2020-03-25, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Man kan ju hoppas på en sån enkel sak som att vi inte kindpussas kan vara en stark bidragande orsak. Borde vara ett perfekt beteende för att smitta runt det här viruset.

Det säger sig ju självt, om man kollar var detta exploderat så är det där folk lever tätt tillsammans. Det slår mot länder med hög befolkningstäthet. Sverige ligger på plats 158 av 196, jämför denna karta med Coronas utbredning, ganska slående faktiskt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_befolkningst%C3% A4thet
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tyvärr kommer ingen av de skyldiga att få stå till svars.

Nej, varken Tengele, Ollongren eller Svetsaren kommer någonsin att ställas till svars.

Jag kan bara hoppas att mina gamla föräldrar klarar sig.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Smittskyddsinstitutet i Wuhan kartlade virusets genetiska kod.
Shi Zhengli på Smittskyddsinstitutet fruktar dock att vi har en lång kamp framför oss mot framtida utbrott av andra coronavirus. Hon uppskattar att det finns cirka 5 000 olika varianter av coronavirus hos fladdermöss runtom i världen.Detta är bara toppen isberget, säger hon. Coronavirus kommer att orsaka fler epidemier. Det är därför vi måste hitta dem innan de hittar oss.

Covid-19 var till 96 procent identiskt med det virus som Shi Zhengli och hennes kolleger funnit i fladdermössen i Yunnan.

Många kineser gillar att äta vilda djur, men den 24 februari beslutade Kina att förbjuda all försäljning och konsumtion av den typen av kött.

https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-som-knackte-coronavirusets-kod/

Ja, Kina har haft sådana förbud även tidigare, t.ex. efter Sars men tyvärr hävt dem.

Här är en intressant intervju med en indisk doktor där man jämför corona med sars. Lämplig att se för förnekare som påstår att detta är en vanlig influensa.

https://m.youtube.com/watch?v=9Zz1_ot0rdE
Senast redigerad av ganglere2 2020-03-25 kl. 11:25.
Citera
2020-03-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag har varit hemma i två veckor. Har en svajig feber som kommer och går. Lite hosta men inte mycket. Tar mitt ansvar. Bor i Gbg som än så länge verkar ha klarat sig väl.

Men jag får inte testa mig. Jag vet inte vad jag har. Virus, influensa, förkylning?

I vanliga fall hade jag tryckt i mig en Ipren, och knatat till jobbet, så jäkla sjuk är jag inte. Men det är förenat med gatlopp idag. Håller mig hemma trots ekonomisk panik. Är ju sann lutheran. Gör som man ska.

Om jag återvänder till jobbet och en kollega insjuknar dagen efter, även om det bara är en förkylning, kommer finger pekas på mig.

Detta icke-testande leder till misstänksamhet, fingerpekande, diktatoriska tendenser, misstänkliggöranden.

Man kan inte försvara sig.

Detta är effekten av regeringens politik. Vänta bara, så får vi välkomna Stasi-liknande angiverier när folk ska smittspåra sig själva. Vänskapsband som bryts, kollegor som sneglar snett, familjemedlemmar som pekar finger mot andra familjers kompisar.

Så blir det nog. När ingen vet vem som är smittad och vem som har allergi, blir alla med den mildaste åkomma lika misstänkta som paria.

Fan vad jag vill ha det där testet. Nu.

Men nejdå, vi ska göra vår plikt, men aldrig någonsin får vi kräva vår rätt.

Ur editorial hos CNN som inte går att länka:

Om du inte har Covid-19 har du ju tydligt en annan underliggande sjukdom vilket innebär livsfara om du blir smittad. Du ska inte vistas bland folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag jobbar inte i vården och är inte medicinskt utbildad, så jag kan inte säga något tvärsäkert om det här, men rimligen kan man dö utan att först ligga på IVA.
Rimligtvis dör de allra flesta utan att vara i närheten av intensivvård.
Citera
Medlem
POSITIVA BESKED – VÅRDPERSONALEN KAN TESTA SIG SJÄLV OCH DET FINNS TILLGÅNG TILL ANDNINGSSKYDD

Vårdpersonal kan redan utföra provtagning på sig själv för att se om man smittats med corona.

– Det är på plats. Vi håller på att börja använda det redan nu, säger statsempidemiolog Anders Tegnell till SVT.

Anledningen till att det är så viktigt för personalen inom sjukvården och äldrevården att kunna testa sig är för att säkerställa att man inte är smittad och sprider smittan vidare.

– Vården vet om den kan fortsätta jobba och då kan man hålla ett mycket bättre bemanningsläge. Det ökar säkerheten för patienterna och personalen, säger Tegnell.

Även när det gäller andningsskydd ser det i nuläget positivt ut enligt statsempidemiologen.

– Signalen i dagsläget från vården är att det finns tillräckligt med skydd för personalen, säger Tegnell till SVT.
Citera
2020-03-25, 11:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Återkommer till diskussionen om mild. Lite kul att läsa vad Anders Tegnell sade 2010, ett år efter svininfluensan.

https://www.lakemedelsvarlden.se/beredskapsovningen-ett-ar-efter-pandemin/

Är det verkligen samme man?
Citera
2020-03-25, 11:06
Medlem
Denne Anders Tegnell har gått från okänd till nationalhjälte på kort tid.

Har fått en del kritik men det är av mindre vetande alarmister. Låt experterna göra sitt jobb ifred då kommer allt bli bra till slut.
Citera
2020-03-25, 11:07
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Var kommer den siffran ifrån? Som sagt, det dör runt 1700 italienare om dagen i normala fall. De redovisar nu runt 700 döda av/med corona om dagen. Jag förstår mycket väl att en del av de 700 kanske hade dött samma dag i alla fall, men var snäll och redovisa faktaunderlaget till din siffra 1%.
Varje år avlider ungefär 550 000 italienare. Nu har knappt 7 000 bokförts som avlidna MED coronaviruset (varav bara en del AV Covid-19). Mortaliteten i Italien har ökat med mellan 0.7% och 0.9% om året de senaste åren. Ingenting onormalt har hänt i år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Men det var inte från iva? Bara begravning?
Inte iva nej. Men han säger i inslaget att de varit och filmat igår där så det kanske kommer ett inslag.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
Nej sluta sprid osanningar, då måste 95% av alla bli immuna innan flockimmunitet uppstår och då har ju redan alla smittats och de som dött dött..Sen blir man inte livslångt immun mot detta, om man ens blir immun alls vilket ingenting tyder på då flera blivit sjuka återigen.
Det finns rapporter om att 14% av de som varit sjuka i Covid19 i Kina återigen blivit smittade.
Citera
2020-03-25, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Denne Anders Tegnell har gått från okänd till nationalhjälte på kort tid.

Har fått en del kritik men det är av mindre vetande alarmister. Låt experterna göra sitt jobb ifred då kommer allt bli bra till slut.
Javisst, ska nu ta mig till lunchrestaurang och käka buffé, men lovar hålla avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in