2020-02-01, 20:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
För hundrade gången.. Hur vet du det?
Vet du vad en hypotes är, dessutom en arbets-hypotes?
Citera
2020-02-01, 20:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Handhygien är absolut viktig!

Man det beror på att man lätt får viruspartiklar från slemhinnor på händerna. Inte att huden är primärt smittsamt

Förstår inte vad du menar med termen "primärt smittsam", även om jag har mina misstankar. Är bord "primärt smittsamma"?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det här är ingen vanlig influensa

Hur vet du att det inte kan bli en vanlig influensa?

Just nu är det inte en influensa öht.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
Och du menar att Google-sökningar är vårt sanningsvittne? Även du bör nyktra till!

Du kan försätta att vara en idiot eller så kan du ta reda på det.
Citera
2020-02-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Om människor bara kan kollapsa och dö på gatan . Hur många döda & kollapsade människor kan det inte finnas i deras hem?
https://youtu.be/03k7F3ygNAQ

Du vet inte orsaken... Kan ju vara hjärtattack. Det dör faktiskt folk i Kina varje dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast Corona/Wuhan-viruset är väl inte ett klassiskt influensavirus, men det var väl spanska sjukan, fast en värre variant?
Wuhanviruset är just ett Coronavirus. Spanska sjuka var ett H1N1 Influenza (typ A) virus (likt svininfluensan). Så det stämmer att Corona inte är ett influensavirus. Det är istället besläktat med virusen bakom SARS och MERS men också lindrigare förkylningssjukdomar orsakade av andra virus i coronasäktet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det ska väl du bara skita i hur långa inlägg jag gör eller vad det har för innehåll.
Läs inte då för fan.
Inlägget var inte ens riktat till dig. Det var till någon annan.

Tråden handlar inte om spanska sjukan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men du har ju inte en siffra rätt, vanliga influensa har en dödlighet på 0.17% , man befara att coronaviruset har minst tio gånger så hög dödlighet!

För det första så är det väldigt svårt att beräkna dödlighet för influensa då det sällan anges som dödsorsak, man dör oftast av lunginflammation eller dylikt som i sin tur orsakats av influensan.

För det andra så drar vaccination ned den rapporterade dödligheten.

För det tredje så varierar dödligheten olika säsonger pga variationer i virussträngar och väder som påverkar både infektionsrisk och sjuklighet.

Alltså går det inte att kategoriskt ange tvärsäkra dödlighetstal. Men siffran 0.17% på global nivå och oaktat vaccination känns inte igen.

Jag litar mer på WHO än dig.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/influenza-(seasonal)
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Definitionen på influensa.

Influensa är en luftvägsinfektion som återkommer regelbundet varje vintersäsong.

För tidigt att veta om novel coronaviruset är en influensa.

Amen

Influensa är ortomyxovirus, ncov är coronavirus. Olika familjer så jo, det är tillräckligt tidigt.
Citera
2020-02-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Varför inte ta världens befolkning på 7,53 miljarder, blir då ännu mindre. Jag brukar jämföra med provinsen istället eftersom den i stora delar är i karantän, 58 miljoner, eller staden på 11. Svårt ändå att jämföra då det är så tätbefolkat.

Problemet med din jämförelse är att viruset inte drabbat hela världen eller ens hela Kina ännu med full kraft och vi vet inte om Kina mörkar siffror. Förhoppnigsvis gör den inte det eller kan bromsas med kraftfulla åtgärder. Om den är riktigt smittsam och obehaglig så vet vi de rätta siffrorna om ett halvår men rekomendationen från svenska myndigheter nu är att tvätta händerna och avakta.

Du har säkert rätt där, det dör fler än 200 i trafiken i Kina var dag och då är ju frågan varför Kina sätter 60 miljoner människor i karantän, panikbygger sjukhus och inte säger att det är en ofarlig förkylning.
Jag har inte påstått att den är ofarlig, vilket inte heller vanliga influensa är, men man måste ha perspektiv innan man tror på en katastrof
Citera
2020-02-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summer24
Kanske för att den Svenska mentaliteten är att oavsett vad fan som händer, så är det TRYGGT, INGEN FARA och bla bla fucking bla! Säger inte att smittskyddsläkarns har fel men det känns lite tidigt att gå ut och säga att det inte är någon fara. Och lite tidigt att vara så stensäker på att den smittade tjejen ABSOLUT INTE har smittat någon annan under sin resa hem till Sverige. Eller är tjejen själv smittskyddsläkare och vet till 100 % att hon inte smittat någon? Inte ens Kineserna har varit 100 när det gäller hurvida man smittar under inkubationstiden, men Svenskarna ja dom vet allt.
Dessutom sumpar ju smittskyddsläkarna i Sverige en chans att styrka sin hypotes att det inte smittar före symtom genom att åtminstone kontrollera resenärer på samma buss. Kanske vill dom inte bidra till vetenskapen utan skickar det bara vidare till WHO för bekräftelse, kanske också billigast, USA får göra jobbet.
Citera
2020-02-01, 20:41
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om du hade läst mina inlägg så pratade jag om koncentrationen av viruspartiklar i cellerna hos en smittad person. Den stiger över tid och måste komma över en tröskel för att virus ska börja lämna dessa celler och denna person ska bli smittsam och smitta andra

Fattade du nu då?

Nej för det är så jävla dumt så det finns inte. Men fortsätt förenkla något extremt komplext med hur många faktorer som helst.

Du svarade heller inte på mitt inlägg överhudtaget. Denna "person" är olik väldigt många andra. Geografi, hälsa, boende, sjukdomar. Därav är ditt uttalande fortfarande dumt och du trollar i folk dumheter. Oacceptabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in