2020-02-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
För det första så är det väldigt svårt att beräkna dödlighet för influensa då det sällan anges som dödsorsak, man dör oftast av lunginflammation eller dylikt som i sin tur orsakats av influensan.

För det andra så drar vaccination ned den rapporterade dödligheten.

För det tredje så varierar dödligheten olika säsonger pga variationer i virussträngar och väder som påverkar både infektionsrisk och sjuklighet.

Alltså går det inte att kategoriskt ange tvärsäkra dödlighetstal. Men siffran 0.17% på global nivå och oaktat vaccination känns inte igen.

Jag litar mer på WHO än dig.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/influenza-(seasonal)
Det har du rätt i, hur man klassificerar dödligheten i influensa varierar från land till land, men min siffra på 0.17% gäller Sverige. Coronaviruset är beräknad till en dödlighet på 2%, den siffran gäller Kina, men då skall man beakta att Kina brukar rapportera ett 50-tal döda i Kina varje år p.g.a influensa och det på en befolkning på 1.4 miljarder, du gör matten !
Citera
2020-02-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Förhållandet upptäckta till återhämtade är så dåligt i Wuhan att upptäckta är till 90% bara dem som drabbats allvarligt.. Finns ingen annan förklaring sett till hur omvärlden reagerat på viruset.
Jo, lång inkubationstid samt lång tid från insjuknande till dess att man blir illa däran.
Citera
2020-02-01, 20:51
Medlem
Enligt mina beräkningar så följer inte virusets utveckling en logisk kurva. Antalet smittade borde plana ut mera kopplat till de förebyggande insatserna. Det verkar designat på något vis. Alltså ett laboratoriumxramställt virus. Det är otroligt många idioter i den här tråden men det tycks som vissa insett detta. Inom två till tre dygn kommer jag ha tillräckligt med data för att kunna dra mer definitiva slutsatser. Indexpatien i Sverige kommer bli allvarligt sjuk om 48-72 timmar
Citera
2020-02-01, 20:52
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det bör ha minst lika stor betydelse hur mottaglig någon är, status på immunförsvaret samt den mängd virus som överförs.

Det är väldigt komplext.

Jag tänker att;

A kan smitta B

A kan inte smitta C

I skenet av det är det stört omöjligt att räkna ut hur många som kommer att smittas, särskilt inte när vi också måste ta hänsyn till att de som har varit smittad eventuellt inte är mottagliga en gång till.

Räkna för all del, men försök inte att fastslå resultatet som en absoĺut sanning.

Jag kan bara svara på vad jag läst, om vi tar den första tysken som ett exempel.
Han vart smittad och när och hur låter jag vara osagt men att han blev sjuk efter 2-3 dagar kan inte stämma, men han var krasslig över helgen och gick till jobbet igen på måndag och kände sig ganska kry. Tydligen ringde kollegorna från kina och varnade, samma dag 27/1 en måndag visade det sig efter tester att han hade en hög koncentration av smitta även om han kände sig kry för att arbeta.
Kör Chrome med translate: https://www.stmgp.bayern.de/presse/bestaetigter-coronavirus-fall-in-bayern-infektionsschutzmassnahmen-laufen/

Så resultatet just nu är 7 smittade som mår bra och vad jag har läst om detta så är R0:2 eller 3.

Tyvärr så kan jag väl nämna att kinesiska myndigheter rekommenderar friskskrivna personer att undvika folksamlingar, det kan vara för de kan smittas igen för att undvika att viruset muterar.

Slutligen, tyskarna verkar klara sig bra, hade någon haft en uns av lunginflammation så hade de fått motmedel. Det ska man ha i åtanke om 100 personer har lunginflammation i ett svenskt samhälle, hur många kan man hjälpa och därför är R0 så viktig.
Citera
2020-02-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, vaccination drar inte ned den procentuella dödligheten.

Det stämmer att vaccination inte påverkar hur dödligt ett virus är men när dödligheten är beräknad på antal dödsfall som rapporterats och vaccinationsgraden gör att de som annars skulle riskera dött av infektion inte blivit infekterade så påverkas den rapporterade dödligheten. I mitt första stycke har jag ju poängterat att forskare har svårt att beräkna korrekt dödlighet.

Influensa är en av våra vanligaste dödsorsaker men det är svårt att mäta denna dödlighet.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/
Senast redigerad av ScroogeDog 2020-02-01 kl. 20:59. Anledning: Ord som tappats bort
Citera
2020-02-01, 20:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Influensa är ortomyxovirus, ncov är coronavirus. Olika familjer så jo, det är tillräckligt tidigt.

Jag backar på den, du har helt rätt.

Vi vill inte ha trådsanningar.

Coronavirus är inte influensa, kan inte bli influensa.
Citera
2020-02-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jo, lång inkubationstid samt lång tid från insjuknande till dess att man blir illa däran.

Det är inte lång inkubationstid. Den brukar vara mellan 4-7 dagar. den troddes vara längre tidigare. 14 dagar är undantaget och max.
Citera
Medlem
Arktizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Enligt mina beräkningar så följer inte virusets utveckling en logisk kurva. Antalet smittade borde plana ut mera kopplat till de förebyggande insatserna. Det verkar designat på något vis. Alltså ett laboratoriumxramställt virus. Det är otroligt många idioter i den här tråden men det tycks som vissa insett detta. Inom två till tre dygn kommer jag ha tillräckligt med data för att kunna dra mer definitiva slutsatser. Indexpatien i Sverige kommer bli allvarligt sjuk om 48-72 timmar

(FB) Konspirationer och alternativa teorier

OnT:

Att ni orkar fortsätta hetsa i tråden om domedagen och gud vet vad.
Fortfarande har INGEN utanför Kina dött. Unga och friska som smittas överlever sjukdomen trots "hemska försämringar". https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPW2wG/virusets-forlopp-kartlagt-blev-varre-dag-nio

Dom som dör av detta är gamla, multisjuka, kraftigt rökande eller har försvagade lungor som resultat av att dom lever i extrema luftföroreningar (som dödar 4000 kineser VARJE DAG).

När ska ni inse att detta inte är värre än en kraftig säsongsinfluensa?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden

Slutligen, tyskarna verkar klara sig bra, hade någon haft en uns av lunginflammation så hade de fått motmedel. Det ska man ha i åtanke om 100 personer har lunginflammation i ett svenskt samhälle, hur många kan man hjälpa och därför är R0 så viktig.

Det betyder iofs inte att faran är över vilket detta fall från USA visar.

Citat:
Doctors have shared new details about the first case of Wuhan coronavirus in the United States in a paper published Friday in the New England Journal of Medicine.

In the new report, doctors describe how the man progressed from initially mild, nonspecific symptoms to pneumonia on the ninth day of his illness.

Med andra ord så tycks det som om den dödliga lunginflammationen slår till rätt sent in i sjukdomsförloppet och kan göra det även om sjukdomsbilden varit mild i nio dagar.

https://edition.cnn.com/2020/01/31/health/washington-coronavirus-study-nejm/index.html
Senast redigerad av fernebo 2020-02-01 kl. 21:03.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför skulle det inte kunna finnas lika mycket smitta på en arm tillhörande en individ som själv inte börjar kopiera viruset, som det finns på ett bord som inte heller satt igång och kopierat viruset?

Jamen så kan du inte resonera, då är väggarna fulla med virus.. eller är de?

Tänk logiskt, en smittad person hostar och tar sig runt munnen och har händerna fulla med virus, kliver ur bussen och tar i handtaget, om du kommer efter och tar på samma ställe och sedan rör något ställe i ansiktet som ögon, mun eller näsa så blir du också smittad.
Eller om den personen hostar bakom dig, tyvärr men så är det.
Citera
2020-02-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag kan bara svara på vad jag läst, om vi tar den första tysken som ett exempel.
Han vart smittad och när och hur låter jag vara osagt men att han blev sjuk efter 2-3 dagar kan inte stämma, men han var krasslig över helgen och gick till jobbet igen på måndag och kände sig ganska kry. Tydligen ringde kollegorna från kina och varnade, samma dag 27/1 en måndag visade det sig efter tester att han hade en hög koncentration av smitta även om han kände sig kry för att arbeta.
Kör Chrome med translate: https://www.stmgp.bayern.de/presse/bestaetigter-coronavirus-fall-in-bayern-infektionsschutzmassnahmen-laufen/

Så resultatet just nu är 7 smittade som mår bra och vad jag har läst om detta så är R0:2 eller 3.

Tyvärr så kan jag väl nämna att kinesiska myndigheter rekommenderar friskskrivna personer att undvika folksamlingar, det kan vara för de kan smittas igen för att undvika att viruset muterar.

I Italien så har mannen lunginflammation och kvinnan har idag haft en episod av illamående och kräkning

https://roma.repubblica.it/cronaca/2020/02/01/news/coronavirus_il_bollettino_dello_spallanzani_coppia _cinese_in_discrete_condizioni_-247324840/
Citera
2020-02-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Det är inte lång inkubationstid. Den brukar vara mellan 4-7 dagar. den troddes vara längre tidigare. 14 dagar är undantaget och max.
Det var ett teoretiskt resonemang.du diskuterade vad som kunde ge dessa effekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in