2020-03-19, 12:51
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast antagligen gör de väl det av en anledning? Klart som fan de bryr sig om sin egen ekonomi och världsekonomin.

Ställ dig frågan, varför agerar stater så allvarligt på något som inte är farligt för samhället?

Du missar det väsentliga i det som du själv tänker och skriver, man måste inte slå med storsläggan som alla länder gör just nu.

Viruset är samhällsfarligt, men i denna takten kommer vi inte ha något samhälle kvar efter epidemin.

Samhällets aktörer kan inte ha noll intäkter under en längre tid. Företag går omkull, och det stannar inte vid ett enstaka företag. Och nej, staten kan inte ge pengar till företag för att hålla dem flytande.
Citera
2020-03-19, 12:52
Medlem
Jag blir orolig eftersom jag tänker på min mobil. Jag är yrkesförare och jag tar på ratten och många saker och sen så använder jag mobilen många ggr. Sen tvättar jag händerna men sen tar jag upp mobilen igen. Jag har ju inte tvättat mobilen direkt.
Så det går inte att skydda sig med andra ord. Kanske om vi fick engångshandskar från jobbet.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det blir nog toppen när man släpper ut alla fångar samtidigt som Polisens personalstyrka kommer minska drastiskt i takt med att de blir smittade och sjuka. De poliser som finns kvar kommer ju dessutom användas till att skydda politiker och vissa myndigheter, de stora matkedjornas centrallager med mat, osv.

Sveriges fångar sitter där de sitter av en anledning. I Iran räcker det med att du sagt att Ayatollan är ett rövhål så får du 5 år i fängelse. De som sitter för grova brott i Iran släpps inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det verkar gå snabbare att få fram vårdplatser än personal.

Här bygger man ett fältsjukhus i bergamo med 200 platser som nu nästan är klart. Men man kan inte öppna då man inte har tillräcklig personal.

Man väntar dock personal ftån både kina och kuba. Sverige bör fundera hur man kan få fram mer personal, nyligen pensionerade, eller upplärning av folk med liknande yrkeskunskap

https://milano.repubblica.it/cronaca/2020/03/18/news/coronavirus_bergamo_bloccato_ospedale_alpini-251650317/

Tror du det kommer ligga Sverige i fatet att man diskriminerar sina egna läkare jämfört med läkare som studerat i andra EU-länder? Svenska läkare måste göra AT innan de får sin legitimation. De andra måste inte det. Bara där hade vi fått väldigt många nya läkare omedelbart, om vi genast slopade AT och gör som alla andra länder.

Planen är att AT ska bort i Sverige snart ändå. Vi kan inte alltid sticka ut som sär-fall, så förändringar sker även här. Om än långsamt.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du missar det väsentliga i det som du själv tänker och skriver, man måste inte slå med storsläggan som alla länder gör just nu.

Viruset är samhällsfarligt, men i denna takten kommer vi inte ha något samhälle kvar efter epidemin.

Samhällets aktörer kan inte ha noll intäkter under en längre tid. Företag går omkull, och det stannar inte vid ett enstaka företag. Och nej, staten kan inte ge pengar till företag för att hålla dem flytande.

Varför kan resten av Europa gör det då?
Svara på det!
Citera
2020-03-19, 12:53
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Vadå "kan"? Självklart kommer så att ske, vi kommer få en andra våg inom sex månader.

Jag skrev aldrig "kan", vilket är oväsentligt. Men just att vi kan tänka oss mutation hos viruset samt att det kan fortsätta i vågor gör att jag blir oroad.
Hur lång tid kan det ta innan denna pandemi är över och vilka effekter har vi framledes på viktiga samhällsfunktioner.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Sluta ljug. Ingen under 30 har dött i Italien än. ”Massor med yngre”.

Yngre kan ju avse folk runt 50 också om man med äldre menar de som är 70+.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Ok

Har sett att det länkats till studier som antyder att ACE-hämmare kan förvärra symptomen.

Är därför jag frågar.

De studier jag har läst i området var precis tvärtom, dvs att viruset binder sig till ACE2-receptorerna och att man därför får en svårare sjukdom om man inte tar ACE2-hämmare.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Ah, en av idioterna sticker upp sitt huvud.

Du kommer att försvinna från det här forumet när det här är över.

Om jag ser dig skriva så kommer jag att ta upp hur efterbliven du var under coronakrisen.
Det får du gärna göra. Kommer nog vara den enda fritidssysselsättningen du kommer att ha råd med.
Citera
2020-03-19, 12:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har man en hund måste man gå ut med den, sjuk eller inte, att gå i en park och undvika närkontakt med andra människor är inga problem, frisk luft har få dött av, tvärtom.

I Frankrike där man har lockdown får man gå ut med hunden.
Citera
Medlem
Tror ni att maten kommer att ta slut Och i så fall vilka mekanismer/orsaker kommer att orsaka detta?
Då pratar jag om den färska maten samt ej orsakat av hamstring.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det har redan gått överstyr.

Det har gått för långt utan verksamma åtgärder som jag ser det.
Men det är ändå bara början ännu och vi kan fortfarande göra skillnad genom att minska spridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in