2020-03-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Är riktigt orolig för situationen ute i Järva, kompis mamma är undersköterska på Danderyd och det är en enorm anstormning av sjuka från de områdena. Fast de egentligen inte skall åka till dit om de har Corona. Finns risk för mkt stor spridning där, krävs någon form av större informationskampanj eller stänga alla skolor o lokaler etc där ute.

Good luck with that. När det gäller svenskar så kan man bota mycket med information, inte så då det gäller "svenskar".
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Är riktigt orolig för situationen ute i Järva, kompis mamma är undersköterska på Danderyd och det är en enorm anstormning av sjuka från de områdena. Fast de egentligen inte skall åka till dit om de har Corona. Finns risk för mkt stor spridning där, krävs någon form av större informationskampanj eller stänga alla skolor o lokaler etc där ute.

Att det skulle bli kaos och total okontrollerbar smitta när skiten träffar orten var nog alla beredda på tyvärr. De flesta åker ju till lättakuten och akuten direkt, inte ringer dem 1177 iaf.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det handlar inte om antalet smittade eller för den delen avlidna.
Det handlar om andelen som behöver IVA.
Detta har sagt sedan februari.

Det dör 8 miljoner människor om året världen över.. i rökningen. Ja, men de behöver inte IVA.
Antalet personer med Covid19 som behöver IVA ökar något enormt för varje dag som går.
Vilket jag skrev förra veckan i mina beräkningar (10x för en kvot) och som du förnekade.

Nu ser du att jag hade rätt och du hade fel...igen.
Man kanske inte ha lagt ned 6 av 7 intensivplatser senaste 30 åren. Vi kanske borde ha haft bara 40% så många vårdplatser per invånare som genomsnittet i OECD. Vilka var det som hela sina liv röstade för att göra så? Som man bäddat får man ligga.
Citera
Medlem
Skulle in i en studio idag för att vara med i ett reportage. Innan jag kom in frågade de om jag känt av någon förkylning eller om jag nyligen varit i skidresa i Österrike. "Nej", sa jag och fick komma in.

Tyckte bara frågorna var så klassiska.

1. Många agerar fortfarande som om viruset inte kan smitta asymptomatiskt. Sen om jag känt av en förkylning hade jag väl självklart avbokat intervjun.
2. Man antar att de flesta i Sverige som är smittade har blivit smittade i utlandet, vilket uppenbart varit felaktigt ett bra tag nu.

Sen väl inne frågade någon om de skulle komma med en kopp kaffe åt mig? "Öh, nej tack!" och sen sa de "här hälsar vi inte på varandra med handskakning längre" som om det skulle vara någon extrem åtgärd. Det har jag antagit varit självklart i flera veckor nu, men knappt mött någon där man normalt sett hade skakat hand på ett par veckor. Samtidigt som de öppnade alla dörrarna med bara händer på stålhandtag.

Det är som om folk inte lyssnar på vad som faktiskt är enkla, effektiva åtgärder för att förhindra smitta, utan hellre väljer ut de åtgärderna de tycker passar de. Som folk som använder handsprit hur ofta som helst, men i övrigt agerar helt fel i nästan alla avseenden.
Senast redigerad av 235711 2020-03-25 kl. 11:16.
Citera
2020-03-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det säger sig ju självt, om man kollar var detta exploderat så är det där folk lever tätt tillsammans. Det slår mot länder med hög befolkningstäthet. Sverige ligger på plats 158 av 196, jämför denna karta med Coronas utbredning, ganska slående faktiskt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_befolkningst%C3% A4thet

Vatikanstaten kan alltså bli utrotad. Skulle man ha något att fira.
Citera
2020-03-25, 11:12
Bannlyst
Det är verkligen otroligt komiskt.

1 - Om jag har corona, när kan jag smitta andra?
Svar: även när jag är asyntomatisk.

2 - "Om du känner dig sjuk stanna hemma. Men om du efter 2 dagar mår bra gå tillbaka till jobbet".
Visst, nu vet jag att jag inte hade corona. Case closed.

Jävla troll.
Citera
2020-03-25, 11:12
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Du besvarade inte min fråga: Var skrev jag att jag inte kommer ihåg när jag blev vaccinerad? Sedan skriver du att jag hoppar på dig. Samtidigt kallar du mig för "vänstervriden ärthjärna" och "lågintelligent".
Vem hoppar på vem?

Var skrev jag isåfall nånting om blöjbyten och att barn vet sitt bästa? om du ska vara sån.
Citera
2020-03-25, 11:13
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det där sista, det undrar jag också!
Om man varit smittad utan att bli sjuk så kan jag föreställa mig två olika förklaringar, men jag vet inte om jag förstått det rätt:

1. Man har en "partiell" immunitet tack vare tidigare infektion med de närbesläktade SARS-CoV-1 och MERS-CoV virusen eller mera avlägsna släktingar som cirkulerar i befolkningen som förkylningsvirus utan att ge särskilt svår sjukdom.

2. Mängden smitta var så liten att det egna immunsystemet hann reagera innan man märkte några symptom. Men då är frågan om den reaktionen räcker för att ge tillräckligt med antikroppar (a.k.a. immunologiskt minne) ...tillräckligt för att ge utslag i testet.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad tror du om, ifall man fått i sig avdödat/försvagat virus? Typ från ytor där det varit ett par dagar?

Jag tror (det är ju det du frågar om!) att försvagat virus betyder precis detsamma som liten smitta, dvs liten mängd funktionsdugligt virus, och alltså går in under punkt 2 ovan.

Men förhoppningsvis kommer vi inom något år eller så ha tillgång till noggranna undersökningar som visar hur det förhåller sig med den saken. Jag inbillar mig alltså att detta coronavirus kommer att leda till ett kraftigt uppsving för forskning i virologi. I motsats till Ebola, alltså, som ju aldrig drabbade Västvärlden på riktigt. Tyvärr verkar det som om virologi blev ett underordnat forskningsfält efter Kalla Kriget och HIV-skräcken.

(Själv utbildades jag innan dess, på 1980-talet, militärt, för att hjälpa till att hålla rikets högsta militära staber funktionsdugliga också ifall Fienden skulle försöka slå ut oss med biologisk krigföring. Att mina kunskaper är "gamla" verkar alltså inte vara fullt så stort handikapp.)

Jag tror, för att nu vara tydlig med den saken, att rädslan för smittspridning via dörrhandtag och liknande är överdriven. Jag har, av det jag läst, fått intrycket att det framförallt är när man nyser eller hostar som man riskerar smitta andra med SARS-CoV-2. Plus, givetvis, när man kysser varandra, och när man spottar... Det sista gör man tyvärr en hel del i Kina.

Och jag tror på samma sätt att det är väldigt mycket större risk att sprida smitta via färska livsmedel, typ när man skär ingredienser till en sallad, än när man trycker på hissknappen i huset man bor i. Själv var jag på vintersemester i Spanien från trettonhelgen fram till början av mars, och jag gick helt över till att äta bara kokt och stekt mat när jag fattat vad som hänt i Wuhan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Javisst, ska nu ta mig till lunchrestaurang och käka buffé, men lovar hålla avstånd.

Bra! Vi måste alla hjälpas åt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varje år avlider ungefär 550 000 italienare. Nu har knappt 7 000 bokförts som avlidna MED coronaviruset (varav bara en del AV Covid-19). Mortaliteten i Italien har ökat med mellan 0.7% och 0.9% om året de senaste åren. Ingenting onormalt har hänt i år.

Det som gäller här gäller nog i Italien också, dvs sjukvården klarar inte någon ökning över normalt. Det är ju dessutom så att långt ifrån alla som får covid-19 dör. Fler klarar ju sig och även bland de som vårdas på sjukhus klarar sig många. Det gör ju att belastningen på sjukvården blir mer än 0,9 % ökning. Det blir dessutom en koncentrerad ökning till en kortare period som även det frestar på sjukvården.

Där ligger problemet.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varje år avlider ungefär 550 000 italienare. Nu har knappt 7 000 bokförts som avlidna MED coronaviruset (varav bara en del AV Covid-19). Mortaliteten i Italien har ökat med mellan 0.7% och 0.9% om året de senaste åren. Ingenting onormalt har hänt i år.

Roligt jämförelse. Älskar när någon drar märkliga paralleller.
Citera
Medlem
De måste upprätta fältsjukhus och tält i förorterna direkt och hålla smittan där. Informationen om förhållningsreglerna har antingen inte nått de boende eller så skiter de i förhållningsreglerna. Snart smittar de ner varenda jävla sjukhus i hela Stockholm.

Det här kommer att bli ett akut läge, var så säkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in