2020-03-28, 10:02
Medlem
defenseurs avatar
Vissa företag kommer nu kunna skära guld med täljkniv.

Vi andra får glädjas med dem.
Här en ny maskin för att testa om en patient har virus i halsen. En europeisk motsvarighet kommer säkert så småningom.

https://techcrunch.com/2020/03/27/a-new-fda-authorized-covid-19-test-doesnt-need-a-lab-and-can-produce-results-in-just-5-minutes/
Citera
2020-03-28, 10:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Alla ni som kör argumentet ”spelar inte så stor roll om jag får corona jag lär ju överleva”.

Läs detta inlägg NU. Vården är redan jättehårt pressad. Om ens minsta risk finns att ni behöva läggas in, så minskas antalet platserna för de svagaste grupperna.

TA. INGA. RISKER.

Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
https://twitter.com/evinbdya/status/1243545189253369857

Fruktansvärt skrämmande att läsa sjuksköterskans inlägg..

*tår*

Det finns värdefulla jobb. Och sen finns alla andra jobb, ekonomi och skit...
Citera
2020-03-28, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det man redan nu kan se är att suiciden ökat oroväckande.

Källa ?
Citera
Medlem
många länder låter/tvingar industrier tillverka respiratorer på löpande band (livsuppehållande maskiner) USA tvingar GM ställa om produktion- har Sverige nog med respiratorer eller ingen mod eller lust att sätta fart??? Det är mycket viktig fråga
Citera
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag vill höja ett varningens finger för detta med att tvätta händerna. Kroppens naturliga skydd mot Corona riskerar att försvagas när handfettetslagret tvättas bort.

Jag har istället valt att tvätta plastinpackade livsmedel och som läkaren föreslår därefter lämna dom utomhus i tre dagar. Och jag är fortfarande frisk
Mitt inlägg var sarkastiskt menat. Beklagar om det inte framgick.

Sen finns plasthandskar fortfarande att köpa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Kolla aftonbladet, de ligger ständigt 20 dödsfall efter med typ 1-2 dagar. Jag har frågot 5 ggr varför de inte uppdaterar. De vill lugna folket
Tror snarare att de är för lata eller korkade för att leta upp andra sighter än Johns Hopkins som uppdaterar
en gång per dygn.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Tack för genomgången och artikelreferenserna. Jag tycker att det logiskt verkar både logiskt och rimligt, bl.a. med tanke på att en del smittade personer inte ens får symtom. Jag önskar verkligen att någon som forskar på området skulle fördjupa sig i saken. Men studier är kanske redan på gång.

Anledningen till att jag själv mer och mer börjat undra över detta är att det vid årsskiftet grasserade en väldigt kraftig förkylning som gick runt bland mina vänner och närstående. Jag och min man blev väldigt sjuka. Det var innan någon visste vad Covid19 var för något. Men symtomen var faktiskt väldigt lika det nya viruset och stämde också väl med de symtom som beskrivs för bl.a. coronaviruset 229E.

Dessutom har nu två av mina vänner, som då var sjuka, nyligen utsatts för smitta från bekräftat Corronasmittade och blivit sjuka några dagar senare. Båda har dock bara fått s.k. milda symtom och frisknat till på några dagar. Eftersom det är brist på testkit så har de dock inte blivit testade utan blivit tillsagda att hålla sig hemma och stanna hemma ett par dagar efter att de blivit symtomfria.

Lite hoppfullt kanske för en och annan.

Det låter absolut hoppfullt. Detsamma hände vår familj under första 3 veckorna i Januari. Vilket jag irriterade mig över då. Men är glad för nu.

Studier pågår ganska intensivt just nu (iom racet till fungerande vaccin) så det kommer nog att komma mer klargöranden framöver. Entydiga svar med mer precisa redovisningar kring hur mycket skydd man har från de olika Coronavarianterna dröjer kanske väldigt länge, utan det blir nog bara fler bekräftelser av korsreaktivitet.

Det är ju tydligen så många faktorer som påverkar individuell immunologisk respons så vad jag förstår är det en del problem med att utföra entydiga studier. Bara det att vi alla är individuellt kodade för att reagera olika snabbt på olika patogener (som en del av naturens försvar för att motverka utrotning vid införsel av nya patogener) gör att det blir lite problematiskt. Vilket iofs är grymt häftigt tycker jag.

Däremot så kan man ju, som med influensa, förvänta sig se studier i reaktivitet över kända varianter av SARS-CoV-2 när olika vacciner introduceras.

Hoppas vi håller oss fortsatt friska och kan se resultaten av sådana. Jag är iaf också hoppfull.
Citera
2020-03-28, 10:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
många länder nu låter/tvingar industrier tillverka respiratorer på löpande band (livsuppehålande maskiner) USA tvinkar GM ställa om produktion- har Sverige nog med respiratorer eller ingen mod eller lust att sätta fart??? Det är mycket viktig fråga

Rättning, USA försöker tvinga GM att producera något i en fabrik som de inte har ägt på ett tag.
Citera
2020-03-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Så den svenska regeringen väljer att hellre prioritera bort svenskars liv och hälsa än att hjälpa till att förbättra Kinas position i världen?

Ja, så är det. Se hur de har agerat. Regimen prioriterar att få fina välarvoderade tjänster i internationella organ än att se till landets intressen. Finns även sådana som sålt sig för mindre. Anders Lago från Södertälje fick åka till Washington och bli klappad på huvudet i Vita Huset för att ha tagit in fler irakiska flyktingar till Södertälje efter USAs invasion av Irak än vad som USA tog in. Den ohämmade migrantinvasionen som säljs som flyktingkrisen till alla välmenande belönades av Merkel genom att bereda Löfven plats vid hennes sida vid photo ops. Hade våra politiker tackat nej då hade de missat chansen till EU-tjänster.

Om svenska politiker och myndigheter nu kampanjar mot Kina kommer de att bli inbjudna till Washington och bli klappade på huvudet. Och alla omkostnader betalda för de semesterresor.
Citera
2020-03-28, 10:06
Avslutad
92 döda rapporteras på nyheterna. Worldometers säger 105.
Citera
2020-03-28, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Kan någon med källa bekräfta att det nu inte behövs läkarintyg de tre första veckorna? Hittar inget om det på Försäkringskassans hemsida, utan bara en artikel (se nedan) på regimtelevisionens propagandakanal:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/forsakringskassan-slopar-kravet-pa-lakarintyg

Tack på förhand!

Det finns info på Försäkringskassans sida

Klicka på + :et med en cirkel med grön bakgrund, och med texten: Karensavdrag, karensdag, läkarintyg och sjuklön.
Scrolla ner till rubriken läkarintyg.

Där står följande:

Läkarintyg
Från och med den 27 mars behöver du inte lämna in ett läkarintyg de första 21 dagarna när du är sjuk. Om du fortfarande är sjuk efter 21 dagar måste du lämna in ett läkarintyg när du ansöker om sjukpenning. För dig som arbetsgivare innebär det att medarbetaren inte behöver lämna läkarintyg till dig under sjuklöneperioden.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler
Senast redigerad av Dendron 2020-03-28 kl. 10:11.
Citera
2020-03-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tycker att man ska fokusera på antivirala och framförallt att bli bättre på att hantera immunförsvar som missköter sig. Det gör man tydligen redan vad jag kan förstå. En av behandlingsregimerna man sätter in är immunsupprimerade behandling. Det kan man bara inte göra så där som alla kan förstå. Men blir man bättre på att hantera cytokin storm som det handlar om och kanske får fram antivirala som åtminstone bromsar virusets replikation så borde man få en högre tillfrisknandegrad.

Vad gäller cytokin storm så även om kroppen skulle klara en sådan så är det nog det som bl.a. ger lungskador. Jag tror också det är det som sedan gör att man är mottaglig för en tillkommande lunginflammation som då blir fatal. Vad jag vet var det en sådan utveckling som blev fatal för de som dag i Spanska sjukan, alltså inte viruset i sig.

Allt detta är naturligtvis spekulationer från min sida dock.
Jag har knappast kompetensen att bedöma, men det låter troligt att någon form av avancerad behandling mot symptomen, hos de sjukaste, är närmast till hands.

Att man i all hast skulle hitta ett fullständigt botemedel mot förkylning känns uteslutet, när kommersiella läkemedelsbolag har tävlat om det i ett århundrade. Vaccin är för långt borta, och för osäkert att chansa på annat än för riskgrupper, innan det kan långtidstestas. Risken med massvaccinering är ett nästan obestridligt faktum, som inte är en fråga om resurser, utan tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in