2020-03-19, 09:39
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Jag reagerar kraftigt på 27 dagars inkubation. Hittar bara att det är baserat på en person i Kina.

https://www.reuters.com/article/us-china-health-incubation/coronavirus-incubation-could-be-as-long-as-27-days-chinese-provincial-government-says-idUSKCN20G06W

Det är som att tro på tomten för att Greta 5 år hävdar det.

Det är ett spann (12t-27d), leta på artiklar och läs.....
Förstår ej vad du finner konstigt med det........
Citera
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Att så många så öppet bekymrar sig mer för ekonomin än över människoliv är rätt så häpnadsväckande tycker jag.
Inte ens att skydda sina egna barn verkar vara viktigare än förlorad inkomst.
Vad i hela friden är det för fel på folk?

Det handlar mer om att du är en kvinna som använder känslor istället för logik och sunt förnuft, så då låter du så här skitnödig "buhuhu vad är det för fel på folk?" .

För det första så förkortar "boomer remover" i de flesta fall bara livet något år eller kanske oftare ett par månader för äldre som redan lever ett ganska kasst liv med tidigare sjukdomar och besvär. Knappt några under 60 faller ju bort.

Och fundera lite på vad en försämrad ekonomi leder till. Brukar länder med dålig ekonomi vara särskilt bra på sjukvård, hjälpa folk från att dö osv? Nej, därför att en bra ekonomi och ett ökad levnadsstandard ökar även livslängden och gör t. ex. att det finns mer skatt att plocka in för att kunna hålla en bra standard på sjukvården och därmed rädda fler liv totalt sett än någon corona-våg.
Senast redigerad av BrunoC-2.0 2020-03-19 kl. 09:47.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
USA kommer drabbas jävligt hårt. Kurvan stiger som fan:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Bristen på fri sjukvård kommer bestraffa sig..Att tjäna pengar på sjukvårds systemet är alltid till nackdel vid ex pandemi..Många som inte kan få råd med vård kommer smitta ner hela samhället och då stryker även de rika med, de lär inte ens klara sig om de har egna privata läkare och ecmo maskiner.

Även det faktum att många inte har pensioner att leva på eller låga pensioner kommer att sprida smittan i USA: Många pensionärer måste arbeta en del 70-80 åringar har 2 arbeten för att kunna överleva.. dessa springer runt i samhället och blir sjuka och smittar.. Så i USA kommer deras "fria" ekonomi att bli ett gigantiskt gissel. Även att befolkningen inklusive alla idioter har vapen i mängder. När paniken sprids så kommer hela städer rasa ihop med vilda vapen fighter och dödsfall.

En del preppers har ju tom luftvärns misiler så de kan skjuta ner olika typer av flyg..så läget kan bli intressant i det "fria" landet..Att vara rik och ha pengar lär inte ha någon större betydelse.. de lär även de kunna bli offer försmitta eller skottlossningar..
Citera
2020-03-19, 09:40
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
En sak är säker iaf när man möter kunder i jobbet, de som skrattade och tyckte detta var mäkta komiskt i början, har nu tystnat, och antagit en lite blekare... sammanbiten min. Det är bra att folk börjar fatta allvaret. Då är hälften vunnet i detta!

Fast nu kommer det ju äntligen positiva nyheter. De positiva har hittils dränkts i mängder av desinformation än så länge. Det är just därför man blivit lite sammanbiten för att masshysterin inte är särskilt trevlig att ha att göra med, snarare än att det skulle kommit någon ny information om sjukdomen som gör den värre.
Citera
2020-03-19, 09:41
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ja mycket komik har det varit.
Jag kommer alltid skratta åt intervjun i tv4 med b. Olsen där reportern frågar: "Nu börjar ju jag bli lite orolig när du säger sådär. Behöver jag verkligen vara det? ""
Hans min när Olsen svarar JA kommer att gå till historien. Obetalbart.

Langa gärna en länk till den intervjun, om du sitter på en sådan.
Citera
2020-03-19, 09:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej det är uppenbart du inte förstår.

Jag har inte skrivit något av det ovan men jag inser faran med detta och uppenbarligen gör resten av världen det också, om du vill sitta och banka med samma tragglande argument här som du aldrig kommer få igenom i vilket fall oavsett om du skulle få rätt.

Situationen är som den är och länder agerar som de gör och du kan inte göra något åt det och i synnerhet inte här.

Cirkelargumentation. Vad gör du här då och framför allt vad gör du här?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Pengar kan man alltid få tillbaka, men inte ett liv.

Fast en fullständigt havererad ekonomi riskerar att döda fler än Corona i sig om det inte finns pengar till välfärd sedan.
Citera
Medlem
NietzschesHorses avatar
79 år och medlem i PRO. Självklart skulle jag aldrig någonsin isolera mig för ett virus. Staten skulle få försöka svetsa mig in mig på något äldreboende.

Jag skulle fortsätta gå på dans, uppvakta någon kvinna, ta en whiskey och röka en cigarr. Kanske ta ett vårdopp snart med efterföljande bastuinvigning? Härligt.

Så, de svenska pensionärerna reagerar mot detta på precis det livsbejakande och visa sätt man ska.

Det tragikomiska i detta är alla "preppers" och survivalists som förvandlas till statens lydhundar och skriker på de gamla att stänga in sig i trånga kvava lägenheter och med uppspärrade ögon följa SVTs skräckreportage sina sista år i livet.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
1 dollar just nu 10,33kr men kan säga
10kr = 1 Dollar
10 miljoner kronor = 1 Miljon dollar
10 Miljard kronor = 1 Billion dollar
1 Biljon kronor = 100 Billion dollar
10 Biljoner kronor = 1 Trillion dollar

The old UK meaning of a billion was a million million, or one followed by twelve noughts (1,000,000,000,000).

The USA meaning of a billion is a thousand million, or one followed by nine noughts (1,000,000,000).

Increasingly in this country we are using the USA meaning of a billion for these big numbers, and a trillion for the old UK meaning of one followed by twelve noughts. The UK government has been using the American meaning of billion since 1974 for the numbers it gives out.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ja mycket komik har det varit.
Jag kommer alltid skratta åt intervjun i tv4 med b. Olsen där reportern frågar: "Nu börjar ju jag bli lite orolig när du säger sådär. Behöver jag verkligen vara det? ""
Hans min när Olsen svarar JA kommer att gå till historien. Obetalbart.
En länk till detta inslag, möjligen? (Eller en beskrivning av program och ungefärlig tid eller dyl.)
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Det tragikomiska i detta är alla "preppers" och survivalists som förvandlas till statens lydhundar och skriker på de gamla att stänga in sig i trånga kvava lägenheter och med uppspärrade ögon följa SVTs skräckreportage sina sista år i livet.
Att vara parat är adekvat i de flesta av livets olika skeenden. Men det är fint med känslostyrda människor som du också. Ni är söta när ni knackar på för att låna socker och roliga när ni inte klarar av att packa en väska själva.

Du har dock fel i vilka som har drabbats av panik och tokinköper dasspapper.

Det är de oförberedda – inte vi som med stoiskt lugn kan betrakta hur resten av världen tappat koncepten och osorterade irrar runt för att för första gången lära sig två sina händer eller undvika att folk snyter sig i ens halsduk.
Senast redigerad av Asmodeusvult 2020-03-19 kl. 09:56.
Citera
2020-03-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engelen
Du och jag kan absolut klara det rent fysiskt/psykiskt men det är heller inte du och jag som avgör huruvida den situationen är hållbar för våra arbetsgivare. Detta kräver att alla arbetsgivare och dess aktieägare som redan blöder pengar tillåter produktiviteten i sitt bolag att gå ner ytterligare för du kan ju inte påstå att du kan jobba lika bra när du samtidigt ska ta hand om barn och även har ansvar för att de följer läroplanen? Detta är en situation som rent ekonomiskt inte hänger på individen utan det kräver även förståelse och anpassning från arbetsgivare med hård press på ekonomin vilket gör denna situation minst sagt prekär.

Jag sitter i jobbmöten via video hela dagarna och det alla säger, även de med småbarn i dagisålder som är hemma, är att de jobbar klart mycket snabbare hemifrån då ingen dötid uppstår med onödigt snack, lunch på stan eller fikapauser. Man sitter vid datorn och äter sin lunch medan man jobbar på, man tar sin kaffe medan man jobbar på.
Så det blir definitivt mer tid över än vanligt.
Som sagt, jag har vänner och bekanta över hela Europa (Luxemburg, Schweiz, Italien, Finland) som i detta nu hanterar jobb och barnens studier hemifrån. Jag undrar på vilket sätt vi svenskar skiljer oss från andra och inte klarar det andra klarar?
Citera
2020-03-19, 09:43
Medlem
CityBangBangs avatar
Exempel på att viruset visst inte bara drabbar äldre

https://www.hbl.fi/artikel/antalet-coronafall-i-finland-har-stigit-till-319-vanligast-bland-25-34-aringar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in