Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
- Jag vet inte hur smittspårningen går till. Jag tänkte mig att man frågar en sjuk individ vilka personer den har haft kontakt med under inkubationstiden, innan individen visste att vederbörande var smittsam. På så sätt kan dom 10 andra personerna identifieras, innan dom själva vet att dom har smittats. På så sätt kan man ligga steget före sjukdomen. Tänkte jag galet?
- Ja, i så fall blir det hopplöst att hitta nya smittbärare. Men ifall en sjukdom är såpass smittsam, så borde det vara en anledning att genomföra kraftfulla åtgärder?
Det kan handla om att spärra av hela områden, och hindra passage ut och in från områdena. Sådana åtgärder får inte fördröjas av personalen på smittskyddsmyndigheten sitter och väntar, och hoppas att sjukdomen dör ut av sig självt. Sådan personal måste bytas ut, innan en ännu farligare sjukdom uppstår.
- Hur reagerar tunnelbanan ifall man sträcker fram
LM Ericsson's Diavox?
- Ett sådant samhälle vill jag inte bo i.
Jag vill ha ett samhälle där smittskyddsarbetarna lugnt kan fråga en medborgare vilka personer den har haft kontakt med. Jag vill ha ett samhälle där medborgaren ärligt svarar på frågorna, eftersom alla har ett gemensamt intresse att stoppa smittspridningen.
- Att isolera och stänga ner ett område kan ju göras även i västerländska samhällen.
Även i ett demokratiskt samhälle, så behöver samhällets ledning ha beredskap att genomföra göra drastiska åtgärder vid en nödsituation. Jag vill hävda att det behövs för att demokratin ska överleva. Ifall demokratiska ledare misslyckas med att genomföra nödvändiga åtgärder, så kommer medborgarna att attraheras av starka ledare som inte har tilltro till demokrati.
- Övervakningen vill jag vara utan. Men jag accepterar stora ingrepp i våra friheter i samband med en nödsituation.
Det skulle vara bra om det fungerade att bara fråga folk, men i Sverige är det svårt nog att smittspåra klamydia. Då räcker det att komma ihåg vilka man legat med. Man varken minns eller känner till alla som man varit två meter ifrån, annat än på glesbygden.
Att smittspåra corona är som att smittspåra influensa. Helt hopplöst, om du inte har ett 1984-samhälle som Kina, där staten vet mer om dig, än du själv gör. Ändå tvingades Kina till en karantän mycket brutalare än i Europa.
Jag vet inte hur det fungerar om man inte har en telefon som scannar QR-koden på vagnen (telefonen scannar, inte tvärtom). Det är möjligt att du får avdrag i social points om du inte har en smartphone. Om du inte scannar din telefon så finns det även kameror överallt med AI-igenkänning av ansikten. Du får säkert poängavdrag om du glömmer att scanna.