2020-03-29, 16:43
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det finns allt annat än noll. Personligen tänker jag inte släppa det och vara väldigt kritisk med en regering som inte får mig att känna mig trygg.

Okej, så vad har du för faktiska belägg då? Dessutom hävdade du ju att media är med på tåget också, belägg för det också?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag är forskare jag kan inte säga något utan ren fakta framför mig. Vi vet som sagt inte än.
😂😂😱🙈 Dagens skämt på fb, du är lika mycket forskare som Stefan löfven, sluta fantisera. Forskare drar slutsatser utifrån väl underbyggd fakta, du drar slutsatser utifrån en artikel som du hittat och passar din agenda som dessutom tolkar otroligt extensivt.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Att antalet nya fall per dag minskar har förmodligen att göra med att IVA-platserna tagit slut. Sen lcykas regimtrogna media trolla om det till att regeringen och FHM gör rätt.

Verkar inte speciellt troligt. Vi startade med 526 iva-platser och sedan dess har de ökat kraftigt. Stockholm startade med 90 iva-platser och låg, i dag klockan 5:44 på 166 platser totalt. 36 iva-platser är, för närvarande lediga. I morgon öppnar det tillfälliga sjukhuset på Älvsjömässan. Då tillkommer minst 40 iva-platser som på lite sikt kan ökas till 100 platser.

Du kan ju gå igenom resten av regionerna om du vill. Men jag tvekar på att beläggningsgraden där är högre än Stockholms.

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nej, du kallar dig forskare. Förvisso ingen skyddad titel men de som uttalar sig om det där med immunitet är iaf forskare inom det ämnet, med det som yrke.
Ordet forskare får troligen 99% av befolkningen tro att det handlar om en yrkesverksam forskare som använder vetenskapliga metoder, och som har forskarexamen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nu får du väl allt ge dig. Trollandet är inte ens roligt. Naturligtvis är ökningen inte linjär.
Den är det och det är ganska oroande.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Grymma nyheter!

Från media;

"På söndagen fanns 269 coronasmittade personer som får eller har fått intensivvård, enligt Svenska intensivvårdsregistrets senaste siffror.

Antalet patienter som intensivvårdas per dag har minskat de senaste dagarna, uppger Anders Tegnell för nyhetsbyrån TT.

I intensivvårdsregistrets statistik framgår det att det är färre och färre nyinskrivna för varje dag, under de senaste dagarna.

Enligt statsepidemiologen skrivs nu även patienter ut från intensivvården.

– Det alla gör här i landet måste rimligen ha en effekt. För det här ser så väldigt annorlunda ut än vad det sett ut i många av de länderna som råkat riktigt illa ut, säger han till TT."

Härligt jobbat!
När detta är över kommer alla hylla Sverige hur de med små medel lyckades bäst.

Så tar vi det igen, tycker det här nästan börjar bli farligt. Siffrorna ligger kvar på ungefär 30+ nyinlagda per dag. Det finns inget som indikerar en minskning. Det du måste förstå är att det hela tiden adderas. Om du följer det dag för dag kan du se att det ökar hela tiden. Dvs data från 26 mars har sakta uppdaterats dom senaste dagarna, vilket indikerar samma beteende idag och fortsatt framåt. Vill du ha tillförlitlig data från idag måste du vänta ett gäng dagar och sen göra en avstämpling.

Sen är det totalt 334 intensivvårdsfall, som har eller blir behandlade.
Citera
2020-03-29, 16:44
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Till mina vänner i tråden med en IQ över 100.

Minst åtta olika muterade stammar av coronaviruset tar sig runt världen och skapar ett spår av död och sjukdom som jag och andra forskare spårar och följer efter genetiska fotavtryck.

Även om mycket är okänt, dolda i virusets unika mikroskopiska fragment är ledtrådar till ursprunget på dess ursprungliga stam, hur det uppför sig när det muterar och vilka stammar som förvandlas, medans andra dör ut tack vare karantänåtgärder.

Fördjupade i en gång livliga och nu nästan tomma laboratorier, jag och andra forskare som övervakade dussintals projekt är istället fokuserade på ett mål: spåra de nuvarande stammarna av SARS-CoV-2-viruset som orsakar sjukdomen COVID-19.

Laboratorier runt om i världen vänder sina sekvenseringsmaskiner till uppgiften att snabbt sekvensera virusprover tagna från personer som är sjuka med COVID-19. Informationen laddas upp till en webbplats som heter NextStrain.org som visar hur viruset migrerar, muterar och delas upp i liknande men nya subtyper.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/en-yngre-man-avliden-av-corona-i-lanet

Citat:
– Han hade flera allvarliga underliggande sjukdomar, säger smittskyddsläkaren Malin Begner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJrWoA/man-i-30-arsaldern-dod-i-corona--yngsta-offret
Citera
Medlem
Tammers avatar
Det är nåt konstigt med Corona. Vad är det vi inte får veta?

• 80% av alla som smittas får bara en lindrig förkylning
• Många får inga symptom ö h t.
• 70% av alla som dött är män
• Barn drabbas nästan inte alls
• Det är oerhört smittsamt, och viruset kan överleva över en vecka utanför kroppen
• Smittar både genom droppsmitta (nysningar) och direktkontakt
• inkubationstiden är mellan 2-14 dagar(!)
• man kan vara smittspridare två veckor efter att man tillfrisknat
• För de som blir sjuka tar det en vecka innan de allvarliga symptomen uppstår, som lunginflammation
• 81 procent får lindriga symptom, 14 procent allvarliga och 5 procent kritiska symptom.
• Av 44 672 bekräftade fall av covid-19 dog 2,3 procent

Är Corona i själva verket flera olika sjukdomar, eller har viruset muterat? Hur kan en del inte få några symptom alls medan andra dör?
Citera
2020-03-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Visst låter det skrämmande när du skriver '6ggr' fler...
Men om man tittar på datat så var det alltså 1 person den 22/3 och 6 personer den 23/3.
Se det heller så här: det var 7 personer som dog 22-23/3, dvs ca 3st per dag. Vilket då inte är en dramatisk skillnad mot fredagen den 21/3 som hade 4st/dag.

ok, så hur många tror du att det blir imorgon ?
Citera
Medlem
Hur undvika clusterfucka som Italien? En artikel från Harvard Business Review som konstaterar ”a systematic failure to absorb and act upon existing information rapidly and effectively rather than a complete lack of knowledge of what ought to be done”.

- cognitive biases
- partial solutions
- not learning and acting on both success and failure
- collecting data
- Decision-Making

Avslutningsvis konstaterar man att det finns ingen tid att slösa (virus är snabbare än byråkrati) och organisationen bör anta krigsliknande mobilisering.

Det känns som att FHM bommat på flera punkter.

https://hbr.org/2020/03/lessons-from-italys-response-to-coronavirus
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Okej, så vad har du för faktiska belägg då? Dessutom hävdade du ju att media är med på tåget också, belägg för det också?

Jag har redan berättat det. Vad ska jag säga mer? Ser inte att diskussionen leder nån vart då enligt dig det inte finns tecken på konspiration. De finns enligt mig och även i media. Så tror inte vi har mycket annat å diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in