2020-03-27, 09:17
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har gått från att tycka regeringen och våra myndigheter behandlar denna corona-kris väldigt dåligt till att börja förstå varför dom inte sätter oss i karantän och stänger ner samhället.

Redan nu när man pratar med kompisar som suttit själv-isolerade från samhället i 2 veckor så ser man att folk börjar ångra sig och se det som totalt onödigt eftersom siffrorna i regionerna där dom bor är stabila med väldigt liten stigning eller ingen stigning alls. Man ska sätta samhället i karantän vid precis rätt tillfälle alternativt sätta regioner i karantän medans andra regioner får fortsätta som vanligt.

Personligen har jag varit isolerad från jobb och samhälle i två veckor och börjar redan ifrågasätta varför jag ens gör det. Skåne har knappt någon tillväxt i bekräftat smittade eller döda pga viruset, och vi har ingen allmän spridning av corona. Varför ska vi sitta instängda och skada får lokala ekonomi?m Om det blir värre ska vi absolut stänga men nu borde direktiven vara att gå ut och göra som vanligt. Vi har ingen spridning i Malmö, gå ut och handla och sätt sprätt på era löner.

Håller med, jag förstår att vissa länder behöver karantän för att stoppa detta. Tror inte sverige behöver karantän, eventuellt storstäderna. Men utöver de 3-5 största städerna borde sunt förnuft räcka långt.

Får man fråga varför du vart isolerad i två veckor? Är du smittad? Riskgrupp ? Allmänt nojjig?

Jag märker att många i min omgivning tagit det med en axelryckning fram tills typ förra helgen. Framförallt äldre släktingar. Så man förstår ju varför det sprids snabbt i vissa områden...
Citera
2020-03-27, 09:17
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Är själv chockad över mängden av hypokondriker, så fort något avviker från det förutbestämda "normala" så är det total hysteri.
Nu har äntligen skitblaskorna hittat ännu en krigsrubrik åt dig:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR8ALM/franska-julie-16-har-dott-av-coronaviruset

Snarare tvärtom - folk lever som vanligt i Sverige. Varför är du bara här för att provocera? Kämpar du med din sexualitet? Psykisk ohälsa?

Ja. 16-åring död. Det motstrider precis all info vi fått av ledare. Enligt dom drabbar de bara sjuka och äldre, något jag vetat varit osant sen januari.

Fortsätt suga på statens dase och svälj allt du
Citera
2020-03-27, 09:18
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja, men før folk går ut på nytt og smittespredningen tar fart på nytt, så må politikerne sørge for å ha skaffet nok vårdplasser, nok respiratorer, nok leger og sykepleiere, nok skyddsutrustning m.m.
Jeg mener at det er viktig at politikerne og befolkningen gjør mest mulig for å forhindre smittespredning, slik som situasjonen er nå.

Hindra spridning så mycket som möjligt borde vara högst prioritet nu.
Citera
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tyvärr fortsätter medelsvensson att rösta på sitt vanliga parti. Inget kommer att förändras.

Bara se här på fb. Finns ju en hel del användare som litar blint på regimen trots att alla andra länder gör tvärt om.

Ja, det är det mest skrämmande. Men är det något lands medborgare som förtjänar och behöver en brutal snyting så är det Sverige och svenskarna.

Varsågod!
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Tegnell: Inte aktuellt med flygstopp från Italien

"i de här svenskorterna där svenskar åker mycket skidor så är inte riskerna speciellt stora."

🤡

Ja det har sagts mycket dumheter och felaktiga statements under sista veckorna.
Det är samme Tegnell som först också trodde att Corana-smittan skulle hålla sig i Kina och att risken för pandemisk spridning inte fanns....
Citera
2020-03-27, 09:19
Medlem
Citat:
Över 5.000 personer har anmält sig till Region Stockholm för att stärka vården under den pågående coronakrisen. Sedan onsdagens presskonferens med regionens hälso- och sjukvårdsdirektör har siffran mer än fördubblats.

– Jag tror att många av oss nästan handlade på reflex, säger läkarstudenten Vilhelm som är en av de som anmält sig.
https://www.dn.se/sthlm/over-5000-har-anmalt-sig-for-att-forstarka-varden-i-stockholm/
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Sydkoreas active cases har sjunkit från ca 7400 till drygt 5000. Hur menar du inte detta är ett sätt fram till vaccin finns om 1,5 år?
Fungerar det för Sydkorea är det givetvis bra. Men väldigt stora ansträngningar under väldigt lång tid krävs och dessa kan komma att behöva ökas ifall antalet fall globalt ökar i form av rigorösa gränskontroller.

Men rent teoretiskt låter det trevligt om man lyckas nå flockimmunitet genom att majoriteten vaccineras då vi inte exakt vet vilka följdeffekter Covid19 ger.

Om de sen klarar att uthärda tills vaccinet kommer är en annan fråga, vi får väl se, skulle tro man har ungefär samma utveckling som Kina, man bromsar men kan aldrig lyckas stoppa spridningen helt.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men samtidigt är det ju tomt i paritet med Wuhan på Stockholms gator nu. Helt utan utegångsförbud. Bara i SL-bussarna är det trängsel, då folk fortfarande måste åka till jobbet. Eller måste inte definitivt, men alla har ju inte sjukskrivit sig än - trots möjlighet till fusk..

Värnpliktiga förväntas ju inte tänka själva så de får ju order även i vanliga fall.

Jag kan inte svara på hur mycket folk det är inne i city, då jag jobbar hemifrån sedan några veckor.

Men under mina motions promenader utanför tullarna så har jag noterat att det är mycket folk i rörelse. O att de även är sociala.

I går kom en av grannarna från byggvaruhuset med virke på släpet. Så det gäller att passa på när det kan jobbas på distans.

Så inlåsta är de inte.
Citera
2020-03-27, 09:20
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Vadå, hör du till kategorin klättra på väggen av att inte ha något att göra, eller?
Se det som lite extra semester mellan arbetsvarven alternativt söka jobb då.. det viktigaste är väl att du har tak över huvudet samt tillgång till mat, eller tänker du gnälla på allt du varit van att ha tillgång till?
Jag har egen gård, skog och 1500m badstrand, som närmast 35 från huset. Jag klarar mig bra men som vuxen kan jag bry mig mer än att bara mina egna omständigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Tack för ditt briljanta bidrag men nu diskuterar vi den faktiska situationen som uppkommit och olika länders åtgärder för att begränsa smittspridningen.
Kina har inte löst någonting. De har fortfarande 1.4bn människor utan immunitet mot en sjukdom som snart är lika vanligt som influensa.

Gränserna mellan länder är nu stängda. Åtgärder nu påverkar bara smittspridning inom sitt eget land. Kina har aldrig tagit ansvar för någon annan än sig själva, och det är samma visa nu. De vill att västländer ska ta till drakoniska åtgärder, för att skydda Kina mot smitta, och för att en ekonomisk nedgång i väst gynnar dem geopolitiskt.

Kina är nämligen en auktoritär regim som till skillnad från oss kan hålla igång sin ekonomi trots inhemsk smitta, genom att mörklägga och röja undan nya fall, och visa upp en falsk bild av att smittan är under kontroll i områden där de styr informationsflödet.

Om man går på narrativet att Kina blivit en barmhärtig samarit, som plötsligt är experter på att värna om enskilda medborgare och deras hälsa, och som med demokratiska medel kan stoppa smittspridning motsvarande influensa i en population av 1.4bn personer som spottar öppet på gatan och harklar sig i ansiktet på varandra på bussen, då går man fan på vad som helst.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
en på miljonen, folka kan dö knall och fall utan synlig orsak ibland och det gäller även en coronasmittad 16 åring...

Vad skulle det kunna bero på? Mycket virus har betydelse det är omvittnat. Men kan de vara så att de tagit djupa andetag och fått ner det i lungorna så smittan tar sitt fäste där direkt.
En 16-åring som hånglat med en annan smittad i stället för att bara passerat förbi en som nyser eller fått det på händerna??

1. direktkontakt med smittads andning och vätskor
2. pratat en stund med någon smittad och inandats dennes utandningsluft
3. bara fått lite på de egna händerna
4. fått ner det i magen genom mat
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag går inte efter vem som säger eller gör något. Inte efter personen utan handlingen.
Jag anser att Sverige i denna situation borde stängas ja.
Hela ekonomin ska raseras med allt vad det innebär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in