2020-03-20, 23:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Tack, jag försöker vara realist. I en helt surealisstisk omvärld.

Känner att jag också är där ;-)
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag tycker att tråden kanske borde fokusera på vad som händer i Stockholm. Vi har 100 IVA-platser, 40 var fyllda idag med Corona-patienter fram till idag, och nu strömmar det in 20-30 per dygn de kommande dagarna.

Notera att detta är till en redan överfull sjukvård där dessa 100 IVA-platser var mer eller mindre redan fyllda.

På Aktuellt ikväll klockan 21 så frågade de: När tror ni att ni i Stockholm behöver börja sortera ut patienter, och välja vilka som får vård och vilka som lämnas att dö? Svaret: Denna helg

Förstår ni? Vi är inte ens i början av detta, och 2-3 veckor efter Italiens kollaps minst. Men redan börja sortera ut patienter att dö, denna helg!
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hur skall man tolka reglerna, egentligen? Har en syster som jobbar i Nordnorge, inom hemtjänsten, och då är hon alltså "helsepersonell" och skall egentligen inte lämna landet. Nu avser hon avsluta sin korta sejour där uppe men vet inte då om hon kan resa hem, det kan väl inte vara något problem, eller hur? Om hon sedan vill återuppta sina korta extraperioder såsom hemtjänstpersonal i landet, blir hon då insläppt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det du talar om är egentligen det som du menar är att se till att på flit bli smittad.

Nej, det är inte alls vad jag talar om.

Jag tror kanske det är enklara om Dr. Osterholm svarar på det här, videolänk nedanfor.

https://youtu.be/E3URhJx0NSw?t=5414
Citera
2020-03-20, 23:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Någon som vet hur det har varit med Polismyndigheten?

Har många sjukskrivit sig eller rullar det på som vanlig eller som trasigt

I Norge är det problem iallafall.., Corona positiva kriminella som skiter i karantän.

(du får gå in på norsk msm o söka, det finns där)
Citera
Medlem
Får se om det stämmer överlag, i många kommuner i Stockholms län kommer 4 av 5 förskolor stänga på måndag.

Stämmer inte detta har jag en källa mindre att lyssna på.

Vart är remind me funktionen, lol!
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Nu är det såååå känsligt i Sverige att prata om etnicitet. Men borde inte om man räknar till procent mer invandrare bli svårt sjuka jämfört med den etniska svensken?? Tycker jag ser mer överviktiga kvinnor av afrikanskt,arabiskt och latinskt utseende jämfört med svensk i åldern 60 och upp?

Ser ALDRIG nån invandrarkvinna motionera när jag är ute och joggar, men alltid svensk gamla par. Många invandrare röker också som som fan.

Bland människor över 60 tror jag också att fetma är mer utbrett bland icke-etniska svenskar. Däremot är jag inte säker på att färre etniska svenskar mellan 12-30 är feta än icke-etniska svenskar som tillhör samma åldersgrupp.
Senast redigerad av AttCza 2020-03-20 kl. 23:42.
Citera
2020-03-20, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Vafan är det nu FHMs fel att det blir varsel också? Varför tror du FHM har varit så försiktiga med isoleringsåtgärder...?

Inte så jag menade, var väl otydlig.

Vi har så jävla svaga politiker att dom outsourcat allt till en (tidigare) obskyr statlig myndighet så dom själva skall slippa peka med hela handen.

Typiskt Svenskt och fegt. Därför kommer vi drabbas av Corona like a mother.
Senast redigerad av antisocial666 2020-03-20 kl. 23:44.
Citera
Medlem
Ingen rapport om nån svensk superspridare? Finns ju en italiensk (nr 1) o en brittisk som skrivits om i media.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Det er ikke noe som skjules. Det er da mange yngre personer som er dødd. Det er mange i 60-årene som er dødd. Det er mange i alle aldre som blir syke.

Det er så mange som krever intensivbehandling at snittalderen på de som omkommer, nødvendigvis må gå ned.

Det er ikke noe mystisk her.

1-2% dødelighet er ekstremt høyt for en pandemi, særlig for en sykdom som smitter like effektivt som dennne.

Här är siffror för Italien just nu.

Cases: 47,021
New cases: 5,986
Deaths: 4,032
New deaths: 627
% of deaths: 8.57%
Serious & Critical: 2,655
Recovered: 5,129

Hur tycker du att man ska beräkna dödligheten från dom här siffrorna?

Finns det något sätt att räkna så att det blir 1-2%?

Om man tar Deaths / (Deaths+Recovered) så blir det 44%.

Om man tar Deaths / Cases så blir det 8,5%.

Båda är missvisande IMO. Alla har inte fått en chans att tillfriskna ännu. Dom som just insjuknat kan ju vara döda inom två veckor. 44% borde vara för mycket och 8,5% borde vara för lite.

WHO angav dödligheten till 3,4% i slutet av februari, i huvudsak baserat på data från Kina.

Källor:
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Citera
2020-03-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Däör en och anna ung också.

Men du vet inget vad han kan ha haft för underliggande sjukdom.

Astma?
Diabetes?
Rökare?

Då mångdubblas nämligen risken att dö och då tillhör man riskgruppen oavsett ålder.

Lät mera på Tegnell som att alla såna här smittor har ett par som aviker och stryker med av bara farten typ. Snarare otur än underliggande.
Citera
2020-03-20, 23:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker att tråden kanske borde fokusera på vad som händer i Stockholm. Vi har 100 IVA-platser, 40 var fyllda idag med Corona-patienter fram till idag, och nu strömmar det in 20-30 per dygn de kommande dagarna.

Notera att detta är till en redan överfull sjukvård där dessa 100 IVA-platser var mer eller mindre redan fyllda.

På Aktuellt ikväll klockan 21 så frågade de: När tror ni att ni i Stockholm behöver börja sortera ut patienter, och välja vilka som får vård och vilka som lämnas att dö? Svaret: Denna helg

Förstår ni? Vi är inte ens i början av detta, och 2-3 veckor efter Italiens kollaps minst. Men redan börja sortera ut patienter att dö, denna helg!

Hoppas dom pumpar övriga fulla med Remdesivir åtminstone. Helst lite annat också, som Klorokinfosfat och Lopinavir. Men det är bara Remdesivir som fått godkänt här i Sverige mot Covid19...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in