Citat:
Ursprungligen postat av
defenseur
Det där sista, det undrar jag också!
Om man varit smittad utan att bli sjuk så kan jag föreställa mig två olika förklaringar, men jag vet inte om jag förstått det rätt:
1. Man har en "partiell" immunitet tack vare tidigare infektion med de närbesläktade SARS-CoV-1 och MERS-CoV virusen eller mera avlägsna släktingar som cirkulerar i befolkningen som förkylningsvirus utan att ge särskilt svår sjukdom.
2. Mängden smitta var så liten att det egna immunsystemet hann reagera innan man märkte några symptom. Men då är frågan om den reaktionen räcker för att ge tillräckligt med antikroppar (a.k.a. immunologiskt minne) ...tillräckligt för att ge utslag i testet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Vad tror du om, ifall man fått i sig avdödat/försvagat virus? Typ från ytor där det varit ett par dagar?
Jag
tror (det är ju det du frågar om!) att försvagat virus betyder precis detsamma som
liten smitta, dvs liten mängd funktionsdugligt virus, och alltså går in under punkt 2 ovan.
Men förhoppningsvis kommer vi inom något år eller så ha tillgång till noggranna undersökningar som visar hur det förhåller sig med den saken. Jag inbillar mig alltså att detta coronavirus kommer att leda till ett kraftigt uppsving för forskning i virologi. I motsats till Ebola, alltså, som ju aldrig drabbade Västvärlden på riktigt. Tyvärr verkar det som om virologi blev ett underordnat forskningsfält efter Kalla Kriget och HIV-skräcken.
(Själv utbildades jag innan dess, på 1980-talet, militärt, för att hjälpa till att hålla rikets högsta militära staber funktionsdugliga också ifall Fienden skulle försöka slå ut oss med biologisk krigföring. Att mina kunskaper är "gamla" verkar alltså inte vara fullt så stort handikapp.)
Jag
tror, för att nu vara tydlig med den saken, att rädslan för smittspridning via dörrhandtag och liknande är överdriven. Jag har, av det jag läst, fått intrycket att det framförallt är när man nyser eller hostar som man riskerar smitta andra med SARS-CoV-2. Plus, givetvis, när man kysser varandra, och när man spottar... Det sista gör man tyvärr en hel del i Kina.
Och jag tror på samma sätt att det är
väldigt mycket större risk att sprida smitta via färska livsmedel, typ när man skär ingredienser till en sallad, än när man trycker på hissknappen i huset man bor i. Själv var jag på vintersemester i Spanien från trettonhelgen fram till början av mars, och jag gick helt över till att äta bara kokt och stekt mat när jag fattat vad som hänt i Wuhan.