Citat:
Ursprungligen postat av
halvfestligt
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Jag är 30 år och har högt blodtryck, Utan medicin runt 150/85 med medicin 130/70
Kan få tryck upp till 230/120 uppmät 4 olika tillfällen, Vid stress/ oro
Bör jag anse mig själv vara i riskzon?
Jag är i en liknande sits, så om du får reda på fakta kring detta så vill jag gärna veta. Tills jag vet säkert vad som gäller, anser jag att vi tillhör riskgruppen.
Om era blodtryck är väl kontrollerade (150/85 är ju inte heller extremt ens det) och ni inte har andra vidhäftande sjukdomar, främst hjärt- eller lung- dylika (möjligen njurar, men det är mera teoretiskt), så är allt jag hört de senaste fyra veckorna (har av olika skäl följt det hela sedan början av februari, främst via medicinska youtubers inkl. JAMA och JohnsHopkins Public Health) att det *högst antagligt* inte är en betydande riskfaktor.
Säkrare än så kan ingen i dagsläget säga, materialet är inte analyserat i sådan detalj ännu.
Bra om detta får er att vara litet extra noggranna och förstå att "vafan, de' är ju bara 90åringar som dör" kanske inte är en så vettig attityd.
Illa om det får er stressade och oroliga - kom ihåg att sannolikheten 4 av 5 får ett lindrigt (nåja, här ingår ju nog de som känner sig rejält sjuka också) förlopp.