Citat:
Ursprungligen postat av
Jiren
"Antalet personer som intensivvårdas i covid-19 har minskat de senaste dagarna.
Ökningen i antalet äldre som drabbas har stabiliserats. – Det vi gör i landet måste ha en effekt, säger Tegnell."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-vi-gor-i-landet-maste-ha-effekt/
Nästan så jag är beredd att ta tillbaka mina klagomål över Sveriges slapphänta hantering av viruset. Det går ju onekligen riktigt bra för Sverige.. Varför vet jag inte.
Även om vi inte lever under
tvångskarantän så lever vi på sätt och vis ändå redan i karantän nu. Stureplan var helt tomt igår kväll, helt öde, och även de mest inbitna idioterna förstår nog nu kanske att åka till Åre är en dum idé. Folk börjar fatta allvaret. Det enda man ser i Stockholm är folk som är ute och promenerar i friska luften vilket är helt okej att göra. Men många/alla sjuklingar verkar hålla sig hemma vilket är glädjande.
Sverige har också flest singelhushåll i hela EU vilket också hjälper till. Motsatt så bor ofta flera generationer under samma tak i Italien vilket, tillsammans med skyhög antibiotika-resistens, förklarar så många döda.
Citat:
Ursprungligen postat av
magpest
Att man inte vill kommentera eventuella underliggande sjukdomar beror nog på att det inte fanns några sådana.
Det vet man inte. Det tar lång tid att kartlägga sånt. Hur ska ett sjukhus mitt i en pandemi hinna kolla upp om patienten hade medfött hjärtfel, dold eller okontrollerad diabetes, autoimmuna sjukdomar etc? Det är omöjligt att fastslå snabbt. Fetma är väl den enda riskfaktorn som man kan konstatera med blotta ögat.