2020-02-04, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilkenOsis
För att det är ett helt nytt virus, därav kan vi inte fastställa att de faktiskt är helt fria från viruset.

Tycker snarare att de ska tvingas till karantän.

Vadå fria från? De behöver aldrig blivit smittade. Du kan ha samma resonemang om vem som helst som lever i Jönköping just nu.
Citera
2020-02-04, 02:53
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Du får gärna länka till källa, annars är det lätt att ditt inlägg ses som skrämselpropaganda.
14% enligt denna sida. https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-02-04, 02:56
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Nja jag förklarar nog dåligt. Jag är väldigt skeptiskt till att det är en stor epedemi på ingång och att alla kommer bli smittade av detta corona virus. Det har varit 155+ fall i Europa. I Kina är vi uppe i 20 000 som är sjuka + mörkerantalet. Om viruset skulle vara så smittsamt och dödligt som folk säger, skulle då inte siffran varit högre i Europa vid det här lagret? Man ser folk skriva här att de ser plan komma från Kina osv, även om det är en dröjan. Borde det ändå inte varit större antal fall rappoterade än vad det varit? Isåfall måste jävligt många dött senaste tiden med lunginflamtion som misstolkats och egentligen dött av Corona Viruset?

Jag är skeptisk till den stora hypen som pågår när folk ska gömma sig i skogen och köpt masker för tusentals kronor. Eller att man ska åka testa sig så fort man får symtom, vart är liknande med feber, hosta och snuva. I Februari i sverige är det rätt vanligt med dessa symtomen, ska vi i panik pusha på mer folk till en vård som redan har utbrända sjuksköterskor och läkare? För att någon hypar upp en spridning av ett virus som just nu enbart verkar påverka etnicitet asiater till största delen? Ja visst kan man vara förbered osv, men jag kan tänka mig bli mer orolig om jag ser att fallen börja öka procentmässigt likhet med procent ökningen i kina. Tills dess är min panik nivå inte hög, och jag har en otroligt panik över saker och ting lätt. Sömnbrist i snart 2 månader pga stress i situationer..

Det fetade är precis vad jag menar.

Exempel: Någon hostade på förpackningarna i Wuhan, de fraktades till Sverige, Agda ville festa till det och gick till kinesaffären, fingrade på paketet, kliade sig i ögat ... resten är historia.

https://www.exporthub.com/wuhan-zero-pollution-food/
Citera
2020-02-04, 03:02
Medlem
kato85s avatar
Lite märkligt är det ändå att man hux flux kommit fram till att Tramadol blandat med HIV-medicin ska kunna kurera mot Corona.

Men man kan inte ge någon förklaring till det eller?

Känns lite som man suttit på labben och mixat massa olika mediciner i blindo och hux flux funnit lösningen.

Men utan en vetenskaplig orsak så vet man då inte heller eventuella bi-effekter detta kan ge.
Citera
2020-02-04, 03:04
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Exempel: Någon hostade på förpackningarna i Wuhan, de fraktades till Sverige, Agda ville festa till det och gick till kinesaffären, fingrade på paketet, kliade sig i ögat ... resten är historia.

Viruset överlever max 48h. på en yta utan organisk kontakt, så då måste detta paket ha tagit sig från Wuhan till Sverige och denna butik på under 2 dygn, vilket jag anser vara omöjligt så till vida man inte medvetet vill ha smittan.
Vanlig transport sjövägen Kina-Sverige tar 2-4 veckor, med flygplan tar det cirka 7 dygn.

Finns det nu paket på butiken som skeppats över efter utbrottet så har viruset sedan länge dött ut.
Citera
2020-02-04, 03:04
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Förstår dig, skulle det då inte ringt varningsignaler till sjukvården? Just nu har det dött flertal i influensa likande symtom? Det kan inte gå att lixom just nu inte tänka i vägarna coronaviruset för vi matas varje dag med hur farligt det är och vilken panik det är osv. Om smittan är påväg hit så skulle jag nog säga att ökningen hade skett redan nu, ändå gått två veckor nu. "Sven, Agda som dog här förra veckan, hade hon inte ätit något hon beställt från Wuhan?" "jag känner igen det där wuhan, är det inte där det är ett jävla virus som sprider sig gittan?" Skulle inte folk få panik? Jag försöker bara skapa frågeställningar och scenarior hur man skulle kunna mörka en stor smitta som nått Europa.

I Kina ser det ut som smittan ökar varje dag med spiken rakt upp i taket. Lika snabbt som Greta flög från ingenstans till allas klimat räddare och smartare än forskare som bevisat motsatsen. För mig är det där det ringer signaler att vara lite lugn och se vad som händer innan jag åker sätter mig i skogen med min methlab mask och vänta på domedagen
Citera
2020-02-04, 03:06
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Du får gärna länka till källa, annars är det lätt att ditt inlägg ses som skrämselpropaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad innebär mycket allvarliga?

Intensivvård är inte synonymt med mycket allvarliga .

Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
14% enligt denna sida. https://www.worldometers.info/coronavirus/
Skriver aldrig saker från tomma luften.

Citat:
NIH doctor says 25% of coronavirus cases in China are ‘very serious,’ requiring ‘intensive care’
https://www.cnbc.com/2020/02/03/nih-dr-anthony-fauci-25percent-of-china-coronavirus-cases-very-serious.html
Senast redigerad av Refund 2020-02-04 kl. 03:10.
Citera
2020-02-04, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Fick nyss ta del av ett ganska allvarligt perspektiv. 25% av Corona-fallen är mycket allvarliga och kräver intensivård. Så mycket för jämförelsen med en vanlig förkylning.

A. 1 allvarligt av 150 utanför Kina. Håller med. Illavarslande.
Citera
2020-02-04, 03:08
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Viruset överlever max 48h. på en yta utan organisk kontakt, så då måste detta paket ha tagit sig från Wuhan till Sverige och denna butik på under 2 dygn, vilket jag anser vara omöjligt så till vida man inte medvetet vill ha smittan.
Vanlig transport sjövägen Kina-Sverige tar 2-4 veckor, med flygplan tar det cirka 7 dygn.

Finns det nu paket på butiken som skeppats över efter utbrottet så har viruset sedan länge dött ut.

Har du läst om personen här som har ett paket inlåst i en låda som personen till och med ställt ute på balkongen i rädslan att det ska innehålla corona viruset. Så det är den nivå på både iqn och paniken över att bli smittad i sverige. Jag skulle inte sätta emot att om den personen imorgon hostar och ha feber, sitter på akuten imorgon med större panik än vår statsminister har just nu
Citera
2020-02-04, 03:10
Medlem
Refunds avatar
Det ska då va ett helvete att mobilen inte samarbetar men nu ska senaste inlägget med källa vara i ordning.
Citera
2020-02-04, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av royalquality
Det lär vara tidsfråga innan vi har Viruset här i Sverige. Jag var tidigare på kvällen och hämta en bekant på Arlanda, vid samma tidpunkt så hade Air-China landat. Inte alla men dem flesta från Kina bar på munskydd, gamla som unga. Märkte också att kineserna blev uttittade av många, av ren nyfikenhet eller rädsla låter jag vara osagt.

Experter som säger att det är låg risk för Corona spridning i Sverige tror jag inte ett dugg på. Det måste finnas någon eller några som var och varannan dag landar här i Sverige bär på Viruset.? Inom 1-2 veckor så är det flera fall i Sverige kan jag slå vad om. Kineserna är ju också kända för deras dåliga hygien vilket underlättar spridningen.

Man undrar varför 15tal länder bla Ryssland Israel,US,Aus, Vietnam med flera förbjuder kineser från Kina att komma in eller har jag missuppfattat det hela?
Citera
2020-02-04, 03:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ti3Mp0
Om folk nu säger att denna nCoV är man-made från ett lvl4 biolabb skulle inte va ha sett ett mycket värre spridning och högre mortality rate?

Det beror ju på, forskare kan ju ge virus egenskaper beroende på syfte och mål.

Men du tänker dig ett biovapen förmodar jag.

Jag skulle säga nej, novel coronaviruset har inte optimala egenskaper för att vara ett biovapen.

Smittväg (vektor), finns snabbare sätt.

Geografiskt område, går ej att kontrollera.

Spridningshastighet, R0, långsamt.

Skada, lång tid, ej våldsamt och akut skadligt/dödligt i tillräcklig omfattning.

Motmedel, såvitt jag har förstått kan viruset mutera, vaccin verkningslöst, kan drabba avsändaren.

Just därför tror jag att viruset är ett forskningsvirus som av misstag kom ut bland folk, men sannolikast en naturlig mutation i naturen.
Senast redigerad av OY 2020-02-04 kl. 03:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in