2020-03-30, 09:08
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag är djävligt less på att höra om den fantastiska strategin som någon som är helt passiv har. Sjunga we shall overcome och hoppas att det går över är ingen strategi.
Friggebostrategi. Kan tipsa om "Nilssons perspekriv" på den svenska krishanteringen:

https://www.youtube.com/watch?v=S2la_EkRfrE
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
3 månader t vaccin? Hahaha vad är de för optimister här.. Vi år år ifrån vaccin.

8-10 år normalt för att utveckla vaccin. 18 månader verkar de flesta studier indikera _om_ allt går bra. 3 månader är en hittepå siffra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vad menar de då med riskfaktor? Rökning?

Underliggande sjukdomar kan vara riskfaktor, men även exempelvis rökning och luftföroreningar (för lungsjukdom).
Citera
2020-03-30, 09:09
Medlem
Sikkunts avatar
26-årig kvinna död?!

Det här kommer inte att sluta bra...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag kan jobba hemma men jag får inte för min chef, han säger att det är "orättvist" då alla på företaget inte kan jobba hemma. Ungefär som om att jag vill jobba hemma för skojs skull....

Men om de som kan jobba hemma gör det, skyddar det ju även dem som inte kan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det beror på typ av mask.
Dom vanliga enkla maskerna släpper, som jag förstår det, in virus tillsammans med inandningsluften. Dom fångar däremot in droppar som kommer när man nyser och hostar.

Det finns bättre masker, som t.ex. används inom vården, som även skyddar bäraren.

Jag kan inte beteckningarna på dom olika maskerna.

FFP3 ska det vara
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag kan jobba hemma men jag får inte för min chef, han säger att det är "orättvist" då alla på företaget inte kan jobba hemma. Ungefär som om att jag vill jobba hemma för skojs skull....
Det svenska rättvisetänkandet och avundsjukan i sin prydno. Tyvärr är det kontraproduktivt, då du kanske måste åka kollektivt, ta upp plats på kontoret, lunchrum etc och på så sätt bidra till att det blir trångt och smittspridningen ökar. Ju fler som kan jobba hemma detsto bättre är det för alla, även för de som inte kan jobba hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Två avlidna med relativt låg ålder (30 & 26år) utan bakomliggande sjukdomar men däremot RISKFAKTOR?
Vad menar dom med det?

Övervikt och/eller rökning.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Artikel i Aftonbladet tysk minister klarade inte pressen av Coronakrisen,

de som arbetar med det här dagligen har en oerhörd press på sig,

så vi behöver vara rädda om dem,

både vårdpersonal och landets ledning i olika befattningar,

Kolla här, vi kan inte veklingar som leder. Har de inte vad som krävs förutom HBTQ och fjolleri, så får väl de stiga undan och låta lite mer kraftfulla ledare ta över. Vårdpersonalen gör ett bra jobb, det vet de, därför orkar de. Gud med dem.

Men de som ljuger för folket, fördriver sanningen och inte gör sitt bästa, de får stiga undan. Vi vill ha sanningen och ledarskap.
Citera
2020-03-30, 09:10
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
När platserna är fulla lär väl staplarna stabiliseras. Hur många intensivvårdsplatser kan vi skaka fram tro?

Säg det, 100 till i Stockholm kanske och i bästa fall 400-500 till i övriga landet. Det spelar inte så stor roll dock, det kommer aldrig räcka till. Matten går inte ihop, en omöjlighet.
Citera
2020-03-30, 09:11
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När går Coronakrisen över tror ni?

Hur länge ska riskgrupperna skyddas? Hur länge ska de om möjligt bo i glashus och undvika kontakter med andra? Tänker att det måste handla om tills det finns vaccin tillgängligt, men det kan ju ta 1 år eller flera år, eller aldrig...

Det är verkligen ett sjukt läge vi befinner oss i. Jag fattar inte hur folket, vården eller samhället ska klara det här. Det går att hålla sig undan ett tag, men det blir svårt att göra det under mycket lång tid.
Tror att covid19 kommer att spöka runt ganska länge bland mänskligheten.
Ser det lite som virus och bakteriella åkommor som drabbar andra arter på jorden när beståndet blivit för stort och slår ut de svagaste.
Vaccination hm ja kanske med virus muterar och bakterier blir resistenta .
Tror säkert att det blir en riktig jävla spridning efter påsklovet, eftersom folk åker kors och tvärs i landet och kommer garanterat att FIRA med goda vänner, avlägsna släktingar, och annat löst folk som de träffat på i skidbackarna.
Citera
2020-03-30, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej.

Lästips: Wikipedia ordet "smitta".

Det är fortfarande inte samma sak som att den är luftburen. Luftburna smittor kan genereras från aerosoler/droppar när de torkar in och sprids som "damm".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in