2020-03-19, 13:11
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är ju många barn som är borta från skolan iallafall för att föräldrarna blivit sjuka eller de är sjuka själva. Många privata huvudmän har också bestämt att stänga skolor.

Vitsen skulle väl vara att minska smittspridningen, då FHM igår meddelade att vi kan ha många asymptomatiska fall, där mammor och pappor går till skolan med sina barn, och lämnar / hämtar, som ökar smittspridningen.
Vitsen skulle också kunna vara, att barnen ofta har milda symptom (enligt den lilla erfarenhet vi har idag) och skulle kunna smitta andra barn som i sin tur smittar sin mamma eller pappa, som sen smittar några på jobbet eller buss, eftersom de inte har några symptom.

Ja jag vet inte, det var vad jag kom på. Andra får gärna fylla på.

De har väl äntligen läst källorna som alla andra har läst, att barn kan bli allvarligt sjuka av corona, och vill undvika upplopp när de första barnen insjuknar.
Nu kan de ju alltid säga att de faktiskt vidtog åtgärder med den informationen som fanns tillgänglig. Alltså ingen skuld i eventuella insjuknande eller värre.
Citera
2020-03-19, 13:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Håller med dig, men jag tror att stänga skolor i detta skede bara är för syns skull. Skulle gjorts långt tidigare.
Har svårt att se vitsen med det i dagsläget... andra får gärna upplysa mig.
Inte för syns skull, utan därför att Europa gjorde en helomvändning i
helgen.
Jag gissar på att ny kunskap om Corona erhållits.
Citera
2020-03-19, 13:12
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Vad håller du på med din ärke-alarmist? Varför far du med grova osanningar? Det är ingen under 30 som dött av viruset i Italien och bara ett fåtal under 60. Källa Italiens folkhälsomyndighet. Nä du vill bara vinna billiga politiska poäng så du kan sätta dit "etablissemanget", det är vad du vill.

Hej, förstår att sanningen kan komma som en chock. Källor finns, läs mina tidigare inlägg sp postade jag flera olika källor på begäran.

Ta hand om dig!

Dr.Jeff
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag blir så provocerad, när överläkaren säger

Det har gått så fort 2020-03-18

Har de inte räknat med det värsta scenariot? Och varför inte? Det är som att våra överläkare hoppats att de kan ta detta dag för dag.
Jag vet inte med er, men jag tycker att om läkarna fått indikationer från Wuhan där i början, så skulle jag velat ha en lag som säger att läkarna ska räkna med worst case scenario i sina beräkningar.

Varför har det blivit så? Även om det är vanligt influensa så måste man väl rimligtvis ha ett i beräkningen ett bättre scenario och ett värsta scenario. Om sjukvården styrs enligt dagsprincipen så förstår jag att sjukvården har haft svårt att fungera tidigare också. Med stabsläge på vissa sjukhus, läkare som gör uppror, sjuksköterskor som ropar ut sin frustration i media osv.

För att man valt att spara in så mycket man kunnat på sjukvård. Dessutom valt att skrota vårt beredskapslager (billigare att inte betala för förvaring och diverse). Det är en prioritet som man har gjort för att lägga pengar på annat, och det tror jag alla svenskar vet. Det är som allt annat inom politiken val man gör så att säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Frankrike där man har lockdown får man gå ut med hunden.
Och i Italien kan man hyra hundar om man vill gå ut.
Citera
Medlem
sannes avatar
Snart startar nog betting på vad Folkhälsomyndigheten ska säga på sina presskonferenser varje dag.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Varför kan resten av Europa gör det då?
Svara på det!
Resten av Europa gör just nu saker som kommer att vara skadliga både i det korta och långa perspektivet. Att stänga ner hela samhället för att skydda sig mot denna smitta kanske kan fungera rent hälsomässigt, och man räddar då ett par tusen personer.

Staterna kommer heller inte heller ha råd att stödja medborgarna hur länge som helst.

Om vi tänker oss att man räddar 2000 liv, på bekostnad av en fungerade samhällsstruktur, som dessutom kanske inte ens går att reparera i efterhand. Var det verkligen värt det?

Man ska heller inte glömma hälsoaspekterna på individnivå som kommer med att driva ner landet i en kraftig lågkonjunktur.

Det finns en pusselbit i detta som inte kommuniceras men jag vet inte vad den är, allting döljs av corona-dimman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Har du ingen koll på länder utanför Sverige, till och med U-länder har stängt ner för att rädda sin befolkning.

.

De gode exemplen Sydkorea eller Singapore har inte stängt ner. De har inte stängt skolor - vissa undantag.
Citera
2020-03-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Kör du Covid-19-buteljer eller Corona-sjuklingar? Lånar du ut din bil eller mobil till hostande och nysande personer?

Om inte så sitter du väl fint där i din egen lilla rullande karantän-wagon?

Jag kör buss
Vi delar
Det är inte min bil
Citera
2020-03-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ur smittsynpunkt borde vi släppa 10-15 procent av våra fångar. Norge har väl alla fall sådana funderingar om jag har förstått rätt
Vi baserar inte vår beslut på hänsyn till smitta.
Om vi gjorde så hade vi stängt skolor tex.
Citera
2020-03-19, 13:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och i Italien kan man hyra hundar om man vill gå ut.

Där ser man, folk kommer på lösningar.
Citera
2020-03-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
The show must go on bara i Sverige då eller? Hur ska folk tänkas jobba när hela världen går in i en depression.

Nej bättre att agera hårt nu och ta smällen kortsiktigt.

Man kan bara sätta en befolkning i karantän en mycket kort tid. Det kommer du snart att märka. Politiker gör som de brukar, agerar kortsiktigt och populistiskt. Nu ropar folk efter hårda åtgärder, imorgon efter lättnader. Politikerna anpassar sig för att stanna vid makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in