2020-03-25, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Er det denne?
"Vårdpersonal i Bergamo vill att hela världen ska se pandemins härjningar i området."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR81wM/skrackfilmen-italienarna-vill-att-du-ska-se
Nej det är inte den. SvT har spelat in ett reportage men det är inte sänt ännu.
Citera
2020-03-25, 07:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
"Överdödligheten" t.f. av detta förkylningsvirus i Italien är 1% av den normala dödligheten. Och det är som sagt ingen överdödlighet utan dels ett avsiktligt systematiskt mätfel och dels sköra åldringar som avlider naturligt som vanligt i högst mogen ålder.

De senaste åren har mortaliteten i Italien ökat med mellan 0.7% och 0.9% om året, p.g.a. ökat antal äldre äldre. PANK PANIK PANIIIK!!!

Förra året avled det i medeltal 1770 italienare per dag. När då en farsot som det här skördar som i Italien den senaste veckan, runt 600 per dag, blir det missvisande att tala om 1 %. Man kan se det på italienarnas reaktioner och på saker som konvojer av militärfordon. Ifall det du säger stämmer, borde vi väl få se sådant varje år?

Också, du jämför ett helt års avlidna i Italien, med farsotens avlidna, som om det tog slut igår, men det gör det inte. Det kommer att fortsätta att dö människor.

En fråga - vad är ett avsiktligt systematiskt mätfel? Är det det faktum att italienarna har sagt att de räknar på avlidna som hade covid-19, men där man inte har fastställt den exakta orsaken? I så fall, tror du att alla andra länder gör det? Och går det ens att göra? Liksom, dog man för att man hade kol, fick covid-19 eller av att hjärtat stannade?
Citera
2020-03-25, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vem då?
Jeg kan ikke opplyse om navnet på vedkommende dessverre. Men det er en person som har veldig god greie på slikt.
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Ok. Takk!
Citera
2020-03-25, 08:02
Medlem
Covids avatar
Indier i slummen som överlever barndomen med kolera i princip överallt i omgivningen har starkt immunförsvar mot just den typen av bakteriell smitta, men har inget skydd alls mot ett sprillans nytt coronavirus.

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja det borde verkligen hjälpa. Hahaha. Att de bajsar på gatan lär med hjälpa.
Citera
2020-03-25, 08:03
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag har viss förståelse för tanken att undvika att sprida panik i samhället, men frågan är om inte det hade varit en mera effektiv strategi för FHM att använda från första början.

FHM kunde redan från början ha gått ut med:

Coronaviruset är farligt, vi saknar vaccin och mediciner mot det, risken att även du som är ung och frisk kan drabbas av allvarliga symptom som dubbelsidig lunginflammation är påfallande högt. Det krävs då ofta lång respiratorvård och även om du överlever finns risk för bestående skador på dina lungor.

Om du känner dig minsta sjuk, stanna hemma och undvik kontakt med andra människor!
Jag ifrågasätter om det är en fungerande strategi när alla har tillgång till alla andra länders media? Jag tycker det är ytterligare en missbedömning.
Citera
2020-03-25, 08:03
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Indier i slummen som överlever barndomen med kolera i princip överallt i omgivningen har starkt immunförsvar mot just den typen av bakteriell smitta, men har inget skydd alls mot ett sprillans nytt coronavirus.

Ja då är det ju synd det handlar om ett virus.
Citera
2020-03-25, 08:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Paniksyndrom:
Läser 0.0003% avlidna som 3000.0% avlidna!!!

Det handlar inte om antalet smittade eller för den delen avlidna.
Det handlar om andelen som behöver IVA.
Detta har sagt sedan februari.

Det dör 8 miljoner människor om året världen över.. i rökningen. Ja, men de behöver inte IVA.
Antalet personer med Covid19 som behöver IVA ökar något enormt för varje dag som går.
Vilket jag skrev förra veckan i mina beräkningar (10x för en kvot) och som du förnekade.

Nu ser du att jag hade rätt och du hade fel...igen.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-25 kl. 08:10.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Här har vi en tråd med 150 000 inlägg, där man citerar forskarstudier löpande, och så kommer du kaxigt in genom dörren och drömmer Wikipedia i bordet med en smäll. Du inser säkert inte varför, men det är ganska komiskt...

Jo, ett Coronavirus orsakar t.ex rinnande näsa Det rör sig om en kusin till det Coronavirus som orsakar covid-19.

Mitt personliga dilemma är att jag, nästan alltid har rinnade näsa och halsont under vinterhalvåret. Men skulle jag få hosta och/eller feber också så skulle alla alarmklockor ringa och jag skulle, givetvis, hålla mig hemma.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-03-25 kl. 08:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum

När sänds detta? Vilken reporter? Vore intressant med exempelvis josefsson i spetsen 🙄
Citera
2020-03-25, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är virusets fel, som triggare en naturlig och inärvd reaktion, som man inte kan stå emot. Det vill säga rädsla och vilja överleva, och skydda sin "flock" (familj i detta fall). Så det är naturligtvis pandemins fel i grunden.
Vare sig du eller någon annan är tvungen att agera på ett 'nedärvt' sätt; det är därför vi utrustats med hjärnor...
Citera
2020-03-25, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Smittspårning och daglig utvärdering av risker nästan från dag 1 då smittan kom till Sverige. Det är rätt snabbt. Hade Italien haft samma koll så hade vi heller inte haft så många importfall efter sportlovet.

Hade Italien haft koll så hade vi haft en långsammare spridning i Europa.
Italien hade i och för sig oturen att vara först. När influensan toppade noterade man ovanligt många fall av lunginflammation men drog inga slutsatser av det och fick på så vis in smittan i vårdsystemet. Så sjukhus mm blev alltså centrum för smittspridningen. Vilket man sedan försöka lösa genom att låsa in folk hemma. Det kanske hade räckt med uppmaningen håll er borta från sjukvården.
Citera
2020-03-25, 08:08
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Verkar trappa ner nu 3-4 döda om dan. Får väl gå tillbaka till jobbet, men det va spännande så länge det varade. Till hösten kör vi igen

Fick mail från kontoret som stängde av värmen på jobbet så att alla skulle jobba hemma.

Vi påbörjar en öppning av kontoret och vill börja med att 10 och 10 kommer in och jobbar från och med Torsdag.

Det känns som att faran är över i Skåne för tillfället, hoppas dom har rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in