanke.
Färre dör i Europa i år totalt jämfört med 2019 under perioden Jan-mars totalt.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Mitt i detta kaoset, någon som vet om invandringen till sverijet löper på som vanligt eller är det fullt stopp där med?
Asylansökningarna minskar en hel del i alla fall.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asyl.html
Citera
2020-03-30, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Mitt i detta kaoset, någon som vet om invandringen till sverijet löper på som vanligt eller är det fullt stopp där med?

Har svårt att se hur Sverige skulle ha råd att bedriva en kostsam asylkarusell nu när alla resurserna måste gå till att rädda ekonomin och vården.

Tror man lagt massinvandringen åt sidan nu ett tag framöver.

För den kan väl inte ha prio #1 just nu va?

Hoppas man aldrig mer kommer lägga våra skattepengar på ett sånt vansinne till experiment någonsin igen, dessa slantar hade behövts till helt andra saker.
Citera
2020-03-30, 21:31
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Ja vi är 16:e värst missskötta landet i världen av 200 coronadrabbade länder. Det ska vi tydligen vara stolta över.

Mycket sämre om du tittar på befolkningsmängden, glesheten och det faktun att vi fick en inhemsk spridning sent enligt FHM
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Jag förstår.
Tänkte att alla registrerade fall av sjuka har ju varit i kontakt med sjukvården i och med testning.

Ja, men inte när de tillfrisknat, vad jag förstår. Antalet tillfrisknade är hur som helst inget som regionerna eller FHM har redovisat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
det löper på...

mhm det jag misstänkte.. och inte en jävel tänker på det numera..skumt..
Citera
Medlem
Varför går man inte ut och berättar att de unga som dött var utrikes födda och höll på med droger? Min vän berättade att en som de körde in var drogmissbrukare, varför klassas inte det som en riskfaktor?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
"Folkhälsomyndigheten har uppdaterat sina rekommendationer om skyddsåtgärder vid behandling av coronapatienter, utifrån det underlag som kommit från Världshälsoorganisationen (WHO).

De nya riktlinjerna är mer allmänna än tidigare och myndigheten rekommenderar inte längre att vårdpersonalen ska använda sig av munskydd eller armskydd i kontakt med smittade patienter. I stället flyttas frågan över till regionerna, skriver TT. "

Munskydd till vårdpersonal är inte rekommendation alltså

Inget munskydd i kontakt med smittade patienter.
I många länder har folk munskydd ute i samhället.
Så olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in