2020-03-27, 09:29
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Håller med, jag förstår att vissa länder behöver karantän för att stoppa detta. Tror inte sverige behöver karantän, eventuellt storstäderna. Men utöver de 3-5 största städerna borde sunt förnuft räcka långt.

Får man fråga varför du vart isolerad i två veckor? Är du smittad? Riskgrupp ? Allmänt nojjig?

Jag märker att många i min omgivning tagit det med en axelryckning fram tills typ förra helgen. Framförallt äldre släktingar. Så man förstår ju varför det sprids snabbt i vissa områden...

Jobbet tvingade oss att jobba hemma, och helt isolerad har jag inte varit. Har bara slutat gå ut på krogen och restauranger samt hänga med polare i större skala.
Citera
2020-03-27, 09:29
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det börjar bli allt mer uppenbart att sverige håller på med fulspel. Den korrekta siffran antalet döda igår, 15st, rapporterade efter kl 23. Ännu värre dagen innan då siffran 25 rapporterades efter kl 24:00. Allt nollställs kl 1:00 (vilket är 00 grenwich time).
Jag är 100 på att detta är medvetet.
Citera
2020-03-27, 09:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag förstår inte hur viruset kan agera så olika. Nån 40+ årig gubbe som insjuknat som bor i Berlin (Svensk) och han var lite förkyld och så en 21 årig tjej och en 16 årig tjej utan inga underliggande sjukdomar de dör...

Dåligt immunförsvar är alltid dåligt. Men ett allt för bra immunförsvar kan vara lika förödande.

Men det kommer att ta Ytterligare någon vecka innan folk fattar att myndigheten haft ”fel” även i denna fråga. Utan man kan skylla på ”underliggande faktorer” o patientsekretess.
Nu gäller det att landets mammor inte oroad för sina barn o stannar hemma.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Det skrivs att man inte behöver vara rädd för smitta via mat/lösgodis o.s.v. då viruset då kommer ner i magen och då blir man inte sjuk.
Men trots allt måste ju munnen passeras och om viruset "hoppar av" godisbiten då?
Förstår inte riktigt skillnaden om jag tar på ett smittat dörrhantag och sedan stoppar fingrarna i munnen.
Varför skulle det vara annorlunda än godisbiten?

Det är ungefär som det där de gått ut med "vi kommer ändå alla att bli smittade".
Sådant de säger för att undersåtarna lydigt ska fortsätta arbeta och betala skatt utan att protestera, utan att tänka själva.
Citera
Medlem
Så ignorant som regeringen och folkhälsomyndigheten handskar situationen så hoppas man ju på att smittspridningen och dess följder ger ett katastrofalt resultat i Sverige. Har man corona så borde man se till att sprida skiten ännu mer bara för att ge kräken en läxa.
Citera
2020-03-27, 09:31
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Flockimmunitet funkar inte med covid-19, inte heller vaccin som det ser ut.
Lösningen är bromsmedicin och den kommer snart.

Många skulle kunna räddas om läkarna kunde bromsa kroppens immunförsvar att orsaaka "Cytokine release syndrome" oftast kallat "Cytokine storm". Att patientens eget immunförsvar orsakar översvämning i lungorna av virusbekämpande celler.

Något som ger läkarna möjligheten att bromsa och sedaan dränera lungorna kunde ev. bli en fungerande behandling. Jag tror att det är på grund av detta man testar HIV bromsmediciner som påverkar kroppens immunförsvar. Detta är en sjukdom det faktiskt är en nackdel att ha starkt immunförsvar som då kan överreagera väldigt kraftigt och hastigt. Lagom är bäst antar jag gäller här.
Citera
2020-03-27, 09:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Denna 16åring kan mycket väl ha andra sjukdomar i botten. Det vet vi inte

Inga som hon eller familjen kände till iaf. Det kan också gälla dig eller mig eller vem som helst dvs att vi har något som vi inte känner till i kroppen. Man kan också dö fast man inte har underliggande sjukdomar även om risken är mindre.
Citera
2020-03-27, 09:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag är skeptisk till Tegnell. NI vet psykopat-testet som går ut på att "vill du offra x personer" mot att rädda "y personer". En psykopat säger ja på det. En normal person offrar inte andra för att rädda andra. Utifrån Tegnells position hade jag förväntat mig mera. Han gör för mycket fel, och vi ser att åtgärderna han föreslår är relativt tandlösa. Jag tror ibland hans strategi är att få flockimmunitet men inte säger det officiellt.

Som jag också ser det är det totalt omöjligt på längre sikt att förhindra spridning till 33-75% av befolkningen. Kina kan inte öppna gränserna helt för då har dom tillbaka viruset och samma visa. Vi kan hålla nere dödstalen genom att minska spridningen till vaccinet kommer. Vilket jag tror kommer i jan 2021. Jag tror inte på uppgifterna 18 månader till vaccinet, iom den "drakoniska" massiva forskningen som sker på området.

Wow. Tror du inte myndigheter och experter hela tiden måsta välja mellan x och y i antal döda? I alla möjliga frågor. Att rädda 10 samtidigt som man offrar 100 är inte korrekt ur varje sig psykiskt välbefinnande eller empatisk förmåga, inte heller ur logik.

Snarare är det väl så att de som hellre offrar fem okända personer än sig själv eller en förälder är psykopat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
16 årig fransyska död utan kända sjukdomar.

Men, men, vad vet vi om missbruk, eller sjukdomarna inte ännu hänt?
Eller någon "skamlig" åkomma.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Bra där! Detta med tajming är otroligt viktigt och det fattar FHM/Anders Tegnell. Folk kommer att få se detta världen över inom kort, när människor i högre takt börjar skita i karantäner och spridning fortsätter. Då kommer det visa sig hur stor skada en för tidig karantän fått.

Vi ser ut att närma oss ett läge när vi behöver karantän i Sverige snart också. Men inte än. Och inte överallt.

Till sist kommer även alla okunniga i den här tråden, och i samhället i övrigt, också att fatta att man inte kan vara så kategorisk gällande detta. Men det kommer ta sin tid. Varpå man kommer att gnälla på något annat man egentligen inte begriper sig på istället.

Kudos till dig för att du kommit till insikt och delar med dig.

Jag tror dom flesta som sitter i tråden 24/7 varken har jobb eller familj, därför är det lätt att kräva strama åtgärder. Är man asocial, introvert och arbetslös så är ju ett samhälle i karantän inget problem, och hatar man även Sverige och vårt politiska styre så är det bara kul att det går under ekonomiskt, allt för att bevisa att vi måste byta system eller politiker.
Citera
Medlem
Pratade med en i hälsobranschen.
Hon tog nåt piller/ampull mot covid-19 så
var absolut inte orolig! Jag häpnar. Folk som jobbar i den världen är
otäcka, tjänar pengar gör de med!
Citera
2020-03-27, 09:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Inga som hon eller familjen kände till iaf. Det kan också gälla dig eller mig eller vem som helst dvs att vi har något som vi inte känner till i kroppen. Man kan också dö fast man inte har underliggande sjukdomar även om risken är mindre.

Ja många kan ha underliggande sjukdomar. Men en 16åring utan kända sjukdomar säger ingenting. Ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in