2020-03-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Intressant artikel om varför vissa länder i Asien har lyckats så otroligt mycket bättre. Men försent nu, bara att hoppas på många lärdomar när detta väl är över.

Sammanfattning vad man gjort: Ungefär som Europa/Sverige, fast tvärtom, alternativt tidigare.

Coronavirus: What could the West learn from Asia?

https://www.bbc.com/news/world-asia-51970379
Det är inte för sent innan det är för sent. Skulle vi köra "Kina style" några veckor, så är vi tillbaka på nivån de och andra asiatiska länder är på nu. När vi nått den, då kör vi Sydkorea/Singapore style. De lever trots allt helk ok normalt ju, jämfört med tex Frankrike/uk osv. Vad dessa taktiker innebär går jag ytligt in på i ett annat inlägg nu inatt, sök min historik om du inte vet hur Sydkorea och Singapore klara biffen.
Citera
2020-03-25, 01:21
Medlem
Spanien har bett Nato om hjälp i kampen mot coronaviruset.
Citera
2020-03-25, 01:23
Bannlyst
Känd influenser hemma med sjuk Coronasmittad 9-årig pojke.
Även hon skriver om hur svårt det är att få hjälp och komma fram på 1177 trots alla experter sitter i TV och hänvisar folk att ringa dit.

Om det är så illa redan nu, hur kommer det inte att bli om några veckor?

Läs om hennes sons kamp mot Coronaviruset, hög feber och hosta.

https://mymartens.se/

https://instagram.com/mymartens?
Citera
2020-03-25, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tror absolut inte på flockimmunitet. I det här läget är det som att spela rysk roulett med människor. Ingen kan med säkerhet utgå från att covid- 19 beter sig som övriga virusinfluensor.
Men jag tänker mest. Nu är det väl försent.Det skulle ha gjorts från första början. Men att ta tester på miljoner människor är stört omöjligt.
Jag tycker att man iallafall kunde satsa pengar på att skicka hem ett testkit till var och en.
Pengar finns ju bara det att man väljer vart man skall placera dem. Kanske även produktion utav testkit är oöverkomligt.
Vettesjutton hur man skall tänka just nu.
Man kan ha gjort åt helvetet fel från början.
Skall bli intressant att se hur det utvecklas i Indien. Där har man varit mycket sträng på karantänområdet. Folk får inte ens gå till affärer och handla.
Där kan man ju sedan se hur sjukdomen utvecklas och kanske också se att de flesta redan hade smittats.
Se mitt svar precis ovan ditt inlägg jag svarar på nu. Det är inte för sent, men vi kommer dock få väldigt trist situation några veckor nu. Men Om vi skulle gå "Kina style" nu idag, skulle vi återfå kontrollen inom 2-3 veckor. Sedan köra Sydkorea style, Singapore style. Ju snabbare desto mindre lidande.
Citera
2020-03-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
De är tydligen mer bekymrade över sin image och rykten än att rädda liv och få saker att fungera.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/awEwnM/inga-planer-att-satta-stockholm-i-karantan

Olika krafter tvekar inte att skapa tvivel?!

Det är inte nåt jävla tvivel som gör att folk dör på våra, av feta politiker, misskötta sjukhus.

Sverige 2020.

Kritik och ifrågasättande av politikernas och myndigheternas agerande = hatstorm/ryska nättroll/etc...
Citera
2020-03-25, 01:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är ju väldigt lågt...

Sverige har väl snart 100 döda till helgen med en befolkning på 10 miljoner. Den stora losern måste ju helt klart vara Sverige som inte har kunnat skydda sina medborgare!
Citera
2020-03-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg er enig med deg. Mangel på smittevernutstyr og test-kit (og kanskje også mangel på kapasitet) er grunnene til at ikke alle som bør testes blir testet i Norge, etter som jeg har forstått.

Ikke alle blir testet i Norge, men når det er sagt, så har Norge nå testet 61 252 personer, mens Sverige har testet 14 300.
Citera
2020-03-25, 01:25
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
De kan nästan skriva längst ner i artikeln "... and Sweden is totally fucked", det finns ingen i världen som har varit värre på alla dessa punkter än Sverige!

Instämmer helt. Regeringen är trött på pensionärerna som äter ur deras skattkista varje år. Men det kan dom såklart inte säga öppet, det ser man instället på deras metodik.
Citera
2020-03-25, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
De är tydligen mer bekymrade över sin image och rykten än att rädda liv och få saker att fungera.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/awEwnM/inga-planer-att-satta-stockholm-i-karantan

Olika krafter tvekar inte att skapa tvivel?!

Det är inte nåt jävla tvivel som gör att folk dör på våra, av feta politiker, misskötta sjukhus.
Hvilken svensk side skriver aftonbladet om her (fra den linken du postet)?
Citat:
Ett sådant exempel är att en svensk högerextrem sajt just nu försöker sprida följande påstående som en del av en artikel som handlar om andra saker kopplade till Coronakrisen.
Citera
2020-03-25, 01:28
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg er enig med deg. Mangel på smittevernutstyr og test-kit (og kanskje også mangel på kapasitet) er grunnene til at ikke alle som bør testes blir testet i Norge, etter som jeg har forstått.

Jeg har lest om helsearbeidere i Norge med symptomer på forskjellige symptomer på luftveisinfeksjon som ikke har fått lov til å bli testet.

Her er det mye informasjon til helsearbeidere (et lite sitat fra dette under) https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-til-personer-som-er-smittet-eller-har-vart-utsatt-for-smitte/rad-til-deg-som-har-symptomer-pa-akutt-luftveisinfeksjon/
Jag personligen har hållt mig hemma eftersom jag träffar väldigt många inom olika riskgrupper. Om inte jag själv hållt mig hemma hade jag smittat många.
Får inte ens ta tester. Valt att hålla mig hemma själv och med mina chefers medhåll. En av cheferna är hemma nu. Sjuk.
Så ser det ut i Sverige.
Du får sitta hemma utan att veta vad du har, eller om du har covid-19. Hur länge skall man vara hemma, när är man frisk. Jag är osäker på om jag skall till jobbet. Känner mig definitivt inte helt frisk ännu. Livrädd att smitta.
Min familj har redan några stycken haft samma symtom som mig. En del lindrigt, en del mer som jag.
Citera
2020-03-25, 01:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är helt ok för mig att du har en helt annan syn på det här. Varken du eller jag har ett resultat att lägga fram på bordet svart på vitt.
Min mormor tas ju självklart hand om av vårdpersonal som i sig mycket väl kan ta med sig smittan varenda gång de kommer till arbetsplatsen.
Är man då rädd om riskgrupper. Nej det tycker jag inte att man är.
Där missar du hela samhällsbilden.
Jag pratar inte om min mormor. Jag pratar om allas mormödrar som befinner sig på olika vårdinrättningar med olika personal och alla de som har en massa olika hemtjänstpersonal.
Är det att sänka smittspridningshastigheten.
Nu får du allt ta och tänka om ett par varv till.

Ja, att färre besök genomförs på till exempel äldreboenden innebär färre potentiella smittöverföringar, att personal med symptom eller som är sjuka inte går och jobbar på äldreboendet innebär också färre potentiella smittöverföringar.

Det innebär inte att ingen blir smittad, det innebär att färre blir smittade samtidigt.

Det är du som inte klarar av ett komplext abstrakt tänkande, totalt omöjlig att föra ett intellektuellt samtal med, därför säger jag tack, men nej tack, fortsätt med ditt naiva tjatter med någon annan.

Kör sista ordet, jag bjuder på det, dumskalle.
Citera
2020-03-25, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Beror väl på vart du ska? Både OS och EM ställs ju in. Som sker under Juni/Juli. Så med all sannolikhet så lär det inte öppna några gränser, nej.

Jo klart gränserna kommer vara öppna. Em o Os ställs ju in för stora grupper av människor resar mellan länder. Men om det vore smart att resa är en annan femma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in