2020-03-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om du går till:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/alderkon-corona

Så står det perioden 2020-01-01 - 2020-03-29 och då är det:

Totalt: 331 st
Takk!
Citera
Medlem
sannes avatar
Tänk tanken bara när du läser detta nedan. För 2 veckor sen hade det blivit ramaskri bland befolkningen om Aftonbladet skrivit nåt sånt.

Citat:
Region Uppsala har skickat in en lista till Socialstyrelsen med saker som behövs i samband med coronautbrottet. Bland annat vill regionen ha 300 liksäckar, skriver P4 Uppland.

"Vi vill kunna ta hand om de som avlider på ett värdigt sätt", säger Malin Sjöberg Högrell(L), sjukhusstyrelsens ordförande till P4.

Socialstyrelsen har sagt nej till regionens begäran.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Här står det av vi nu är uppe i 120 döda nu
https://c19.se/

Men vet inte riktigt ok FHM släpar efter ... men en sak som är säker fler dödsfall kommer ticka in

Ne, inte så lätt att hålla koll då det är olika siffror överallt..
Citera
2020-03-29, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är en intressant tid vi står inför.

Perioden fram till nu har det varit lite olika utveckling på virusets framfart i olika länder, men beräkningarna nu är att det verkar toppa ungefär samtidigt överallt, i slutet av april.

Det är förbluffande hur likt Spanska sjukan som utveckligen är. Jag har alltid undrat hur det kunde komma sig att städer runt om i hela världen hade nästan samma peak i Spanska sjukan, för 100 år sedan. Men nu förstår man pandemins mekanism.

I denna bild så befinner vi oss just nu ungefär vid Oktober 5, sett till "överdödligheten" i olika delar av världen. Lite olika, Italien ligger nu på nästan 2, Sverige på 1.2, USA på 1.1.

Man ser att även i fallet med Spanska sjukan så kommer peaken ca 3-4 veckor efter detta. Så där är vi nu, world peak i Corona infaller troligtvis runt 25:e april.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Spanish_flu_death_chart.png

Är det peaken vad gäller smittade smittade eller döda som du beräknar till kring 25:e april?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
109 på intensivvård nu i Stockholm, upp från ca 60 igår.

Stockholm har totalt ca 60 intensivvårdsplatser under normala omständigheter men har lyckats bygga ut det till dryga 100. Kan tänka mig att situationen i Stockholm börjar bli rätt katastrofal, eftersom de vanliga intensivvårdsplatienterna inte försvinner.

Men det ska bli ca 20 gånger värre när det peakar.
Du kan läsa om prioriteringar här. Han är docent i anestesi & intensivvård och Twittrar om bl.a. det:

https://twitter.com/uppsalamats
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
250 000...? Och vad baserar du den siffran på...? Alltså, inte ens ett worst case scenario skulle kräva ens i närheten av den summan... knappt ens en tiondel, och då menar jag verkligen worst case.
Om 60% av befolkningen smittas på kort tid hamnar vi där, fast då skulle 6 miljoner behöva smittas på drygt en månad. Det ser jag som omöjligt.

Att 250.000 svenskar ska göra en tur till IVA pga corona är där emot rimligt med nuvarande strategi, dock inte samtidigt.
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
https://mobile.twitter.com/KarimJebari/status/1243623773967912963

Här har du en liten förenklad förklaring.
Han (Karin) verkar inte uppdaterad på att WHO ändrat sin åsikt gällande antalet asymtomatiska till cirka 90% vilket inte är långt ifrån Tegnells 95% men annars en bra enkel text.

Försök förklara Wuhan utifrån den här arabens tänkande. Det går inte.
Citera
2020-03-29, 14:13
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaman
120 bekräftade döda i Sverige nu - enligt senaste rapporten.

Folkhälsomyndighetens siffra på 110 är som sagt inte helt uppdaterat.

Senaste 4 dödsfallen (från 116 till 120) är knutna till Region Stockholm.

Det är egentligen helt FÖR JÄVLIGT att FHM lurar folket på det viset.

De har haft sin uppdatering för idag - det kommer ingen mer så vitt jag vet, och de ligger på 110 döda, medan det redan var känt igår kväll att där är 112 döda. De hänger ju för fan snart 2 dagar efter!

De kan alltså först komma upp i 112 eller över IMORGON, trots att vi hade de siffrorna IGÅR!

För jävligt.

Senaste siffror på c19 är 120 döda, till exempel.

Aftonbladet följer så klart FHM's siffror för att det är mest bekvämt för de. De vill också förminska verkligheten!
Citera
Medlem
4598gj45s avatar
Varför pratas det så mycket om att man inte ska skriva på sociala medier och att allt som inte kommer från svenska myndigheter är desinformation? Det snackas konstant om "vår demokrati" men man ska blint lita på staten och dess myndigheter? Går inte ihop riktigt.

Någon som kan klargöra detta?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Din dystopi är byggd på KÄNSLOR, en egendriven tes som söker bekräftelse och stämmer inte överens med verkligheten. Det är vi andra väldigt glada för.

Nu visade det sig att siffrorna inte stämde och jag en gång hade rätt. Så du hade fel igen, grabben.
Citera
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag litar inte på FHMs siffror länge, dom har skött detta så otroligt dåligt att mitt förtroende är på 0. Hade inte förvånat mig om man mörkar eller "räknar på annat sätt".

Någonting stämmer inte här....
De jobbar antagligen efter vad de anser vara "need to know" basis.
Bara att inse att vi lever i en demokratur!
Citera
2020-03-29, 14:14
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om 60% av befolkningen smittas på kort tid hamnar vi där, fast då skulle 6 miljoner behöva smittas på drygt en månad. Det ser jag som omöjligt.

Att 250.000 svenskar ska göra en tur till IVA pga corona är där emot rimligt med nuvarande strategi, dock inte samtidigt.
Visa gärna hur du räknar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in