2020-02-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det handlar om masshysteri, drygt 12 000 smittade och drygt 200 döda borde inte få någon större effekt på världsekonomin om människor sätter saker och ting i dess rätta perspektiv. Jag förstår att oljepriset faller pga minskat resande men i övrigt nej. Människor kommer att konsumera varor och tjänster i samma utsträckning som tidigare.
Läget för svensk sjukvård är en annan femma, sjukvården har befunnit sig i kris länge och borde enligt min mening varit statligt istället för en kommunal angelägenhet.

Och om producenten av de varor vi konsumerar inte klarar av den produktionstakt som krävs för dagens västerländska livsstil, vad händer då? Om Hassan som kräver akutvård för sin fjärde son som har vanlig feber inte får det, vad händer då? Vad händer när Hassan och hans son blivit smittad av det nya Cornoaviruset och sjukhusen inte har kapacitet att vårda dom båda? Blir det någon skillnad när Nils, 30, är i samma situation och utvecklat lunginflammation - vad gör han då?
Citera
2020-02-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det här är ingen vanlig influensa

Det har jag heller inte påstått. I mitt ursprungsinlägg så jämförde jag den sjuklighet som hittills rapporterats för Coronaviruset utanför Kina med den man typiskt ser vid vanlig säsongsinfluensa.
Citera
Medlem
Verkar som att Nassim Nicholas Taleb och Joe Norman bl a bidrog till att få USA:s myndigheter att vidta åtgärder mot smittan: https://twitter.com/nntaleb/status/1223375381425684481

https://twitter.com/nntaleb
https://twitter.com/normonics

Hur går det för vetebröd- & kaffe-idioterna i det svenska ditot? Ska vi fortfarande flyga hit några hundra pers från Kina och släppa iväg dem utan karantän?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tråden handlar inte om spanska sjukan.

Det hoppas inte jag heller att den gör.
Men likheterna med Coronaviruset gör spanska sjukan synnerligen intressant.
Men så långt kanske inte du orkar tänka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
Skärp dig! Vad f-n har du fått detta ifrån? Det är sådana som du som far med en massa lögner och påhitt. Hur mycket har du sörplat i dig i kväll för att komma fram till denna fantastiska slutledning? Nu tycks du vara i det tillståndet att du bör gå och lägga dig samt nyktra till.
Du borde Vakna..Hela Sverige borde vakna,om nån som du?inte kan se verkligheten som Mörkas varje dag,men men,sov du.......👎🏿
Citera
2020-02-01, 20:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej. Att tvätta händerna med handsprit är bra året om, alltid. Men det har föga med poängen att göra. Smittorisken för en nysmittad är alltid extremt låg när det kommer till sedvanliga virutyper.

Fast återigen är det inte olika grader av en möjlig smittorisk jag och NurseRatched är oense om, utan hurvida viruset övertaget kan spridas via hud innan mellanhanden (ofrivillig ordvits typ) börjat producera kopior av viruset.

Min ståndpunkt är att om det kan smitta via ett bord som inte producerar egna kopior, kan också en arm som inte producerar egna kopior också smitta.
Citera
2020-02-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
För det första så är det väldigt svårt att beräkna dödlighet för influensa då det sällan anges som dödsorsak, man dör oftast av lunginflammation eller dylikt som i sin tur orsakats av influensan.

För det andra så drar vaccination ned den rapporterade dödligheten.

För det tredje så varierar dödligheten olika säsonger pga variationer i virussträngar och väder som påverkar både infektionsrisk och sjuklighet.

Alltså går det inte att kategoriskt ange tvärsäkra dödlighetstal. Men siffran 0.17% på global nivå och oaktat vaccination känns inte igen.

Jag litar mer på WHO än dig.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/influenza-(seasonal)
Nej, vaccination drar inte ned den procentuella dödligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Och om producenten av de varor vi konsumerar inte klarar av den produktionstakt som krävs för dagens västerländska livsstil, vad händer då? Om Hassan som kräver akutvård för sin fjärde son som har vanlig feber inte får det, vad händer då? Vad händer när Hassan och hans son blivit smittad av det nya Cornoaviruset och sjukhusen inte har kapacitet att vårda dom båda? Blir det någon skillnad när Nils, 30, är i samma situation och utvecklat lunginflammation - vad gör han då?
Ja och vad händer om en komet träffar jorden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det hoppas inte jag heller att den gör.
Men likheterna med Coronaviruset gör spanska sjukan synnerligen intressant.
Men så långt kanske inte du orkar tänka.

Nej, det är två olika virus.

Coronaviruset har mer gemensamt med bl.a SARS.
Citera
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har också följt honom på youtube samt twitter.
Usch vad ledsen jag blir, vad händer med honom nu?

Knepigt värre, det blir nog en längre tid inlåst, de kör väl på något BS om att han sprider dessinformation om hela händelsen och att han sprider rykten om den fina regimens...statens arbete...

Blir han inlåst och är, möjligen, sjuk, ja då är det nog sista vi sett av han.
Citera
2020-02-01, 20:48
Medlem
Förhållandet upptäckta till återhämtade är så dåligt i Wuhan att upptäckta är till 90% bara dem som drabbats allvarligt.. Finns ingen annan förklaring sett till hur omvärlden reagerat på viruset.
Citera
2020-02-01, 20:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du missförstår lite, det Nursratchet menade är att på huden finns det knappt någon smitta utan i det som vi kallar saliv och snor eftersom det är en droppsmitta, man nyser torkar handen och öppar en dörr, där har du smittan.
Om du vill undvika smittan så behöver du munskydd Klass2 minst(FFPV2) men gärna nivå 3 och täta ögonskydd och för en vettig sanering en/flera heldräkt, jag skämtar inte men vi är inte där än.

Varför skulle det inte kunna finnas lika mycket smitta på en arm tillhörande en individ som själv inte börjar kopiera viruset, som det finns på ett bord som inte heller satt igång och kopierat viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in