2020-03-19, 14:24
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur kan den vara likvärdig med 10 ggr högre dödlighet och dubbelt så stor smittsamhet?
Att det blir 10ggr högre dödlighet kan knappast bevisas förrän den ebbat ut. Först då kan vi börja räkna och jämföra ärligt med spanska sjukan etc.

Just nu är det viktigare att tvätta händerna (med tvål och varmt vatten).

Och att prova det som jag tror på
Citat:
Doctors push for treatment of coronavirus with blood from recovered patients

https://www.nbcnews.com/health/health-care/doctors-push-treatment-coronavirus-blood-recovered-patients-n1158476
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
2013-2017 står det ju, i inlägget du citerar. Alltså 13 600 per år. Känns som mycket, men inte orimligt.

Kan stämma att de dött såpass många under riktigt kraftiga influensasäsonger. Nu dör fortfarande ca 500 personer per dag från COVID vilket skulle innebära ca 90 000 döda under en liknande säsong oktober-mars. Och det är med endast 35 000 bekräftade fall jämfört med influensans siffror på flera miljoner.

Hur tror du det blir när lika många eller fler blivit smittade av COVID? (vilket lär ske då viruset är flera gånger mer smittsamt än influensa).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Jag är helt inne på det du skriver nedanför. Men jag tycker ändå det är något som är märkligt. Om det dör så många varje år i olika influensor varför väljer man extra ordinära lösningar nu för då. Något stämmer inte för då måste viruset vars driftigare än vi vet.
Problemet med att isolera olika individer är att det helt enkelt inte funkar. Något ska man ha från butiken, någon annan ska man träffa osv. Om man däremot begränsar alla till en och samma yta då kan man isolera 100%.
Eftersom smittan nu är okontrollbar så blir det svårt att tillämpa de åtgärderna du beskriver. Det hade absolut funkat som första åtgärd.
Det är ju ett helt nytt virus nu som vi har väldigt lite kunskap om, jämfört med säsongsinfluensa.

Eftersom situationen är unik, blir det väl också rimligt att anta att åtgärderna skiljer sig.

Det är väldigt svårt i förväg att förutspå hur situationen kommer bete sig.

Kombinera detta med politisk press på att försöka hantera situationen och lugna omvärlden.

Kunskap inom epidemiologi finns i både Sverige och världen, och man har säkert mycket data på vad som har fungerat förr och hur olika sjukdomar beräknas sprida sig.

Om mycket historik data säger att vissa åtgärder är ineffektiva, så torde det vara osannolikt att de skulle fungera nu.

Det kan säkert innebära att många länder väljer dessa åtgärder ändå, före alternativet att inte göra något.

Om det skulle visa sig i framtida studier att exempelvis stänga skolorna faktiskt fungerade effektivt så kommer ju epidemiologin få ny kunskap som man inte haft tidigare.

Situationen är dynamisk och vetenskapen går alltid framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det exceptionella med just detta viruset är att det är helt nytt, finns inga vaccin eller något som kan stoppa det hela. Dvs att alla kan bli smittade och därför blir det massivt pådragning för att inte sjukvården skall belastas och slås ut helt. I vanliga influensatider har relativt många tagit ett vaccin eller folk är immuna överlag plus inte lika smittsamt.

Men jag förstår inte varför man slutat testat folk? Det man skall göra är att masstesta alla för COVID-19 och ALLA som är smittade sätter man i karantän. Något som minskar smittan numerärt, ta Sydkorea som exempel.
Jag begriper inte heller varför ett man inte kollar på Sydkorea taktiken. Hur fan kan man förvänta sig att en smitta ska försvinna när man inte masstestar. Jag tycker helt ärligt att vi människor har ett större ansvar. Tycker mer kritiker ska komma fram angående detta. Ja vi ser olika experter och professorer uttala sig. Men har man ställt sig frågan hur många som har erfarenhet utifrån en pandemi?
Alla människor som lever just nu har lika stor erfarenhet.

Tycker det nästan blir komiskt att man förväntar sig lösningar när ett fåtal testas. De rena ryska rouletten. Räcker ju med att en lirare går runt med svaga symptom så hamnar vi på startlinjen igen.
Citera
2020-03-19, 14:25
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Är det även olämpligt att peta sig i ögat om man är hemma och har rena händer?
Citera
Medlem
Covids avatar
Hm, det där med patientsekretess överdrivs enormt. Det finns liksom inget stigma i att ha en influensa. HIV är eller var en annan sak.
Citera
Medlem
Så hur ligger det till med sverige idag ?

Har slutat följa corona krisen ett tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Är det även olämpligt att peta sig i ögat om man är hemma och har rena händer?

Är sällan bra att peta sig själv i ögat!
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Corona är likvärdig med spanska sjukan, i dödlighet, i smittsamhet, i angreppssätt.
Man tippar att Corona kommer tillbaka i höst. Spanskan kom tillbaka 3ggr. Först om Corona kommer tre ggr kan vi sätta oss ner och jämföra
Citera
Medlem
Intressant att de inte har frågat honom vad han tycker om att hans förebilder i UK har stängt skolor.
Citera
2020-03-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Jag tror inte heller vi kommer hamna i en Italien liknande situation. Viruset som härjar där måste vara annorlunda på sätt o vis.
Men vi har fortfarande en smitta som är okontrollerad och det betyder att vi kommer få stänga och leva så här. Hur länge tror du folk klarar att leva med restriktioner? Jag ger det max 1 månad till. Ångest och depression och andra sjukdomar kommer öka så in 7 helvete.
Man måste komma på en plan snabbt för att göra förhållanden normala för alla generationer och riskgrupper. Hela samhället är ju påväg att krascha med den här taktiken.

Karantän vore katastrof för Sverige, både gällande folkhälsan och rent ekonomiskt.
Jag själv kan inte leva utan min träning. Jag har ju fan fått "hamstra" sand och sten, utifall gymmet stänger ner. Har plockat på mig över 10 stora kassar med sand, ska även fixa några 20-40kg stenar.
Detta ska sedan förpackas i väskor och annat, som sedan blir temporära träningsredskap, baldn annat brorsans gamla hockeybag. Utegym räcker inte på långa vägar för folk på min nivå, det är flugvikter där.

Klart att folk mår dåligt om det stängs ner. Speciellt folk som redan är ensamma och inte har någon familj, precis som du säger är det livsfarligt. Sedan vill jag inte ens tänka på resten av konsekvenserna, de ekonomiska. Redan innan krisen hade vi nästan 200 kommuner som gick med underskott, rån i mängder, våldtäkter i mängder, bostadsbrist på 8 år, dödsskjutningar av 15 åringar osv...
Citera
2020-03-19, 14:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
JUST NU: 27-åring vårdas på IVA

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Vad är syftet med en sådan rubrik?
Knapphändig information som bara får folk att bli oroliga i onödan, men media älskar det.

Det kommer med all sannolikhet visa sig att även denna person har andra problem sedan tidigare, antingen kända eller ännu ej upptäckta. Precis som nästan samtliga fall i utlandet när det handlar om yngre insjuknade så finns annan problematik i grunden.

21-åringen i Spanien hade cancer utan att veta om det. Experterna där var eniga om att han inte hade behövt vård om han varit frisk sedan tidigare. Ingen som är helt frisk sedan tidigare och utanför riskgruppen ligger på IVA, det är alltid något annat som spökar.

Elker också rör set sig om sjukvårdspersonal som exponerats för enorma mängder viruspartiklar, som fallet var med en 20 åring i Iran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in