Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Det bör ha minst lika stor betydelse hur mottaglig någon är, status på immunförsvaret samt den mängd virus som överförs.
Det är väldigt komplext.
Jag tänker att;
A kan smitta B
A kan inte smitta C
I skenet av det är det stört omöjligt att räkna ut hur många som kommer att smittas, särskilt inte när vi också måste ta hänsyn till att de som har varit smittad eventuellt inte är mottagliga en gång till.
Räkna för all del, men försök inte att fastslå resultatet som en absoĺut sanning.
Jag kan bara svara på vad jag läst, om vi tar den första tysken som ett exempel.
Han vart smittad och när och hur låter jag vara osagt men att han blev sjuk efter 2-3 dagar kan inte stämma, men han var krasslig över helgen och gick till jobbet igen på måndag och kände sig ganska kry. Tydligen ringde kollegorna från kina och varnade, samma dag 27/1 en måndag visade det sig efter tester att han hade en hög koncentration av smitta även om han kände sig kry för att arbeta.
Kör Chrome med translate:
https://www.stmgp.bayern.de/presse/bestaetigter-coronavirus-fall-in-bayern-infektionsschutzmassnahmen-laufen/
Så resultatet just nu är 7 smittade som mår bra och vad jag har läst om detta så är R0:2 eller 3.
Tyvärr så kan jag väl nämna att kinesiska myndigheter rekommenderar friskskrivna personer att undvika folksamlingar, det kan vara för de kan smittas igen för att undvika att viruset muterar.
Slutligen, tyskarna verkar klara sig bra, hade någon haft en uns av lunginflammation så hade de fått motmedel. Det ska man ha i åtanke om 100 personer har lunginflammation i ett svenskt samhälle, hur många kan man hjälpa och därför är R0 så viktig.