Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Tack för genomgången och artikelreferenserna. Jag tycker att det logiskt verkar både logiskt och rimligt, bl.a. med tanke på att en del smittade personer inte ens får symtom. Jag önskar verkligen att någon som forskar på området skulle fördjupa sig i saken. Men studier är kanske redan på gång.
Anledningen till att jag själv mer och mer börjat undra över detta är att det vid årsskiftet grasserade en väldigt kraftig förkylning som gick runt bland mina vänner och närstående. Jag och min man blev väldigt sjuka. Det var innan någon visste vad Covid19 var för något. Men symtomen var faktiskt väldigt lika det nya viruset och stämde också väl med de symtom som beskrivs för bl.a. coronaviruset 229E.
Dessutom har nu två av mina vänner, som då var sjuka, nyligen utsatts för smitta från bekräftat Corronasmittade och blivit sjuka några dagar senare. Båda har dock bara fått s.k. milda symtom och frisknat till på några dagar. Eftersom det är brist på testkit så har de dock inte blivit testade utan blivit tillsagda att hålla sig hemma och stanna hemma ett par dagar efter att de blivit symtomfria.
Lite hoppfullt kanske för en och annan.
Det låter absolut hoppfullt. Detsamma hände vår familj under första 3 veckorna i Januari. Vilket jag irriterade mig över då. Men är glad för nu.
Studier pågår ganska intensivt just nu (iom racet till fungerande vaccin) så det kommer nog att komma mer klargöranden framöver. Entydiga svar med mer precisa redovisningar kring
hur mycket skydd man har från de olika Coronavarianterna dröjer kanske väldigt länge, utan det blir nog bara fler bekräftelser av korsreaktivitet.
Det är ju tydligen så många faktorer som påverkar individuell immunologisk respons så vad jag förstår är det en del problem med att utföra entydiga studier. Bara det att vi alla är individuellt kodade för att reagera olika snabbt på olika patogener (som en del av naturens försvar för att motverka utrotning vid införsel av nya patogener) gör att det blir lite problematiskt. Vilket iofs är grymt häftigt tycker jag.
Däremot så kan man ju,
som med influensa, förvänta sig se studier i reaktivitet över kända varianter av SARS-CoV-2 när olika vacciner introduceras.
Hoppas vi håller oss fortsatt friska och kan se resultaten av sådana. Jag är iaf också hoppfull.