2020-03-21, 15:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det här var det jag snabbt kunde hitta.

https://www.theglobalist.com/italy-multi-generation-homes-youth/
Tack!
Man tillhör de högsta i Europa vad det verkar.

Att vi har 25 % tycker jag är tillräckligt högt för att i generella termer inte se det som en stor skillnad. Hade det varit enstaka procent här och kanske mycket högre än 60 % där, så hade jag förstått det bättre.

Men visst, många bäckar små och dessutom att det bor mycket mer folk där, så i faktiska tal blir skillnaden stor. Samtidigt så kan man ju (i slutänden) då se smittan i förhållande till folkmängd etc ...

En förklaring i texten till de höga talen är den låga nativiteten. Jag skulle vilja lägga till den höga arbetslösheten. Bostadssituationen, kanske främst i södra Italien är inte bra vad jag sett.

Det jag dock främst reagerar är att man fokuserar på att italienarna är fysiska med varandra och inte vi. Man glömmer då bort att vi sällan umgås med folk och i miljöer där folk befinner sig på nån meters avstånd. Och svenskar torde väl vara de mest kramsjuka av alla.
Citera
2020-03-21, 15:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Till er som är i 20-årsåldern och skiter i om ni blir smittade, eftersom ni tror att ni är odödliga. Fatta att:

Sverige har färre respiratorer än vad vi kommer behöva snart.

20% av alla som får Corona behöver repirator för att kunna andas, enligt epidemiolog Emma Frans (video finns på svt). Det är inte bara folk i åldern 80+ som hamnar i respirator. (De bara dör snabbare än ni gör).

När respiratorerna tar slut måste sjukvårdarna välja vem som ska få andningshjälp. Ni som är yngre väljs först, men glöm inte att Sverige bara har ett fåtal respiratorer, så även ni kommer att behöva slåss om dem.

Tänk efter innan ni springer ut och smittar folk. Varje nytt fall minskar er egen chans att få andningshjälp om ni blir sjuka.

Bra, fortsätt att varna ungdomarna! Jag väljer att inte kommentera dina uppgifter, istället konstaterar jag bara följande:

Om sjukvården brakar ihop på vår väg till flockimmunitet så kommer mycket att hinna hända. För innan vi nått dit behöver, de officiellt bekräftade fallen, dvs de som blir så sjuka att de behöver sjukvårdsvård, 30 dubblas. Visserligen behöver bara en liten andel av dessa respiratorvård, men det är i alla fall flera tusen. Sprids smittan för snabbt så kommer inte alla som behöver andningshjälp att få det, inklusive vissa unga.

Vill du bli en av dem som kopplats till en resperator, nedsövd, för man är tvungen att reducera syrenivån därför att för mycket syre förrvärrar kroppens inflamatoriska reaktion, vilket ökar vätskemängden i lungorna, ( en vaken patient känner konstant andnöd när syrenivån sänks)?

Vill du vara den som ligger nedsövd, men efter en vecka "så har du fått din chans" och respiratorn kopplas ur för att användas av någon annan som "måste få sin chans"? Dina anhöriga kanske kommer att befinna sig i karantän, så de kan inte ens ta farväl av dig. Du blir kremerad och slutar alktså 60-80 år för tidigt i en urna. Är det det du vill när du festar på after-ski eller på krogen?

Men det behöver inte bli så här. Du kan istället dö av någon banal sjukdom därför att sjukvården brakat ihop, tack vare att du festat runt och spridit smitta så att smittspridningen inte bromsats upp.

Ge oss tid att bygga upp sjukvården samtidigt som vi vandrar på vägen till flockimmunitet Ta det lugnare än vanligt den närmaste tiden, max ett halvår Då slipper du, dina anhöriga, dina släktingar att dö i onödan. Eller tycker du det skulle vara kul att se mamma, pappa, brorsan, syrran, farmor, farfar, mormor, morfar eller din bästa vän ligga nedsövd vid en respirator?
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-03-21 kl. 15:09.
Citera
2020-03-21, 15:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Helt otroligt. Det är som att alla glömt av att det är en pandemi. Nu flockas folk på uteserveringar i Göteborg. Medans massvis av länder gör en lockdown så skall vi envisas med att träffas ute i det fina vädret. Bara en tidsfråga innan det eskalerar nu. Är vi så jävla hjärndöda i Sverige?

Det är inte riskgrupperna som samlas det är jag övertygad om som jag skrev efter ett besök i en stor sportaffär i dag 50-30 åringarna och alla deras barn som har föreställning att de är nästan odödliga.

Huruvida de är odödliga kommer att visa sig. Blir det tätare mer trängsel än 4-5 meter då håller jag mig undan därifrån. Så aldrig sitta ned vid ett bord.
Citera
2020-03-21, 15:08
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon! Hvis de hadde delt ut disse maskene til befolkningen i 2000 (og befolkningen oppbevarte disse maskene i sine hjem) så hadde det ikke blitt noen kostnader for å lagre maskene.

Är det där sån där "logik" jag har hört talas om?
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Väntar spänt på hundratusentalas döda i Sverige. För det var det idioterna till alarmister påstod.

Vi skulle se 6-8% av befolkningen dö och 15-20% skulle hamna på IVA.

Det har snart gått en månad sen jag undrade när detta skulle ske. Väntar än.

När skulle detta MÖRDARVIRUS döda HELA MÄNSKLIGHETEN nu igen?

Aja, återkommer om en vecka. Vill se 10 000 döda i Sverige tills dess. För det var det ni idioter till alarmister påstod.

I mitten av februari skulle de första dödsfallen inträffa och smittade över 1000 pers. I mars 1000tals döda, efter det skulle sjukvården kollapsa helt och framåt sommaren kunde vi "i värsta fall" ha ett par miljoner döda.
Jag väntar också.
Citera
Medlem
Holland i siffror: 3631 Bekräftat smittade 136 Döda totalt 30 döda det här dygnet.
Folkmängd: 17 miljoner
Arrival date: 27 Februari

Sverige i siffror:1764Bekräftat smittade 20 döda totalt 4 döda det här dygnet.
Folkmängd: 10 miljoner
Arrival date: 24 Januari

Danmark i siffror: 1326 Bekräftade fall 13 Döda totalt 4 Döda det här dygnet.
Folkmängd: 5 miljoner
Arrival Date: 27 Februari.

Belgien i siffror: 2815 Bekräftade fall 67 Döda Totalt 30 Döda det här dygnet
Folkmängd: 11 miljoner
Arrival Date: 4 Februari

Vi är väldigt milt drabbat i jämförelse med många jämförbara länder
Senast redigerad av .Adidas. 2020-03-21 kl. 15:10.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Känns bara som att du inte har koll på de mest väsentliga när du inte ens vet antalet döda.

Ok, det är 20 men jag trodde det var 16. Jag minutföljer inte skiten. Har fullt upp med att hålla samhällsekonomin uppe.

Dvs arbeta
Citera
2020-03-21, 15:09
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det fför närvarande finnas två skolor där.

Den ena menar att RHfaktorn är viktig. Den andra att den saknar betydelse.

Antar att vi kommer att få mer klarhet i detta efter hand.
Vad är kinesernas vanligaste Rh-faktor inom A-gruppen? Finns det någon information om det här? I Sverige har vi ganska god koll på befolkningens Rh-faktor och blodgrupp. Majoriteten är A+
Citera
2020-03-21, 15:09
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tyvärr ligger IQ i snitt på ynka 99 i Sverige. De länder i Asien där man har fått stopp på spridningen ligger man på närmare 110. Jag får en allt starkare känsla av att det helt enkelt finns för många i Sverige som har svårt att förstå vad detta handlar om. Man har läst tusentals inlägg på denna tråd som utgår ifrån dagens situation och menar att det är helt ofarligt. Man verkar ha mycket svårt att tänka framåt i tiden och man tycks inte förstå exponentiell spridning.
Mem jag tror också att folk med högre intelligens har större chans att överleva. Så kanske kommer denna pandemi att rensa bort mycket folk som inte är smarta nog att skydda sig. Det är så evolutionen fungerar.

Angående IQ så ligger vi runt 100 i Sverige.
Sedan är det en stor skillnad på IQ i Asien beroende på olika regioner.
Citera
2020-03-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Holland i siffror: 3631 Bekräftat smittade 136 Döda totalt 30 döda det här dygnet.
Folkmängd: 17 miljoner
Arrival date: 27 Februari

Sverige i siffror:1764Bekräftat smittade 20 döda totalt 4 döda det här dygnet.
Folkmängd: 10 miljoner
Arrival date: 24 Januari

Danmark i siffror: 1326 Bekräftade fall 13 Döda totalt 4 Döda det här dygnet.
Folkmängd: 5 miljoner
Arrival Date: 27 Februari.

Belgien i siffror: 2815 Bekräftade fall 67 Döda Totalt 30 Döda det här dygnet
Folkmängd: 11 miljoner
Arrival Date: 4 Februari

Vi är väldigt milt drabbat i jämförelse med många jämförbara länder

Ska vi tolka det som att Sverige sköter detta bra?
Citera
Medlem
I Norge er
154 Innlagte (per nå)

28 I respirator (per nå)

7 døde totalt.
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav

Hvor mange i Sverige er innlagte og hvor mange i Sverige er i respirator?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Tranor bryr sig inte om inreseförbud
Citat:
Nu är fåglarna i gång igen och de senaste dagarna har runt 5 000 individer räknats in.
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-21/tranor-bryr-sig-inte-om-inreseforbud

Verkade som om fåglarnas aktiviteter skulle kunnat ökat spridningen av viruset. Undrar om de begränsningar som man har genomfört räcker. Folk brukar ju komma långväga till de ställena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in