2020-03-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Knepig fråga. Jag vet inte om de andra länderna agerade innan deras befolkning var mottagliga.

Men jag tror "vi" är populisterna. Dock inte i denna tråden på Flashback.

Men eftersom vi fått mer smittfall och nu har 10 dödsfall, andra länder stänger gränserna, börsen rasar, folk blir arbetlösa och det är Corona på nyheterna hela tiden, så är vi mer mottagliga nu.

Så vem vet Tegnell hade kanske rätt hela tiden.
Jag har varit väldigt kritisk mot honom och undrat varför han varit så korkad. Men på slutet har jag börjat omvärdera honom lite. Ha is i magen. Rätt åtgärd i rätt tid. Det är kanske så man måste göra. Jag bara hoppas att vi inte dragit i nödbromsen för sent.

Tegnell och Löfven är ansvariga för att planen fortsatte att flyga från Wuhan och Teheran när de enkelt hade kunnat stoppas. Det hade varit en verkningsfull åtgärd. Men de öppna gränserna var tydligen viktigare och nu sitter vi där vi sitter.

Om smittan är säsongsberoende så hade det kunnat vara något som förändrade hela situationen. Många influensavirus sprids helt enkelt inte under vår/sommar/höst pga. luftfuktigheten.
Citera
2020-03-19, 09:29
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.nytimes.com/interactive/2020/03/16/upshot/coronavirus-best-worst-death-toll-scenario.html

Här kan man mäta hur många som kommer dö i USA beroende på dödlighet och smittningsgrad.

Tog 70% och 2% dödlighet = 4,6 miljoner amerikaner döda.

Och detta är då med fungerande sjukvård om jag förstått rätt. Kan ju förklara varför man tar de på sånt stort allvar i länder. Dvs man gör allt för att få ner smittningen.

Tänk detta i relation till Sverige
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ni kan inte titta på detta ur ett privatekonomiskt perspektiv..

När detta är över kommer det dra igång på riktigt med all verksamhet, de som inte höll och försvann kommer ersättas av annat precis som nu.
Möjligt att en del skräpverksamhet inte kommer finnas kvar eller komma tillbaka i närtid men istället kommer det finnas andra och nya behov att uppfylla.

Sålänge alla andra runt oss sitter i sammabåt kommer inte vårt utgångsläge vara sämre eller bättre än deras.

Möjligen bätte om vi sitter på någon resurs som efterfrågas eller sämre om vi efterfrågar deras, oavsett, livet startar om alternativt har vi alla gått under!

Du låter oerhört optimistisk. Vi har sett konsekvenserna av 90-talksrisen. Landet har inte riktigt återhämtat sig efter krisen. Det har lett till reformer som kommunalisering av skolan, devalvering av kronan och andra reformer som har skadat Sverige och som påverkar Sverige även idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engelen
Så arbetsgivare som just nu kämpar med likviditet och minskad efterfrågan tror du bara ska gå med på att alla föräldrar jobbar hemma samtidigt som de ska aktivera och undervisa sina barn i hemmet? Har du jobbat hemma med ett barn någon gång? Det är inte så att de bara sitter tysta utan att störa mamma och/eller pappa, framförallt inte om de är helt friska med all överenergi som det innebär. Sedan i det fallet om skolplikten inte tillfälligt avskaffas så är det föräldrarnas ansvar att utbilda sina barn i samma utsträckning som skolorna skulle ha gjort. En ganska ohållbar situation i mina ögon.

Jag har jobbat och studerat med alla mina barn hemma otaliga gånger, herregud människa vi är väl vuxna som kan kavla upp ärmarna och anpassa oss till en krissituation.
Jag har vänner och bekanta över hela Europa som just nu gör just det. Men vi svenska mähän måste som vanligt utmärka oss och gnälla innan det ens har blivit verklighet.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsajtmedlem
Kommer vi få se t ex matbutiker stänga tillfälligt?

"Personalen sjuk"

Har kommit till min kännedom att i minst en statligt ägd dryckesbutik fanns det bara en jobbande person som höll igång kommersen, övriga var hemma på grund av sjukdom, inte osannolikt att det kan uppstå brist på annan sprit än handsprit, särskilt med tanke på att gränserna i princip är stängda.

Vad jag har sett och hört om liknande det jag nämner så misstänker jag att smittspridningen är långt gången, kanske ett par hundra tusen, men som sagt en vild gissning.
Citera
2020-03-19, 09:30
Medlem
Kommer komma mer och mer restriktioner nu. Som borde gjorts tidigare. MEN det är inte för att stoppa spridningen. Det är för att minska spridningen för att avlasta vården så att dom kan hjälpa så många som möjligt.
Förskolorna kommer med största sannolikhet stänga för alla oss dödliga i nästa vecka. Men folk som jobbar inom tex vård och polis kommer att bli tilldelade Dagis/fritids för sina barn så dom kan utföra sina arbeten.

Finns en anledning varför dom slutat testa folk som inte är allvarligt sjuka. Dom räknar med att dom flesta kommer få viruset och nej vi kommer inte att dö ut. Dom som är riktigt gamla och sjuka, ja dom kommer riskera hamna på IVA och vissa till och med dö. Därav vill dom bromsa smittningen så att vården hinner med. Därför rekommenderar dom dessa att isolera sig nu. Corona är värre än en influensa JA. Men MEST pga att den smittar så mycket lättare.

Troligtvis kommer vi dras med corona i över ett år. Det dom hoppas på just nu är att sommaren ska minska spridningen precis som alla influensafall. Men med tanke på spridningen i vissa varmare länder ser det ut som alla restriktioner som görs kommer att få gälla under en lång tid.

Dvs Sannolikheten för att du kommer att få Coronaviruset är stor om du inte rent av redan har haft den utan att veta det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.nytimes.com/interactive/2020/03/16/upshot/coronavirus-best-worst-death-toll-scenario.html

Här kan man mäta hur många som kommer dö i USA beroende på dödlighet och smittningsgrad.

Tog 70% och 2% dödlighet = 4,6 miljoner amerikaner döda.

Och detta är då med fungerande sjukvård om jag förstått rätt. Kan ju förklara varför man tar de på sånt stort allvar i länder.

Tänk detta i relation till Sverige

Så det skulle innebära 140 000 döda i Sverige? Låt oss verkligen hoppas att dödligheten åtminstone kan pressas ned mot 1% vilket fallen från Diamond princess kan antyda. Dessutom är väl äldre överrepresenterade på kryssningar? Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken på att åka på någon så jag vet inte men rent spontant känns det som en "pensionärsgrej"?
Senast redigerad av trazke 2020-03-19 kl. 09:35.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så imorgon stängs skolorna i Skåne. Kommer bli fett för ekonomin!

Att så många så öppet bekymrar sig mer för ekonomin än över människoliv är rätt så häpnadsväckande tycker jag.
Inte ens att skydda sina egna barn verkar vara viktigare än förlorad inkomst.
Vad i hela friden är det för fel på folk?
Citera
Bannlyst
En sak är säker iaf när man möter kunder i jobbet, de som skrattade och tyckte detta var mäkta komiskt i början, har nu tystnat, och antagit en lite blekare... sammanbiten min. Det är bra att folk börjar fatta allvaret. Då är hälften vunnet i detta!
Citera
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Usch fy fan, vilka dödsrasister man har i V, Mp, C och S, som argumenterar för stängda gränser som inte ens nazi-Hitler och Tredje riket varit bekväma med. Nu ska man inte hjälpa folk i nöd...
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Lockdown!
Är det någon miljö man kan kontrollera viruset så är det väl i ett fängelse. Eller va?

Vilka vakter vill jobba där när det sprider sig som en löpeld? Varför tror du Iran släppte ut fångar?
Citera
2020-03-19, 09:31
Medlem
Iliums avatar
https://www.dr.dk/nyheder/udland/dr-moeder-sveriges-svar-paa-brostroem-i-buffetkantine-vi-faar-se-hvem-der-klarer-det

Citat:
- Jeg synes, du skal tage for dig af buffeten, siger Anders Tegnell og peger på den fritstående buffet. Håndspritten er ikke til at få øje på.

Det er ham selv, der har foreslået, at vi laver interviewet i Folkhälsomyndighetens - Sveriges svar på Sundhedsstyrelsens - kantine.

- I serverer stadig buffet?

- Ja, den er super god!

...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in