2020-03-28, 10:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Förstår det! Om man skall försöka se nåt positivt i dagens situation kan man se det som en ”skarp övning” jag förutsätter att myndigheter typ MSB rannsakar sig när detta är över och ser över behovet av att lagra exempelvis sjukvårdsutrustning. Gemene man kanske har lärt sig att det alltid skall finnas basala saker hemma och där ingår handsprit och toapapper.

Framförallt ställa om försvaret till ett civilt försvar där REELLA hot är i fokus. Satsningar på räddningshelikoptrar, brandflyg, sjukvårdsmaterial osv kommer alltid skydda det svenska folket mycket mer effektivt än massa missilförsvar för miljarders miljarders som står och dammar i väntan på ryssen.
Citera
2020-03-28, 10:13
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Denna idé om att detta är en sjukdom för mormor och morfar håller inte vatten. Vi ser att många unga vuxna blir väldigt sjuka just nu..

Baserat på detaljerade epidemiologiska data från den framstegande epidemin i Spanien är emellertid inte ens unga män riskfria.

Och hur stor är då risken för unga män?
Citera
2020-03-28, 10:14
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nej, det här med det här att göra. Dvs den gamla världsordningen. Saxar.

Region Skåne begär hos regeringen att få tillstånd för en ”väldigt stor” flygleverans av andningsskydd från Kina. Det rör sig om en beställning som gjordes före coronakrisen, och som man nu vill få in så fort som möjligt.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-26/region-skane-haller-presskonferens-om-sjukvardslaget

Apropå andningsskydd.
Om man har sådana hemma, inköpta för att använda vid slipning o.likn., är det någon mening med att skänka dessa till sjukvården? Duger de att använda själv nu vid corona?
Läste någon som skrev här i tråden att skydd gjorda för att använda vid slipning är meningslösa att använda mot viruset. Fast samtidigt har jag läst om byggföretag och byggvaruhus som skänker munskydd till vården och det är väl då s.k. "slipskydd".
Någon här med kunskap som kan upplysa om vad som gäller?
Citera
2020-03-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Sök på "south korea suicide corona" så hittar du många källor.

Hittar inte, kan inte du hitta det ?
Citera
2020-03-28, 10:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
92 döda rapporteras på nyheterna. Worldometers säger 105.

105 är ändå hyfsat bra. Då går inte kurvan rakt upp iaf.
Citera
2020-03-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Frågan är om det är någon idé att ifrågasätta Kina.
De blir bara kränkta och svarar med krav på ursäkter.

Det är det vi ska göra de får känna sig kränkta, ska skämmas ta mig fan, de hade i 2 månader möjlighet att göra en mindre karantän insats och be världen om hjälp direkt. Istället försökte de mörka och släppte ut skiten i 2 hela månader rakt ut till resten av världen.
Det om något ska vi komma ihåg när de nu generöst erbjuder sig att hjälpa länder världen över, det är dem deras smutsiga befolkning och deras vidriga matvanor som har satt hela världen i den sits som den är idag. Det är inte första gången dessutom. Kines =smutsig usch och fy.
Citera
Medlem
Flera jag känner inklusive mig själv har senaste 2-3 veckorna haft följande symtom: kräkningar, diarré, utmattning och det har pågått i 6-10 dagar. Inte alls känts som vinterkräksjukan som jag haft tidigare och det har pågått i 1-2 dagar. Detta har varit värre. Ingen feber dock men viss hosta och mycket snuva.

Kan detta va Corona?

Verkar va lite forskning som tyder på det också. Vad tror ni?

https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/some-wuhan-coronavirus-patients-have-nausea-vomiting-diarrhea-2020-2%3Famp
Senast redigerad av Meatwad 2020-03-28 kl. 10:31.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Coronaviruset kan vara dödligare än spanska sjukan 1918: Så här staplar det upp mot andra pandemier

COVID-19
R intet (en matematisk term som indikerar hur smittsam en smittsam sjukdom är): 2
Dödlighet: 4,5% hittils
Världsbefolkningen: 7,8 miljarder

Säsongsinfluensa
R intet: 1.3
Dödlighet: 0,1%

2009 H1N1
R intet: 1,5
Dödlighet: 0,02%
Världsbefolkningen 2009: 6,79 miljarder

1918 influensapandemi (spanska sjukan)
R intet: cirka 1,8
Dödlighet: 2,5%
Världsbefolkningen: 1,8 miljarder (uppskattning)

Ebola
R intet: cirka 2
Dödlighet: överstiger 50%
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hur vet vi att det inte bara är besättning på planet? SAS berättade ju när de permitterade att de skulle upprätthålla flygningarna till sin infrastruktur men utan passagerare. Har ju stått i media om att flygen upprätthåller fllygningar för att behålla sina landningstillstånd. Säkert 90 procent av fllygningarna är sådana numera

Sen spelar det ingen roll om det kommer in folk när vi redan har smittan i landet

Den regeln har ju upphört i dagarna. Med tomflygningar.

Jag skulle inte vilja köra dom anlända i taxi från Arlanda, i alla fall.
Citera
2020-03-28, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är inte alla ombord. Det är 1243 gäster och 586 i besättningen på skeppet.

Jag som är blind tyckte det stod att det bara var så få. Aja snart lär väll de flesta av dem vara smittade ändå
Citera
2020-03-28, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
105 är ändå hyfsat bra. Då går inte kurvan rakt upp iaf.
Kanske det, tycker bara det är konstigt att man håller sig till gårdagens siffror i media och inte de dagsaktuella.
Citera
2020-03-28, 10:18
Medlem
jack.danielss avatar
Ser på svt nu (ja, jag vet. Banna mig från fb ) wegerup pratar om situationen i italien, där man myndigheterna fruktar vad som skall hända i södra italien. Man fruktar helt enkelt att maffian skall gå bananas!

Kan det här gå från värre till värst? Kravaller, uppror, statskupper, krig?

Edit: vi europeer har ju genom historien inte visat sig vara de mest fredliga och klarsynta befolkningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in