2020-03-19, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Andra sociala normer och generationsboenden är väl inte till italienarnas fördel.

Ser inte hur det skulle vara någon fördel att istället ha alla gamlingar samlade i boenden m.m. som i Sverige? Kommer smittan in i sådana är det garanterat värre än att folk har sina äldre släktingar boendes hemma som i Sydeuropa.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Nä, den kommer att döda lika många svenskar som spanskan, i ett enda svep, trots bättre kunskap och överlägsen sjukvård. Corona är i själva verket värre än spanskan.

Du måste ändå fatta att man inte stänger ned Europa och USA för en jävla säsongsinfluensa??
Jag låter mig inte påverkas av hysteriska nerstängningspolitiker.

Min metod är en strikt medicinvetenskaplig vässad Occhams rakkniv för att på bästa sätt lugna en allmoge i upplösningstillstånd som springer omkring med hötjugor.

Influensor kommer och går men massinvandringens obotliga skador består. Tro mig.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Kan stämma att de dött såpass många under riktigt kraftiga influensasäsonger. Nu dör fortfarande ca 500 personer per dag från COVID vilket skulle innebära ca 90 000 döda under en liknande säsong oktober-mars. Och det är med endast 35 000 bekräftade fall jämfört med influensans siffror på flera miljoner.

Hur tror du det blir när lika många eller fler blivit smittade av COVID? (vilket lär ske då viruset är flera gånger mer smittsamt än influensa).

Är det verkligen flera miljoner som årligen testas för influensa i Italien, med positivt provsvar? Låter väldigt mycket. Varifrån kommer dina siffror? Det rör sig antagligen om flera miljoner som drabbas ja, men även för Corona finns ju ett mörkertal.

Jag tror inte att 500 per dag kommer dö av Corona i Italien från oktober till mars.
Citera
2020-03-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Karantän vore katastrof för Sverige, både gällande folkhälsan och rent ekonomiskt.
Jag själv kan inte leva utan min träning. Jag har ju fan fått "hamstra" sand och sten, utifall gymmet stänger ner. Har plockat på mig över 10 stora kassar med sand, ska även fixa några 20-40kg stenar.
Detta ska sedan förpackas i väskor och annat, som sedan blir temporära träningsredskap, baldn annat brorsans gamla hockeybag. Utegym räcker inte på långa vägar för folk på min nivå, det är flugvikter där.

Klart att folk mår dåligt om det stängs ner. Speciellt folk som redan är ensamma och inte har någon familj, precis som du säger är det livsfarligt. Sedan vill jag inte ens tänka på resten av konsekvenserna, de ekonomiska. Redan innan krisen hade vi nästan 200 kommuner som gick med underskott, rån i mängder, våldtäkter i mängder, bostadsbrist på 8 år, dödsskjutningar av 15 åringar osv...
Ja äntligen någon som tänker lite liknande. Fattar inte regeringen vilken situation människor hamnar i. Arbetslöshet -ångest - depression. Vi pratar om psykisk ohälsa. En siffra som redan är på en hög nivå i landet. Jag har full förståelse för att äldre och sjuka så få rätt hjälp. Därför tycker jag man ska erbjuda den absolut bästa vården på en isolerad plats. Inte där fet befinner sig individer som viruset inte rår på. Fortsätter det här i några månader kommer den psykiska ohälsan drabba sjukvården så det skriker om de.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Man tippar att Corona kommer tillbaka i höst. Spanskan kom tillbaka 3ggr. Först om Corona kommer tre ggr kan vi sätta oss ner och jämföra

Tredje vågen med spanskan räknas inte, då den muterat till en nildare form då Men räkna med smittvåg 2.0 i höst ifrån det södra halvklotet.

Problemet är att även om ca 95 procent av covid-19 fallen inte kräver sjukhusvård så skulle 1-4 procent av befolkningen i Sverige innebära 100 000- 400 000 människor som behöver någon form sjukhusvård m Om blott några procent av dessa kräver intensivvård så innebör detta att mellan 1000 och 4 000 patienter. Vi har ca 500 iva platser nu, som kanske kan fördubblas till 1000. Då är det viktigt att dessa coronapatienter kommer in under samma 1-3 veckor. Därför behöver smittspridning bromsas upp så att inte sjukvården klappar ihop. För då skulle dödstalen öka dramatiskt, våde för covid-19 och andra sjukdomar.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Jag går och tar en tupplur, vi har knappast mindre att diskutera när jag vaknar.
Detta är bara början på denna utveckling och det finns mycket att möta innan detta skit är över.
Citera
2020-03-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Påsklovet kommer bli en katastrof när alla stadsbor ska ut till landsbygden. Något måste göras innan dess.

Hoppas Åre stänger. Dom larmar redan om att dom inte kommer klara alla Stockholms idioter som kommer åka dit trots pågående pandemi.
Citera
2020-03-19, 14:43
Medlem
sannes avatar
Oj dödsfall i Sörmland.
RIP.

Folkhälsomyndigheten skulle ju rapportera dödsfall, varför säger inte Anders Tegnell det på presskonferensen, utan bara på hemsidan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Tegnell skämtade lite där - som vanligt är vi män svagare än kvinnorna

SA HAN SÅ?! Eller driver du?? Oh herregud!! TÄNK om det hade varit tvärtom? Flest kvinnor dog och man skrattade åt det och kallade de svaga. Hoppas du skojar!
Citera
Medlem
Trogskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Hoppas Åre stänger. Dom larmar redan om att dom inte kommer klara alla Stockholms idioter som kommer åka dit trots pågående pandemi.

Helt klart. Det är ju dock den ekonomiska biten som kan bli tuff för skidanläggningarna. Våren är ju deras högsäsong.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
SA HAN SÅ?! Eller driver du?? Oh herregud!! TÄNK om det hade varit tvärtom? Flest kvinnor dog och man skrattade åt det och kallade de svaga. Hoppas du skojar!

Skojar inte! Han sa så

Tegnell säger att det finns lite tendenser som säger att män kan vara en större riskgrupp.

– Som vanligt är vi män lite svagare än kvinnorna. Men det är också mycket slumpen som slår in.
Citera
2020-03-19, 14:44
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Det är en omskrivning. Det ska skrivas Hata, och syftar på alla som hatat på Tegnell senaste veckorna.

Jag hatar inte Tegnell. Varför skriver du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in