2020-03-27, 09:20
Medlem
Overminds avatar
Jag förstår inte hur viruset kan agera så olika. Nån 40+ årig gubbe som insjuknat som bor i Berlin (Svensk) och han var lite förkyld och så en 21 årig tjej och en 16 årig tjej utan inga underliggande sjukdomar de dör...
Citera
2020-03-27, 09:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Snarare tvärtom - folk lever som vanligt i Sverige. Varför är du bara här för att provocera? Kämpar du med din sexualitet? Psykisk ohälsa?

Ja. 16-åring död. Det motstrider precis all info vi fått av ledare. Enligt dom drabbar de bara sjuka och äldre, något jag vetat varit osant sen januari.

Fortsätt suga på statens dase och svälj allt du

Denna 16åring kan mycket väl ha andra sjukdomar i botten. Det vet vi inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
De har munskydd och andningsmasker allihop i Asien.

Japanerna har haft munskydd i offentliga miljöer i 30 år nu typ. Ingen vet varför då de ändå aldrig närmar sig varandra. Inte ens gifta par delar säng i Japan.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har gått från att tycka regeringen och våra myndigheter behandlar denna corona-kris väldigt dåligt till att börja förstå varför dom inte sätter oss i karantän och stänger ner samhället.

Redan nu när man pratar med kompisar som suttit själv-isolerade från samhället i 2 veckor så ser man att folk börjar ångra sig och se det som totalt onödigt eftersom siffrorna i regionerna där dom bor är stabila med väldigt liten stigning eller ingen stigning alls. Man ska sätta samhället i karantän vid precis rätt tillfälle alternativt sätta regioner i karantän medans andra regioner får fortsätta som vanligt.

Personligen har jag varit isolerad från jobb och samhälle i två veckor och börjar redan ifrågasätta varför jag ens gör det. Skåne har knappt någon tillväxt i bekräftat smittade eller döda pga viruset, och vi har ingen allmän spridning av corona. Varför ska vi sitta instängda och skada får lokala ekonomi?m Om det blir värre ska vi absolut stänga men nu borde direktiven vara att gå ut och göra som vanligt. Vi har ingen spridning i Malmö, gå ut och handla och sätt sprätt på era löner.

Bra där! Detta med tajming är otroligt viktigt och det fattar FHM/Anders Tegnell. Folk kommer att få se detta världen över inom kort, när människor i högre takt börjar skita i karantäner och spridning fortsätter. Då kommer det visa sig hur stor skada en för tidig karantän fått.

Vi ser ut att närma oss ett läge när vi behöver karantän i Sverige snart också. Men inte än. Och inte överallt.

Till sist kommer även alla okunniga i den här tråden, och i samhället i övrigt, också att fatta att man inte kan vara så kategorisk gällande detta. Men det kommer ta sin tid. Varpå man kommer att gnälla på något annat man egentligen inte begriper sig på istället.

Kudos till dig för att du kommit till insikt och delar med dig.
Citera
2020-03-27, 09:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Haha, återigen klara du inte av att svara på frågan. Patetiskt.

Jag kan tala om för dig att med svensk förhållning till smittspridning hade inte antalet nya fall/dag i Kina varit kring 70 st. Snarare mellan 70 000-700 000 st. Globalt hade vi börjat räkna miljoner för längesen.

Det är ingen som har sagt att Sverige är ansvarigt för något annat lands kollaps. Men vi kommer vara ansvariga för vår egen kollaps och för att den blir brutal även fast det funnits alla möjligheter att begränsa skadorna.

Att diskutera med dig är som att diskutera med en politiker som har alzheimers.
Nej, men alla andra länder har ju lyckats där Sverige som enda land kommer att misslyckas.
P g a våra inkompetenta myndigheter.

Hurra för alla duktiga länder utom Sverige!
Citera
Medlem
Govas avatar
Är det mkt folk i t-banan och city?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fungerar det för Sydkorea är det givetvis bra. Men väldigt stora ansträngningar under väldigt lång tid krävs och dessa kan komma att behöva ökas ifall antalet fall globalt ökar i form av rigorösa gränskontroller.

Men rent teoretiskt låter det trevligt om man lyckas nå flockimmunitet genom att majoriteten vaccineras då vi inte exakt vet vilka följdeffekter Covid19 ger.

Om de sen klarar att uthärda tills vaccinet kommer är en annan fråga, vi får väl se, skulle tro man har ungefär samma utveckling som Kina, man bromsar men kan aldrig lyckas stoppa spridningen helt.

Flockimmunitet funkar inte med covid-19, inte heller vaccin som det ser ut.
Lösningen är bromsmedicin och den kommer snart.
Citera
2020-03-27, 09:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
I värsta fall svetsar man igen dörrarna. Funkade i Kina.

Ja, det är ju inte lätt att städa upp nu. Vi såg vad som hände i Kina, men lärde oss inget. Länge lyckades ett antal grannländer till Kina hålla smittan borta genom mycket hårda reserestriktioner som sattes in tidigt, men slappheten i Europa utlöste pandemin.

Hade Sverige stoppat sportlovsresorna till Alperna hade det funnits en chans, men jag håller med om att det varit kört ett tag nu. Dock kunde man väl i alla fall försökt skademinimera. Åtminstone kunde delar av landet ha hållits helt smittfria, t.ex. Gotland, Norrbotten och en del andra landsbygdslän kunde ha fått slippa detta, eller rättare ha fått skjuta det på framtiden (vilket ger möjligheter att förbereda sig bättre).

Jämtland kunde förmodligen vara helt smittfritt idag ifall man stoppat liftarna. Nu är det istället ett av de värst drabbade länen.

Jag förstod hela tiden att detta skulle bli mycket värre i Europa och då i synnerhet i Sverige än i Kina. Beroende på mesiga styrande.
Citera
2020-03-27, 09:23
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jag är en av "alarmisterna" här och jag tycker inte att en 16-åring (julia) av frankrikes 1700 döda är katastrof.
Problemet är att jag med min höga IQ, läsförståelse och förmåga att sortera information förstår att om fyra dagar har två 16-åringar dött, om åtta 4, om 16 8st osv...

Karantän är nödvändigt. Med min kristna värdegrund sätter jag människor framför pengar...
Citera
2020-03-27, 09:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Snarare tvärtom - folk lever som vanligt i Sverige. Varför är du bara här för att provocera? Kämpar du med din sexualitet? Psykisk ohälsa?

Ja. 16-åring död. Det motstrider precis all info vi fått av ledare. Enligt dom drabbar de bara sjuka och äldre, något jag vetat varit osant sen januari.

Fortsätt suga på statens dase och svälj allt du

Men nu är det ju faktiskt så att den där 16-åringen t ex kan ha haft ett dolt okänt hjärtfel. Det händer att 16-åriga fotbollspelare plötsligt dör knall och fall under träning just av okända medfödda hjärtfel.
För att en 16-åring dött under ett Covid-19 insjuknande betyder inte att det var enbart Corona viruset som orsakade hens död.
Eller att alla andra 16-åringar riskerar att dö av Corona. Eller riskerar att dö under fotbollsträning.
Citera
2020-03-27, 09:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, men alla andra länder har ju lyckats där Sverige som enda land kommer att misslyckas.
P g a våra inkompetenta myndigheter.

Hurra för alla duktiga länder utom Sverige!

Sverige kommer i längden klara sig bättre än länderna som stänger ner mest. Det är självklart att enbart immunitet kan rädda dödstalen
Citera
2020-03-27, 09:25
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag förstår inte hur viruset kan agera så olika. Nån 40+ årig gubbe som insjuknat som bor i Berlin (Svensk) och han var lite förkyld och så en 21 årig tjej och en 16 årig tjej utan inga underliggande sjukdomar de dör...
Det finns många gamlingar som klarar sjukdomen, fokusera inte på undantagen.

Att man inte är diagnostiserad med någon sjukdom betyder inte att den inte finns, det kan ju vara relativt nytt som exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in